رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

در مورد بطری پت یا همان بطری های پلاستیکی باید بگوییم که سال های زیادیست که این کالا در زندگی افراد جایگاه ویژه ای را یافته است. اما قالب سازی بطری پت چگونه است؟ تا کنون به نحوه ساخت این بطری ها فکر کرده اید؟ در ادامه قصد داریم فرایند قالب سازی بطری پت را توضیح دهیم و اطلاعاتی را بیان کنیم تا شما با فرایند تزریق پلاستیک آشنا شوید و خریدی آگاهانه را تجربه کنید.

قالب سازی به چه معناست و چه روش هایی برای ساخت بطری وجود دارد؟

در پاسخ به سوال قالب سازی بطری پت چگونه است باید بگوییم که در طی این فرایند از طریق قالب ها و چارچوب های محکم به پلاستیکی که در مرحله ذوب شدن قرار دارد شکل می دهند و در آخر بطری شکل نهایی خود را خواهد گرفت.  تکنیک هایی وجود دارد که کارخانه ها می توانند بطری ها را در انواع مختلفی به تولید برسانند و در سایز های متفاوتی آن را طراحی نمایند. چرا که متریال پلاستیک دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی بوده و می توان از این متریال هم برای طرح های پیچیده و هم برای طرح های ساده استفاده نمود.  در مورد اساس کار در قالب سازی باید بگوییم که پلیمر یا پلاستیک ذوب شده را درون قالب های تو خالی قرار می دهند و در نهایت پلاستیک همانند قالب شکل می‌گیرد. این فرایند با خنک کردن پلاستیک از طریق آب سرد صورت می گیرد. البته توجه داشته باشید که قالب سازی با روش های مختلفی انجام می شود که هر کدام از این روش ها دارای مزایای خاص خود هستند و برای خود شرایط منحصر به فردی دارند.

برای قالب سازی بطری پت از ۴ روش استفاده می کنند. این چهار روش نیز در صنایع مختلف از جمله روش های محبوب و موثر محسوب می شود. در این قسمت به معرفی روش های قالب سازی به همراه جزئیات آن خواهیم پرداخت:

  1. متراکم سازی: در روش متراکم سازی متریال خام  را در قالب های داغ قرار می دهند و متریال نیز متراکم می شود و به شکل بطری مورد نظر در می آید. تنها چیزی که در این امر سبب می شود تا محصول نهایی شما مستحکم باشد حفظ گرما است. در مرحله اخر این فرایند پلاستیک را خنک می کنند تا قبل از اینکه از قالب جدا شود شکل نهایی خود را حفظ کند. عواملی که نشان دهنده به صرفه بودن این فرایند است تعداد محصول و کیفیت و همینطور پیچیدگی طرح بطری شما خواهد بود. معمولا تولید کنندگان هنگامی که می خواهند تعداد زیادی محصول تولید کنند از این روش استفاده می کنند. چرا که هزینه قالب سازی با این روش بسیار ناچیز است و دستگاه هایی که در این فرایند استفاده می شود ماشین شکل گیری فشاری نامیده می شود.
  2. رانشی : رانشی یا اکستروژن یکی از معروف ترین روش ها برای قالب سازی بطری پت است. در این روش نیز تولیدکنندگان پلاستیک ذوب شده را درون سوراخی که از قبل به آن شکل داده اند با فشار می ریزند و مواد را وارد قالب می کنند. به ظرف سوراخ داری که متریال را درون آن قرار می دهند قالب یا حدیده گفته می شود. برای اینکه بتوانید بطری پلاستیکی را قالب سازی کنید توجه داشته باشید که قالب شما باید مانند یک بطری باشد. این فرایند دقیقا مانند زمانی است که شما در هنگام پختن شیرینی خمیر را در قالب های مخصوص شیرینی پزی قرار می دهید. روزن ران دستگاهی است که در این روش از قالب سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش هزینه زیادی ندارد و برای تولید به زمان زیادی نیاز نخواهد داشت. چرا که تجهیزات مورد نیاز برای این روش بسیار ساده است. از معایب این روش می توان به محدود بودن شکل و ضخامت بطری ها اشاره نمود.
  3. تزریقی: روش تزریقی کاملا شبیه به روش رانشی است. در روش تزریقی شما متریال را باید به صورت مستقیم به قالب مورد نظرتان تزریق کنید. توجه داشته باشید که تزریق با فشار زیادی انجام می شود و فرایند تزریق تا مرحله ای ادامه دارد که قالب پر شود.در این روش انعطاف پذیری زیادی وجود دارد و تولید کنندگان می توانند با در نظر گرفتن نیاز خود طرح مورد نظر و دلخواه خود را به تولید برسانند. در این روش برای اینکه محصول مورد نظر از استحکام و ماندگاری قابل قبولی برخوردار باشد بهتر است از متریال آلومینیوم استفاده کنید. این روش از هزینه قالب سازی بالایی برخوردار بوده و به نسبت روش گرانی محسوب می شود. دستگاه ریخته گری نیز در این روش مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. دورانی : در این روش رزین یا مایع مورد نظر در درون قالب ریخته می شود. پس از ریختن متریال قالب مورد نظر با سرعت بالایی می چرخد. با چرخش مایع به صورت مساوی در تمام قسمت های قالب پخش می شود و یک قطعه تو خالی نیز به وجود می آید. ضخامت تمام قسمت ها در این روش برابر بوده و بعد از خشک شدن قالب می توانید محصول را از قالب جدا کنید. از نظر متریال اولیه این روش از قالب سازی بسیار به صرفه بوده و با محیط زیست نیز سازگار است. 

طراحی قالب چگونه است؟

در فرایند قالب سازی بطری پلاستیکی تنها قسمتی که از اهمیت شایانی برخوردار است طراحی قالب است. شما در مرحله طراحی قالب می توانید استحکام و همینطور ظاهر بطری خود را تعیین نمایید. در واقع کیفیت کار تولید شما به طراحی قالب شما بستگی خواهد داشت. برای اینکه به قالب دلخواه خود برسید باید در ابتدا به ایده های خلاقانه و متفاوت خود اهمیت دهید. می توانید ایده های خود را بر روی کاغذ پیاده سازی کنید و در آخر بهترین آن را برگزینید. در مرحله بعد باید از طریق نرم افزار ایده خود را سه بعدی کنید. کتیا و مایا از بهترین برنامه هایی هستند که می توانید در این امر از آن ها استفاده کنید. قبل از اینکه از قالب استفاده کنید باید یک پیش نمونه بسازید. پس از تایید طرح می توانید یک نمونه پلاستیکی تولید کنید. با تولید پیش نمونه می توانید به ایرادات خود پی ببرید. در آخر پس از یافتن طرح مورد نظر می توانید قالب خود را بسازید.

قالب سازی به فرایندی گفته می شود که طی آن فرد تولید کننده می تواند از طریق مواد اولیه و دستگاه های گوناگون پلاستیک و متریال مایع را به شکل بطری در بیاورد. برای اینکه بتوانید به پلاستیک های ذوب شده شکل بدهید باید از قالب های مخصوص استفاده کنید. قالب سازی نیز دارای تکنیک های مختلفی بوده که شما می توانید با توجه به بودجه و طرح خود از یکی از آنها استفاده کنید. رویال پلاستیک کارن یکی از بهترین تولید کننده در این زمینه بوده که با وجود چندین سال سابقه کاری بهترین بطری های پت را می توانید از آن خریداری کنید. امروزه با وجود تولید کنندگان گوناگون اعتماد بسیار دشوار است و بهتر است برای خرید تولید کننده معتبری را برگزینید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

ورود | ثبت نام