رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

کاربرد های پلاستیک

کاربرد پلاستیک بسیار گستارده میباشد. به طوری که تقریبا در تمامی زمینه ها آثار آن را مشاهده میکنیم. کاربرد این ماده شیمیایی در صنایع مختلف مانند دارو سازی برای ایجاد محفظه های مختلف ، صنایع غذایی برای ایجاد ظروف در آن ها ، صنعت ساختمان برای ایجاد انواع مواد ساختمانی مانند لوله های فاضلاب و… میباشد. پیش از توضیح بیشتر در خصوص کاربرد پلاستیک بهتر است با پلاستیک آشنا شوید. در ادامه به معرفی کوتاه پلاستیک ها پرداخته میشود.

معرفی پلاستیک :

همان طور که در مقالهع معرفی پلاستیک گفته شد ، پلاستکها به دسته‌ای از مواد مصنوعی یا نیمه مصنوعی گفته میشوند. ماده پایه آنها از فرایند بسپارش بدست می‌آیند. که به طور کلی پلاستیک‌ها دسته‌ای از بسپارهای افزایشی یا تراکمی میباشند. که فرآیند تولید آن ها معمولا با حرارت و فشار همراه میباشد. کاربرد پلاستیک ها در ارتباط با انواع آن ها میباشد. از این رو هر نوع از آن دارای کابرد به خصوصی است. در ادامه توضیحاتی در خصوص کاربرد پلاستیک عرضه میشود.

کاربرد پلاستیک :

همان طور که گفته شد پلاستیک ها انوع متفاوتی دارند. حداقل 10 نوع مختلف از این ماده در خانه شما وجود دارد. نوع پلاستیک نیز بستگی به کاربرد آن دارد. بسیاری از این پلاستیک‌ ها قابل بازیافت هستند و با نماد و کد عددی مشخص می شوند که نوع پلاستیک را نشان می‌دهد. کاربرد پلاستیک هموما شامل تولید لوازم خانگی ، ملزومات پلاستیکی در خانه ها مانند صندلی ها و صنایع ساختمانی و… مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه سعی شده به معرفی کوتاه در خصوص هر کدام از این کاربرد ها پرداخته شود.

کاربرد پلاستیک در صنایع ساختمان سازی :

امروزه کاربرد پلاستیک ها در مقایسه با مصالح سنتی نظیر چوب، شیشه و بتون در صنایع ساختمانی نیز بکارگرفته میشوند. پلاستیک ها در طیف وسیعی از کاربرد ها در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند. آنها از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و نسبت مقاومت به وزن عالی ، دوام ، مقرون به صرفه بودن ، نگهداری کم و مقاومت در برابر خوردگی را با هم ترکیب می کنند که باعث می شود پلاستیک از نظر اقتصادی یک انتخاب جذاب در کل بخش ساخت و ساز باشد. اکنون در کشور ما به کاربرد پلاستیک در صنعت ساختمانی عموما در ساخت لوله ها و کانال کشی ، روکش و پروفیل ها ، عایق کاری و… میباشد.

کاربرد پلاستیک در ساخت لوازم خانگی :

یکی دیگر از مهمترین کاربرد پلاستیک و مواد پلیمری در ساخت لوازم خانگی میباشد. به طور کلی پلاستیک ها یکی از پر مصرف ترین مواد اولیه موجود در بازار در حوزه های مختلف صنعتی مانند ساخت لوازم خانگی میباشند. مزیت های بسیاری برای این مواد پلاستیکی وجود دارد که آن ها را تبدیل به انتخاب اول برای تولید لوازم خانگی کرده است. انعطاف پذیری، سبکی و زیبایی برخی مزایای این مواد هستند

پلاستیک ها در زندگی روزمره انسان :

فراوانی کاربرد پلاستیک در زندگی روزمرهء امروزی در ساخت بسیاری از کالا ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در ساخت عدسی ها و پنجره ها و… به کار می‌رود. در کوچه و خیابان تقریبا در دست هر کس یک کیسه یا کیف پلاستیکی به چشم می خورد. از پلاستیک در ساخت وسایل بی شماری از جمله سطل لیوان مسواک شانه زنبیل جعبه رادیو ترانزیستور و غیره استفاده می‌شود. امروزه دانشمندان موفق به ساخت انواعی از پلاستیک شده اند که عایق سرما و گرماست. وجود پلاستیک حتی در جراحی و اتاق عمل نیز ضروری است.

پلاستیک در پزشکی :

مصرف مواد پلاستیک نسبت به فلزات بسیار بیشتر است در صنایع پزشکی بسیار زیاد بیشتر است. هم اکنون ابزار پزشکی پلاستیکی به صورت بسیار متداول رواج یافته‌اند، چرا که امکانات بیشتری به واسطه آن‌ها امکان پذیر شده است. به طور کلی کاربرد پلاستیک در صنایع پزشکی شامل تولید وسایلی مانند کیت‌های معاینه پزشکی یکبار مصرف که از مواد پلاستیکی استریل شده ساخته شده‌اند، یکی از نمونه‌های کاربردی آن‌ها در صنایع پزشکی است. با این حال بهتر است بدانید که استانداردها و محدودیت‌هایی در استفاده از مواد پلاستیکی در ساخت لوازم وجود دارد که تولیدکننده را مقید به اجرای آن‌ها می‌کند. به کمک تکنیک‌های تزریق و قالب گیری، امکان استفاده از رزین‌های پلاستیکی در کاربرد پزشکی افزایش یافته است.

نتیجه گیری :

پلاستیک ها مواد پلیمری هستند که از انواع مختلفی دارند. به دلیل ویژگی های خواص این ماده شیمیایی کاربرد پلاستیک ها بسیار زیاد بوده و تقریبا در تمامی صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. به طوری که در تمامی اطراف خود میتوانید حضور پر رنگ این ماده را مشاهده نمایید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام