رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

روش های بازیافت پلاستیک :

به طور کلی اهمیت استفاده از روش های مختلف بازیافت پلاستیک ها به دلیل مشکلات زیستی ایجاد شده توسط این ماده بسیار فراوان است. هر روزه مقدار بسیار عظیمی از زباله ها روانه دریا ها و مناطق مختلف زمینی و دریایی شده که موجب آلودگی های زیستی فراوان شده است. از طرفی به دلیل ماندگاری طولانی پلاستیک ها ( حتی بسیار بیشتر از عمر یک انسان ) موجب پایداری آلودگی در محیط زیست میشود. از این رو بازیافت و استفاده دوباره از مواد پلاستیکی به خصوص موارد ظروف یکبار مصرف آن میتواند تا حد بسیار فراوانی از این آلودگی ها جلوگیری کرد.

همچنین با شناخت نحوه برخورد صحیح با زباله پلاستیکی نقش بسزایی در جلوگیری از این مشکل دارد. لذا میتوان گفت ،عمل بازیافت مواد پلاستیکی در کنار رفتار صحیح انسان میتواند کاملا موارد مشکلات زیستی این مواد را حل کند. روش های بسیاری برای بازیافت پلاستیک استفاده میشود. برخی از این روش ها کاملا مکانیکی بوده و برخی دیگر تنها توسط نیروهای انسانی انجام میپذیرد. برخی دیگر با کمک موارد شیمیایی پلاستیک ها را بازیافت کرده و آن ها را به چرخه استفاده برمیگردانند. هر یک از این روش ها دارای اهمیت و خصوصیات متفاوتی هستند. در ادامه به معرفی و برسی روش های بازیافت پلاستیک ها خواهیم پرداخت. پیش از شروع برای درک این موضوع ، توضیحاتی در خصوص اهمیت بازگردانی مواد پلاستیکی داده میشود.

روش های بازیافت پلاستیک

اهمیت بازیافت پلاستیک :

همان طور که در مطالب پیشین گفته شد مهمترین اهمیت بازیافت پلاستیک به علت پایداری این ماده میباشد. در واقع  پلاستیک ها دارای پایداری شیمیایی بالایی هستند. به دلیل این ویژگی توسط فرآیند های شیمیایی تجزیه نمیشود. از طرفی به دلیل عدم وجود مواد عالی مناسب بذای میکروارگانیسم ها توسط این موجودات هم استفاده نشده و لذا طی سالیان بسیار دراز دست نخورده در مجیط باقی میمانند. در واقع به غیر از پلاستیک های گیاهی و انواع زیست تخریب پذیر این مواد ، حتی پس از گذت سایان دراز به شکل پودر هایی در آمده و باز هم در محیط به صورت همیشگی قرار میگیرد.

همچنین خارج از بحث زیست محیطی زباله های پلاستیکی ، بازگردانی این مواد در زمینه های دیگر نیز تأثیر میگذارد. به طور کلی بازیافت پلاستیک به کاهش مصرف سوخت فسیلی کمک می کند.با بازیافت پلاستیک ، 80٪ از کل انرژی مصرفی برای تولید محصولات پلاستیکی جدید صرفه جویی می شود.تولید پلاستیک شامل استفاده از نفت و سایر سوخت های فسیلی است.این سوخت ها نه تنها کمیاب هستند ، بلکه روند تولید پلاستیک نیز به روشی مضر برای محیط زیست صورت می گیرد. به همین علت با بازیافت این مواد می توان تا حد زیادی در میزان تولید پلاستیک صزفه جویی کرد.

روش های بازیافت پلاستیک

معرفی روش های بازیافت پلاستیک :

امروزه روش های بسیاری برای بازیافت پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی سه روش عمده برای بازگردانی این موارد بکارگرفته میشود. این موارد عبارتند از بازیافت  مکانیکی ، شیمیایی و بازیافت انرژی میباشد. هر یک از این موارد ویژگی ها و عملکرد خاص خود را دارند. اما با این حال مهمترین روش برای بازیافت این مواد نوع مکانیکی آن بوده و به همین علت در بسیاری از کشور های دنبا از این شیوه به عنوان اصلی ترین راه استفاده میکنند. در ادامه توضیح مختصری در خصوص معرفی روش بازیافت مکانیکی آن داده میشود.

روش بازیافت مکانیکی پلاستیک :

یکی از ساده ترین روش های بازیافت مواد پلاستیکی استفاده از روش مکانیکی و بکارگیری تجهیزات آن است. از طرفی هم این شیوه به هزینه های بسیار کمتری نسبت به روش های دیگر نیاز دارد. به همین دلیل استفاده از روش مکانیکی برای بازگردانی پلاستیکها در تمامی نقاط جهان به عنوان یک روش محبوب شناخته شده است. عملکرد در این شیوه از بازیافت به این صورت است که اگر شما قصد ذوب کردن مخلوط مختلفی از انواع پلاستیک‌ ها را داشته باشید می‌توانید با کمترین هزینه ‌ها به تولید پلاستیک بازیافتی بپردازید زیرا با استفاده از دستگاه‌ های مکانیکی همه انواع مختلف پلاستیک‌ ها می‌توانند ذوب میشوند و دوباره قالب‌گیری میشوند. با این حال درصد خطا در این روش بسیار بالا بوده و کنترل خلوص محصول نهایی بسیار دشوار میباشد. این به معنای افزایش هزینه ها در صورت نیاز به تولید پلاستیک خالص و با کیفیت است. با این حال به دلیل نقاط مثبت این روش همچنان استفاده از آن مرسوم است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام