رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

امروزه استفاده از محصولات پلاستیکی به دلیل ویژگی های آن ها گسترش فراوانی داشته است. از طرفی برخی از این مواد میتوانند مشکلاتی را برای انسان به وجود آورند. علت این مشکلات عدم آشنایی افراد با نحوه استفاده از محصولات پلاستیکی میباشد. به طور کلی پلاستیکها از موادی به نام مونومر تشکیل میشوند. همچنین در ساختار برخی از این مونومرها نیز از مواد سمی استفاده میشود. برخی از پلاستیکها در مقابل حرارت مشخص این مواد مونومر های خود را آزاد کرده و موجب بیماری های مختلفی میشوند. به طور خاص برخی از افراد پلاستیک ها را به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی سرطان زا تشخیص داده اند. اما این به ساختار پلاستیکها ارتباط دارد.

به عبارت دیگر برخی از پلاستیکها سرطان زا و برخی دیگر سالم هستند. به طور خاص پلاستیک های گیاهی نیز از مواد مصنوعی تولید شده و کاملا گیاهی نیستند. اما این مواد به دلیل نوع مصرف آن ها که اغلب غذایی بوده و برای تولید ظروف یکبار مصرف استفاده میشود کاملا بی خطر است. این در حالی است که از پلیمر پلی استایرن که دارای مواد سمی نیز میباشد در سازه های ساختمانی به صورت فیبر استفاده میشود. این موارد نشان دهنده اهمیت شناخت در خصوص نحوه استفاده از محصولات پلاستیکی است. در ادامه جهت برسی این مورد توضیحات بیشتری داده میشود. پیش از شروع شما را با انواع پلاستیک آشنا میکنیم.

نحوه استفاده از مواد و محصولات پلاستیکی

انواع کد های پلاستیک :

به طور کلی پلاستیکها دارای انواع بسیار گوناگونی هستند. جهت شناسایی مواد اولیه در محصولات پلاستیکی آن ها را کد هایی مشخص میکنند. این کد ها به صورت مختصر در زیر آورده شده اند :

  • کد 1 : پلی اتیلن ترفتالات با نام مختصر PET یا PETE
  • کد 2 : پلاستیک پلی اتیلن با چگالی بالا با نام مختصر HDPE
  • کد 3 : پلی وینیل کلراید با نام سرواژه PVC
  • کد 4 : پلی اتیلن با چکالی پایین با نام دیگر LDPE
  • کد 5 : پلی پروپیلن با نام PP
  • کد 6 : پلی استایرن با سرواژه PS
  • کد 7 : سایر پلاستیک ها

نحوه استفاده از مواد پلاستیکی :

پیش از شروع باید بدانید که نحوه استفاده از مواد پلاستیکی به نوع کاربرد مورد نظر مرتبط است. برای مثال کد 1 از مواد پلاستیکی که به پلیمر پلی اتیلن ترفتالات ارتباط دارد ، معمولا در تولید بطری های یکبار مصرف آب معدنی استفاده میشود. همچنین در از پلی پروپیلن به دلیل عدم انتشار مواد سمی به محیط و مقاومت نسبی آن در مقابل حرارت ، برای استفاده در ظروف پلاستیکی و بسته بندی استفاده زیادی شده است. از طرفی سایر پلاستیک ها که با کد هفت شناسایی میشوند ، بیشتر دارای کاربردی صنعتی میباشند. همچنین پلاستیک ها در دسته کد 2 نیز برای بطری شوینده ها استفاده میشود.

نحوه استفاده از مواد و محصولات پلاستیکی

اهمیتت شناخت کد های پلاستیک در نحوه استفاده از آن ها :

به طور کلی اهمیت شناخت کدهای مواد پلاستیکی بسیار اهمیت دارد. چرا که کاربرد هر یک از آن ها را مشخص میکند. معمولا این کد ها در تمامی پلاستیک ها به صورت برجسته درج میشود تا در طول زمان و استفاده طولانی قابل مشاهده باشند. شناخت این کدها اطلاعات بسیار مناسبی در خصوص نحوه استفاده از محصولات پلاستیکی میدهد. برای مثال در خصوص مصارف غذایی نباید از پلاستیک هایی که دارای مقاومت حرارتی کمی هستند استفاه کرد. همچنین از پلاستیکهایی که مواد اولیه آن ها دارای خطرات بالا هستند نباید استفاده کرد. برای مثال کد های 6 که به پلاستیک های پلی استایرن داده شده است ، دارای مونومر های استایرن میباشد که یکی از مواد بسیار خطر ناک بوده و استفاده از آن در مواد غذایی به خصوص غذاهای گرم بسیار خطرساز است.

نتیجه گیری :

به طور کلی برای نحوه صحیح مصرف پلاستیک ها ابتدا باید با انواع آن اشنا باشید. سپس با توجه به کد های قرار داده شده در محصولات پلاستیکی از نوع استفاده از آن ها اطمینان حاصل کنید. همچنین مواردی که تولید شده توسط شرکت های معتبر برای یک استفاده خاص تهیه شده را نباید خارج از استفاده آن مصرف کرد. برای مثال استفاده از بطری های آب معدنی که بهخ صورت ذاتی یکبار مصرف بوده و همچنین دارای مقاومت حرارتی اندک است را نباید برای بطری نگهداری از نوشیدنی های گرم مانند قهوه استفاده کرد. از طرفی یکبار مصرف بودن آن نیز با توجه به تاریخ مصرف آن و شرایط نگهداری از آن ایجاد شده و باید با توجه به این موارد بکارگرفته شوند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام