رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

لاستیک موادی با خاصیت کشسانی بسیار بالا میباشند. این مواد به دلیل این ویژگی در برخی از صنایع مانند واشر های صنعتی و ساخت تایر های ماشین کاربرد بسیاری دارند. برخی افراد این ماده را با پلاستیکها استباه میگیرند. اما تفاوت لاستیک با پلاستیک در ساختار ، خواص فیزیکی و شیمیایی آن بسیار است. این تفاوت به دلیل نوع پلیمر استفاده در آن ها و اتصالات این پلیمرها به یکدیگر میباشد. لاستیک ها عموماً کاربرد غیر صنعتی ندارند. به این معنا که تنها در بخش صنعتی جهت تولید برخی از محصولات مورد استفاده قرار میگیرند. در این مطلب توضیحی مختصر در خصوص معرفی اینکه لاستیک چیست داده میشود.

معرفی لاستیک :

همان طور که اشاره شد لاستیک به عنوان ماده ای که دارای خاصیت کشسانی (الاستیک) است تعریف می شود. به طوری که مهمترین خاصیت آن کش آمدن محسوب می شود به طوری که گاهی تا 60 برابر طول اولیه خود کش می آید. یکی از خصوصیات در مواد الاستیکی ویژکی انتقال حرارتی در زمان کشش و برگشت آن است. لاستیک طبیعی نیز در زمان کش آمدن حرارت ار از دست می دهد و در زمان برگشت حرارت را جذب می کند. به عبارت دیگر لاستیک ماده است که خاصیت ارتجاعی کم در کنار ازدیاد طول و انقباض بالا را دارد.

معرفی کاربرد لاستیک چیست

ساختار لاستیک چیست :

ساختار لاستیک ها مانند پلاستیک است. اما تفاوت زیادی در نوع پلیمر و اتصال آن وجود دارد. که همین تفاوت ویژگی های آن را میسازد. به طور کلی لاستیک ها از ترکیب هایی به نام پلیمر تهیه میشوند. این پلیمر ها نیز از اجزای ریز به نام مونومر تشکیل شدند. واژه پلیمر برای مشخص کردن لاستیک در حالت خام و یا حالت غیر مرکب به کار برده میشود از مزایای لاستیک ها به ویژه لاستیک مصنوعی این است که با کم و زیاد کردن ترکیبات آن می توان به خواص دلخواه دسترسی پیدا کرد.

ویژگی های لاستیک :

از مهمترین خصوصیات لاستیک ها خاصیت کشسانی بالای آنهاست. به طور کلی کاربرد اصلی این مواد نیز با این ویژگی از لاستیک ها ارتباط دارد. اما از طرفی هم دو مورد از ویژگی های منفی این مواد تجزیه ناپذیری ، عدم بازیافت این مواد میباشد. همچنین این مواددر مقابل حرارت برخی از مواد سمی را به طبیعت انتشار میدهند. از این رو کاربرد این مواد در استفاده های خص محدود شده است. از دیگر خواص لاستیک ها میتوان به مقاومت کم در برابر واکنش های شیمیایی و مقاومت بالا در برابر حرارت اشاره کرد.

نقش پلیمر ها در ویژگی های لاستیک چیست :

با اینکه در تشکیل ویژگی های لاستیک ها نوع پلیمر اهمیت زیادی دارد، اما نوع آن خواص لاستیک ها را نمیسازد. بلکه اتصالات بین پلیمرها در تشکیل ویژگی های اصلی لاستیک ها نقش بالایی دارد. در واقع خواص پلیمر خام معرف ترکیبات و خواص لاستیک در حالت نهایی نیست چون برای رسیدن به بعضی از خواص مورد نظر برای یک  لاستیک احتیاج به پروسه زمانی طولانی داریم و همین زمان برای پروسه باعث افزایش قیمت لاستیک می شود لاستیک در حالت کلی مدول الاستیسیته پایینی دارد و به همین سبب قادر به تحمل تغییر شکل تا بیش از هزار درصد است.  لاستیک ها خاصیت فنری نیز دارند یا الاستیکی نیز دارند. به طور کلی نام گذاری این ماده نیز به این ویژگی اشاره دارد.

معرفی خصوصیات لاستیک چیست

 

انواع لاستیک چیست :

لاستیک ها دارای انواع بسیار گستره ای هستند. با اینکه کاربرد این لاستیک ها عموماً به موارد صنعتی شده است ، اما همچنان کاربرد انواع این مواد در بسیاری از صنایع لازم و با اهمیت است. به طور کلی انواع لاستیکها به دو دسته اصلی لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی تقسیم میشوند. انواع لاستیک ها اجزای مشابهی دارند. در ادامه اجزای لاستیک ها را نام برده ایم.

اجزای لاستیک چیست :

  • الاسترمر يا الاستومرها
  • پخت كننده ها
  • پركننده ها
  • نرم كننده ها
  • چسباننده ها
  • آنتي اكسيدان ها
  • رنگين كننده ها
  • ديرسوزها كننده ها
  • معرف دمش كننده

نتیجه گیری :

لاستیک هاتشکیل شده از مواد اولیه به نام پلیمر تشکیل میشوند. نحوه اتصالات این پلیمر ها خواص اصلی لاستیک ها را تشکیل میدهد. به طور کلی این مواد دارای خاصیت کشسانی بسیار بالایی میباشند. و همچنین مقاومت حرارتی مواد لاستیکی نسبت بالا میباشد. امااز طرفی با دمای مشخص از خود مواد سمی منتشر میکنند. به همین دلیل استفاده از این موادمحدود به برخی از صنایع مختلف میباشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام