رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

بازیافت پلاستیک ها اهمیت زیادی برای محیسط زیست و انسان دارد. همان طور که میدانید اکثر پلاستیکها تجذیه پذیر نمیباشند. از این رو تنها راه دور کردن آن ها بازیافت و استفاده مجدید آن در چرخه است. از این رو بازیافت پلاستیک اهمیت زیادی پیدا کرده است. به طور کلی برای تجذیه یک پلاستیک به هزاران سال زمان نیاز است. از این رو با بازیافت آنها و یازگردانی آن به چرخه استفاده انها را از محیط زیست دور میکنند. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص در ادامه به معرفی پلاستیک ها و ساختار شیمیایی آن خواهیم پرداخت.

پلاستیک چیست :

همان طور که در مطلب پیشین که تحت عنوان پلاستیک چیست توضیح داده شد ، به طور کلی پلاستیک به دسته‌ای از موادی گفت میشود که با استفاده از واکنش های شیمیایی ایجاد میشوند. از طرفی مواد تشکیل دهنده پلاستیک ها در اکثر موارد واکنش پذیر نیستند.  از این رو تجزیه آن امکان پذیر نبوده و صرفا به دلیل فرسایش میتواند تجذیه شود. البته پلاستیک ها در مقابل فرسایش نیز مقاومت بالایی دارند. از این رو تجذیه آن ها به مدت بسیار بالایی صورت میگیرد. در ادامه در خصوص بازیافت پلاستیک بیشتر توضیح میدهیم.

بازیافت پلاستیک :

به طور کلی بازیافت پلاستیک، با هدف تولید گرانول از مواد بازیافتی و ایجاد ارزش افزوده با تولید محصولات پلاستیکی مختلف انجام می شود. معمولا، اکثر پلاستیک‌ها قابلیت بازیافت دارند، به جز تعداد کمی از پلاستیک ها که با عنوان ترموست شناخته می‌شوند. و گرانول نیز شکلی از پلیمر است که از حالت پودری به شکل دانه‌دانه در آمده است. در کاربردها و مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر به شکل دانه های پلیمر گرانول میگویند.

برای بدست آوردن گرانول پلیمر های پلی اتیلن ها ، پلی پروپیلن ها و پلی آمیدها آن ها را به صورت جدا از هم بازیافت میکنند. چرا كه هنگام فرایند بازیافت مواد پلاستیكی را خرد سپس ذوب كرده و مجدداً مورد استفاده قرار می‌دهند بنابراین اگر تركیبی از مواد پلاستیكی مختلف نظیر ظروف یك بار مصرف با انواع مختلف خرد و سپس ذوب شوند، با توجه به متفاوت بودن نقطه ذوب تركیب ناهمگونی ایجاد می شود.

نکته مهم در بازیافت پلاستیک :

نکتنه مهم در بازیافت پلاستیک انواع مختلف آن میباشد. به طو رکلی به دلیل تفاوت در خواص شیمیایی این مواد بازیافت پلاستیک همانند بازیافت دیگر مواد مانند کاغذ نیست و باید آن ها را به صورت جداگانه بازیافت کرد. در فرایند بازیافت مواد پلاستیكی، نوع ماده ای که باید بازیافت شود اهمیت فراوانی دارد. بدین ترتیب كه هر نوع پلاستیک جدا از انواع دیگر بازیافت شود، در غیر این صورت فرایند بازیافت با اشكال روبه رو خواهد شد.

یکی از نکات مهم در بازیافت پلاستیک مسئله رنگ آن ها میباشد. رنگ در بازیافت این مواد اهمیت زیادی دارد. به دلیل اینكه پلیمرهای رنگی دارای رنگ یكنواختی نیستند پس از بازیافت رنگ تیره پیدا می كنند در نتیجه كارخانه‌های سازنده برای به دست آوردن یک رنگ ثابت از مستربچ استفاده كرده سپس مواد پلیمری مذاب را به صورت فیلم درآورده و به كیسه پلاستیكی تبدیل می‌كنند، كه ما از آنها به صورت كیسه‌های زباله مشكی استفاده می‌كنیم. در ادامه مراحل بازفاتت پلاستیک را به صورت مختصر بازگو میکنیم.

مراحل بازیافت پلاستیک :

برای بازیافت پس از جدا سازی های انواع آن ها از نظر جنس و رنگ پلاستیک ها ، باید آن ها را برای آماده سازی برای شروع عغملیات بازیافت به خوبی شسته تا از ورود مواد ناخواسته و ایجاد واکنش های احتمالی جلوگیری شود. در ادامه پلاستیک ها را به سمت دستگاه آسیاب هدایت میکنند. در این دستگاه پلاستیک ها بسته به نوع آن ها به آسیاب میشوند. سپس دوباره با آب سرد شستشو میشوند. که این عمل آن ها را برای شروع بازیافت آماده میکند. در ادامه مراحل بازیافت را بهص ورت خلاصه آورده ایم. این موارد عبارت اند از :

  • قرار دادن ضایعات بر روی تسمه نقاله
  • جداسازی بر اساس جنس پلاستیک
  • جداسازی بر اساس رنگ
  • جداسازی مواد دیگر ( فلز , چوب , شیشه و ….)
  • شستشوی اولیه ( پیش شستشو )
  • خورد کردن و آسیاب نمودن
  • شستشو با آب سرد
  • جداسازی در آب سرد بر اساس دانسیته
  • شستشوی سایشی جهت از بین بردن اثر چسب و یا ذراتی که به سختی بر روی پلاستیکها چسبیده است
  • شستشو با آب گرم که برای مواد پلاستیکی که مصارف خاص داشته الزامی است. برای مثال پلاستیک هایی که با مواد چسبنده مانند مواد شیرین مثل نوشابه و مواد روغنی در تماس بوده اند.
  • آبگیری
  • خشک کردن
  • جداسازی لیبل و مواردی که اغلب بر روی مواد پلاستیکی قرار میگیرند.
  • کندر که برای تولید نایلونها و مواد پلاستیکی سبک مورد استفاده قرار میگیرد.
  • تولید گرانول نهایی

پس از تولید گرانول ها آن ها آماده تولید دوباره هستند. البته دقت داشته باشید که پلاستیک های دارای رنگ های خاکستری اغلب پلاستیک های بازیافتی میباشند. به دلیل آنکه با ترکیب رنگ های پلاستیک این نوع گرانول ها ایجاد میشوند.

نتیجه گیری :

به دلیل عدم تجذیه پذیری پلاستیک و مقاومت بالای آن ها به فرسایش بازیافت این مواد اغلب شیمیایی ، بسیار اهمیت دارد. بازیافت پلاستیک ها مانند دیگر مواد نیست و نیاز به مراحل بسیاری برای جلوگیری از بروز مشکل دارد. همچنین همه پلاستیک ها قابل بازیافت نبوده و برخی از آن ها تحت عنوانت پلاستیک های ترموست بازیافت پذیر نیستند. در این مقاله با بازیافت پلاستیک و مراحل آن آشنا شدید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام