رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

 پلی اتیلن ترفتالات چیست؟

PET که مخفف پلی اتیلن ترفتالات است، نوعی پلی استر است (درست مانند پارچه لباس). برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها، محصولات مراقبت شخصی و بسیاری دیگر از محصولات مصرفی به شکل بطری ها و ظروف پلاستیکی اکسترود شده یا قالب گیری می شود.

پلی اتیلن ترفتالات یک ماده بسته بندی بسیار ارزشمند است زیرا محکم و در عین حال سبک وزن بوده، واکنش گرا نیست، مقرون به صرفه و مقاوم در برابر خرد شدن است. ایمنی پلی اتیلن ترفتالات برای غذا، نوشیدنی، دارویی و کاربردهای پزشکی توسط مراکز بهداشتی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.

ظروف پلی اتیلن ترفتالات برای بسته بندی نوشابه، آب، آب میوه، سس سالاد، روغن پخت و پز، کره بادام زمینی، شامپو، صابون مایع دست، دهانشویه، داروها، حتی توپ تنیس هم مورد استفاده هستند. تقریباً همه بطری های نوشابه گازدار و آب معدنی ها از پلی اتیلن ترفتالات تهیه می شوند. مزیت پلی اتیلن ترفتالات برای ظروف غذایی که دربسته گذاشته و بیرون میبریم این است که می توانند برای گرم کردن در فر یا مایکروویو هم استفاده می شود.

 

 

پلی اتیلن ترفتالات پلیمری از اتیلن گلیکول و ترفتالیک اسید است. دانه های رزین پلی اتیلن ذوب شده و تبدیل به مایع میشوند، که می تواند به راحتی اکسترود شده یا تقریباً به هر شکلی قالب گیری شود. پلی اتیلن pet برای اولین بار در اواسط دهه 1940 در ایالات متحده توسط شیمی دانان DuPont که به دنبال پلیمرهایی بودند که بتوانند برای تولید الیاف نساجی جدید استفاده شوند، سنتز شد.

خرید قاشق چنگال کارد از رویال پلاستیک

 

چگونه می توان بطری ها و ظروف پلی اتیلن ترفتالات را از سایر پلاستیک ها تشخیص داد؟

ظروف پلی اتیلن ترفتالات معمولاً در قسمت پایین یا کناری ظروف شان علامتی دارند که به شکل مثلث بوده و متشکل از عدد 1 با علامت مثلثی “فلش های قابل بازیافت” و مخفف PET در زیر مثلث نوشته شده است. فقط پلی اتیلن ترفتالات دارای کد شناسایی شماره 1 است.

چرا گاهی اوقات این نوع pet، پلی استر نامیده می شود؟

PET ، نام شیمیایی پلی استر است. هنگامی که پلی اتیلن  برای کاربردهای الیاف یا پارچه استفاده می شود، معمولاً به عنوان “پلی استر” شناخته می شود. هنگامی که برای ظروف و بسته بندی استفاده می شود، معمولاً “PET” یا “رزین پلی اتیلن ترفتالات” نامیده می شود.

چرا بسیاری از شرکت های نوشابه و آب معدنی به جای شیشه از بطری های pet استفاده می کنند؟

این نوع پلی اتیلن شکل شفاف و سبک پلی استر است که در بطری ها و ظروف یکبار مصرف برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها، محصولات مراقبت شخصی و بسیاری دیگر از محصولات مصرفی اکسترود شده یا قالب گیری می شود. پلی اتیلن ترفتالات از نظر بهداشتی،مانند شیشه، محکم، مقاوم در برابر حمله میکروب ها و فاسد شدن است و با غذا یا نوشیدنی واکنش نشان نمی دهد و از نظر بیولوژیکی خراب نمی شود. ایمنی آن برای مصرف غذا و نوشیدنی توسط مراکز بهداشتی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. اما برخلاف شیشه، پلی اتیلن pet بسیار سبک وزن است، حمل و نقل آن آسان است و نمی شکند، به همین دلیل برای بسته بندی بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها ترجیح داده می شود.

 

آیا می توان یک بطری آب pet را دوباره پر کرده و استفاده کرد؟

بله. بطری های پلی اتیلن pet برای استفاده یکباره و چندباره توسط FDA و سایر آژانس های ایمنی بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته است. این یک تصور غلط رایج است که پر کردن یا استفاده مجدد از یک بطری پت به نوعی باعث خراب شدن بطری یا ترشح مواد مضر می شود. این پلی اتیلن یک ماده پایدار و بی اثر است که از نظر بیولوژیکی یا شیمیایی تجزیه نمی شود و در برابر حمله میکروارگانیسم ها مقاوم است. مقامات نظارتی، بطری های پلی اتیلن را آزمایش کرده اند و هیچ ماده مضر در بطری های آکبند و یا بازیافت شده پیدا نکرده اند.

چگونه بطری های پلی اتیلن را برای استفاده مجدد تمیز کنم؟

من نگران رشد تصادفی باکتری ها هستم.اگرچه بطری های پلی اتیلن ترفتالات برای استفاده چندین باره تأیید شده اند، اما پر شدن مجدد و استفاده مجدد از هر بطری ابتدا نیاز به تمیز کردن درست دارد. همیشه از صابون و آب گرم استفاده کنید. کاملاً خشک کنید تا مطمئن شوید عاری از رطوبت است که باعث رشد باکتری نشود. مصرف کنندگان باید از استفاده مجدد از بطری هایی که داخل شان خراشیده شده است خودداری کنند، زیرا باکتری ها می توانند در خراش ها رشد کنند.

چگونه می توانم بفهمم که ظروف پلی اتیلن ترفتالات برای موادی که می خورم یا می نوشم بی خطر است؟

ظروف پلاستیکی پلی اتیلن  با کد بازیافت شماره 1 – نماد فلش های بازیافت مثلثی با شماره 1 در مرکز و مخفف PET در زیر آن مشخص می شوند. پلی اتیلن ترفتالات یک ماده بیولوژیکی بی اثر است که با غذا یا نوشیدنی واکنش نمی دهد و مقاوم در برابر حمله میکروارگانیسم ها است. این دارو به طور کامل توسط FDA، Health Canadaمرکز بهداشت کانادا، سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا و سایر آژانس های ایمنی بهداشتی برای تماس با غذاها و نوشیدنی ها تایید شده است. همچنین بیش از 30 سال است که مصرف کنندگان در سراسر جهان بدون هیچ گونه عوارض جانبی شناخته شده ای از آن استفاده می کنند. آزمایش های گسترده بسته بندی PET بارها نشان داده است که این ماده یک عنصر کاملا بی خطر است.

آیا ظروف پلی اتیلن ترفتالات مجاز به استفاده در فر یا مایکروویو با ظروف پلی اتیلن ترفتالات که برای بطری های نوشیدنی و ظروف غذا استفاده می شود متفاوت است؟

بله. برای ظروف غذا و سینی های غذایی که می توان آنها را در فر یا مایکروویو استفاده کرد، درجه بندی های مخصوص پلی اتیلن ترفتالات استفاده می شود. این سینی ها و ظروف “با قابلیت حرارت دهی” از فرمول شیمیایی اصلی بطری ها و شیشه های پلی اتیلن ترفتالات ساخته میشوند، اما دارای افزودنی های خاصی هستند که PET مورد استفاده در آنها را متبلور و سفت می کند تا بتواند در دمای بسیار بالاتر گرمایش اجاق و مایکروویو مقاومت کند.

 

رویال پلاستیک ارائه دهنده انواع بطری پلاستیکی و لیوان یکبار مصرف

 

ایمنی پلی اتیلن ترفتالات

 اتیلن ترفتالات از نظر FDA، بهداشت کانادا، سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا و تقریباً هر آژانس ایمنی و بهداشت دیگر در جهان برای تماس با مواد غذایی و نوشیدنی ها بی خطر است. مطالعات گسترده بر روی بسته بندی پلی اتیلن ترفتالات و پلی اتیلن ترفتالات بارها نشان داده است که این محصول بی خطر است.

آیا این نوع پلی اتیلن  با غذا یا نوشیدنی واکنش نشان می دهد؟

خیر. پلی اتیلن ترفتالات یک ماده بسیار پایدار و بی اثر است که با غذا یا نوشیدنی واکنش نشان نمی دهد و در برابر حمله میکروارگانیسم ها مقاوم است.

 

 

آیا بطری ها یا ظروف پلی اتیلن ترفتالات حاوی BPA هستند؟

Bisphenol-A (BPA) ترکیبی است که در پلی کربنات استفاده می شود، نوعی پلاستیک متفاوت است که گاهی اوقات در بطری های شیشه شیر کودک، پوشش قوطی های فلزی و قمقمه های ورزشی قابل بازیافت استفاده می شود. پس این پلی اتیلن حاوی BPA نیست.

این پلی اتیل حاوی دیوکسین نیست، همچنین نمی تواند دیوکسین تولید کند . دیوکسین ها گروهی از ترکیبات هستند که گاهی اوقات در اثر احتراق در دمای بالا (بیش از 750 درجه فارنهایت) و انواع خاصی از فرآیندهای صنعتی شامل کلر تشکیل می شوند.

دیوکسین ها بدون وجود کلر ایجاد نمی شوند و پلی اتیلن ترفتالات حاوی کلر نیست. در نتیجه، هنگامی که یک ظرف پلی اتیلن pet گرم می شود یا در مایکروویو قرار می گیرد، در معرض نور خورشید قرار می گیرد، یا شسته می شود و دوباره استفاده می شود، دیوکسین تولید نمی کند.

آیا پلی اتیلن ترفتالات حاوی فتالات است؟

 فتالات (به عنوان مثال، نرم کننده های استیل فتالات) در پلی اتیلن ترفتالات استفاده نمی شود .فتالات سازنده پلاستیک گاهی اوقات برای نرم کردن انواع دیگر پلاستیک ها استفاده می شود، برخی از مصرف کنندگان ممکن است اشتباه تصور کنند که پلی اتیلن pet یک فتالات است زیرا نام شیمیایی پلی اتیلن ترفتالات PET است. فتالاتها تک استرهایی با وزن مولکولی کم هستند که از اسید ارتو فتالیک ساخته شده اند. در حالی که این پلی اتیلن یک پلی استر با وزن مولکولی بالا است که از ترفتالیک اسید ساخته شده است. این دو از نظر شیمیایی بسیار متفاوت هستند.

گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد آنتیموان به عنوان سرطان زای انسان شناخته شده است.  

خطر ابتلا به سرطان در انسان در اثر آنتیموان درحالتی که مقداری کمی از آنتیموان استفاده شده باشد، کم است. بنابراین، این خطر شامل محصولات پلاستیکی نیست. خطر ابتلا به سرطان از طریق پلاستیک به ندرت اتفاق می افتد.

چرا مقادیر کمی ترکیبات آنتیموان در بطری های پلی اتیلن ترفتالات یافت می شود؟ آیا این موضوع ازنظر سلامتی بی خطر است؟

مقادیر بسیار کمی از ترکیبات آنتیموان در تولید پلی اتیلن ترفتالات و شیشه استفاده می شود. اکسید آنتیموان به طور معمول به عنوان کاتالیزور در ساخت PET استفاده می شود که از نظر شیمیایی در سطوح بسیار پایین به پلیمر متصل می شود. با گذشت زمان و با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما، مقادیر کمی از آنتیموان ممکن است به آب یا سایر نوشیدنی های بطری شده در پلی اتیلن ترفتالات انتقال یابند. آزمایشات انجام شده در خصوص انتقال ترکیبات آنتیموان از پلی اتیلن این فرضیه را بسیار کمتر از استانداردهای ایمنی نشان داده است – به طور معمول کمتر از 1/40 سطح ایمنی مصرف روزانه سازمان بهداشت جهانی برای آب آشامیدنی.

شنیده ام که یک محیط گرم می تواند میزان مضر اکسید آنتیموان را در ظرف ساخته شده از پلی اتیلن pet ایجاد کند. آیا این درست است؟ آیا باید نگران باشم؟

دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. هیچ مطالعه ای مقادیر سمی آنتیموان را در آب یا ظروف بطری پت مشاهده نکرده است. متأسفانه، برخی از سوء تفاهم های مصرف کنندگان از مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد که هنگامی که آب موجود در بطری ساخته شده  در معرض حرارت شدید (176 درجه فارنهایت) برای مدت زمان طولانی قرار گرفته است، میزان آنتیموان از حد معمول بیشتر است. حتی در چنین شرایطی هم، بالاترین میزان اندازه گیری شده در چهارچوب های تایید شده توسط استاندارهای جهانی بوده است. به طور خلاصه، مقادیر بسیار کمی از آنتیموان که ممکن است در بطری ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات یا PET یافت شود، نگران کننده نیست و هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

 

خرید بطری دیپلمات از رویال پلاستیک

 

آیا بطری ها و ظروف پلی اتیلن pet قابل بازیافت هستند؟

 پلی اتیلن موجود در ظروف مخصوص غذاها، نوشیدنی ها و محصولات مراقبت شخصی – یا در الیاف فرش و لباس، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی یا سایر مواد بسته بندی را می توان بارها و بارها بازیافت کرد . سالانه تقریباً 1.5 میلیارد پوند بطری و ظروف پلی اتیلن ترفتالات استفاده شده در ایالات متحده برای بازیافت جمع آوری می شود.

 

 اتیلن ترفتالات را می توان بازیافت کرد و مواد را مجدداً از طریق یک سری فرایندهای خاص شستشو داد یا از طریق یک سری عملیات شیمیایی تجزیه کرد تا پلی اتیلن ترفتالات را به مواد اولیه یا مواد متشکله آن تجزیه کرد، که سپس تصفیه شده و به رزین پلی اتیلن جدید تبدیل می شود.

از آنجایی که پلی اتیلن  بسیار محکم و در عین حال سبک است، این امکان را به شما می دهد تا محصولات بیشتری با بسته بندی کمتر، وزن کمتر و سوخت کمتر برای حمل و نقل استفاده کنید.

بطری ها، شیشه ها و دیگر ظروف ساخته شده از پلی اتیلن pet را می توان جمع آوری و در بسیاری از محصولات بازیافت کرد.این پلی اتیلن  را می توان در بطری ها و ظروف پلی اتیلن  نو، فرش و لباس، طناب، بادبان قایق، قطعات خودرو، الیاف برای ژاکت های زمستانی و کیسه خواب، مصالح ساختمانی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

اگر مواد اولیه پلی اتیلن ترفتالات بر پایه نفت باشد، چگونه می تواند مشخصات زیست محیطی مثبتی داشته باشد؟

پلی اتیلن pet یک ماده بسته بندی با مصرف انرژی فوق العاده است، با تأثیر محیطی که بسیار مطلوب با شیشه، آلومینیوم و سایر ظروف است. اگرچه مواد اولیه از نفت خام و گاز طبیعی مشتق می شود، تقریباً 40 درصد از این انرژی در پلیمر پلی اتیلن برای بازپس گیری و استفاده مجدد در هر بار بازیافت پلی اتیلن به کار می آید.

از آنجایی که این پلی اتیلن در برابر حمله میکروارگانیسم ها مقاوم است و از نظر بیولوژیکی تجزیه نمی شود، بطری ها و ظروف پلی اتیلن pet که به محل دفن زباله راه پیدا می کنند بی اثر می مانند و هیچ گونه خطر آلودگی آب های زیرزمینی را ندارند. بطری ها و ظروف پلی اتیلن  دارای دیواره نازک هستند و می توان آنها را به راحتی خرد کرد، بنابراین فضای نسبتاً کمی از محل دفن زباله را اشغال می کنند. بر اساس گزارش EPA، تنها 1٪ از زباله های جامد شهری به ظروف پلی اتیلن  اختصاص دارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

ورود | ثبت نام