رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

به صورت کلی اضافه کردن رنگ به پلاستیک ها پیش از زمان قالب گیری صورت میگیرد. معمولا با اضافه کردن مستربچ ها به مواد اولیه پلاستیک در هنگام استفاده از روان کننده ها ، رنگ ها را در پلاستیک ها ایجاد میکنند. رنگ ها انواع بسیار زیادی دارند. هر یک از این موارد از مواد طبیعی و مصنوعی خاصی تهیه شده اند. این مواد معدنی پس از پروسه خاصی تبدیل به مواد اولیه مناسب برای افزودن رنگ در پلاستیک ها میشود. در ادامه به معرفی چگونگی ایجاد رنگ ها در پلاستیک توضیحاتی داده میشود.

روش های افزودن رنگ به پلاستیک ها :

روش های بسیار متنوعی برای افزودن رنگ ها به پلاستیک وجود دارد. به صورت کلی این روش ها شام رنگ ترکیبی ، مستربچ ، رنگ آمیزی حلال و ترکیب پیگمنت خشک میباشد. در زیر به برسی هر یک از این روش ها و نحوه اضافه کردن رنگ به پلاستیک در آن ها پرداخته شده است.

افزودن رنگ در روش پیش ترکیب به پلاستیک :

اولین روش آماده سازی رنگ، رنگ های ترکیبی نام دارد که به آن پیش ترکیب هم میگویند. رنگهای ترکیبی را تامین کننده ی رزین میسازد. روش کار به این صورت است که پیگمنت ها و مواد خام با هم ترکیب میشوند تا حبه ها یا ساچمه های پلاستیکی رنگی تولید شوند.  این مواد اولیه برای تولید پلاستیک های رنگی میباشند. که طی فرآیندی همراه با گرما و فشار مناسب به پلاستیک های رنگی مورد هدف تبدیل میشوند.

مزایای روش پیش ترکیب رنگ :

در این روش زمانی که مواد اولیه آماده شد میتوان آنها را به قالب تزریق کرد. لذا رنگ ها با خود پلاستیک ترکیب میشوند. از این رو ماندگاری بالایی خواهند داشت. یکی از مزیت های استفاده از روش پیش ترکیب رنگ در به پلاستیک ها ، سهولت و سرعت در انجام آن است. به طور کلی تولیدکنندگان با استفاده از این روش رنگ های متداول را به سرعت میسازند. مزیت دیگر آن در دسترس بودن مواد آن است. تولید کنندگان بادر به تولید رنگ های بسیاری با این روش هستند.

نحوه اضافه کردن رنگ به پلاستیک

روش مستربچ رنگ در پلاستیک :

مستربچ ها یکی از مهمترین و بادوام ترین روش های افزودن رنگ به پلاستیک میباشد. به طور کلی این روش با اضافه کردن مواد خاصی تحت عنوان مستربچ در هنگام ترکیب روان کننده ها به پلیمر های تحت فرآیند رنگها را با پلاستیک ترکیب میکند. به عبارت دیگر مستربچ عبارت است از ترکیب یک نوع پودر و یک ماده ترموپلاستیک. این روش بیشتر برای انواع پلاستیک ها از نوع ترموپلاست کاربرد دارد. مستربچ را میتوان به رنگهای استاندارد یا سفارشی تهیه کرد، اما این حبه ها یا ساچمه های پلاستیکی پیگمنت های سنگینی دارند. تا حدی که 50 درصد دانه های رنگ و 50 درصد رزین هستند. از این رو حدود دو برابر وزن بیشتر از برخی از روش های دیگر به همراه دارد.

نحوه افزودن مستربچ رنگ به پلاستیک :

مستربچ به همان شکل موجود قابل اضافه کردن به تزریق پلاستیک نیستند، بلکه باید با پلاستیک رنگنشده ترکیب شود تا به نسبت 2 درصد رنگ در مقابل کل حجم برسد. برای حداقل سفارش یک تن، این مستربچ 20 تن پلاستیک قابل ریخته گری میشود؛ بنابراین فقط زمانی منطقی است که قصد داشته باشید قطعه ی نهایی را در مقادیر خیلی زیاد تولید کنید.

ترکیب پیگمنت خشک :

ترکیب پیگمنت خشک یکی دیگر از بهترین روش های افزودن رنگ به پلاستیک میباشد. به دلیل سهولت  سادگی در استفاده از این روش محبوبیت بالایی در استفاده از آن دارد. به طور کلی در این روش پودر رنگ یا پیگمنت خشک مستقیماً با حبه های پلاستیک ترکیب میشود. نسبت ترکیب باید 2 درصد رنگ به کل حجم باشد. حبه های پلاستیک باید قبل از افزودن پیگمنت های خشک باشند. این ترکیب کردن نیز تقریبی است. بیشتر رنگ های خشک به حبه های پلاستیک می چسبند (این همان چیزی است که شما میخواهید) اما مقداری نیز به دیواره های ظرف و لوله های مربوط خواهند چسبید، بنابراین از غلظت رنگ کاسته خواهد شد.

دوام رنگ در پلاستیک ها :

دوام رنگ در روش های مختلف میتوان عملکرد متفاوتی داشته باشد. به طور کلی در روش های بالا ، رنگها با پلاستیک ادغام میشوند. لذا میتوان گفت که در این سه روش دوام رنگ ها بسیار بالا خواهد بود. گرچه در مقابل برخی شرایط رنگها تغییر خواهند کرد. به طور کلی یکی از مشکلاتی که میتوان انتظار داشت در مبحث رنگ در تزریق پلاستیک پیش آید، به دست نیامدن رنگ مورد نظر یا تغییر رنگ است. در تغییر رنگ، رنگ قطعه در کلیه سطح ها یکنواخت نبوده یا با رنگ نمونه های اولیه منطبق نیست.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام