رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

برای جواب به این سوال که آیا ملامین پلاستیک است باید گفت که بله در واقع این ماده یک پلاستیک ترموست میباشد. این ماده خصوصیات بسیار منحصر به فردی دارد. بسیاری از پلاستیک ها به صورت گرمانرم ایجاد میشوند. از این رو در مقابل حرارت مقاومت چندانی ندارند. این به معنای ناتوانی در مقابل نگهداری مواد غذایی در خود هستند. لذا در مقابل این مواد غذایی دچار تغییر شیمیایی و انتشار مواد سمی به محیط و غذای مورد استفاده شما میشوند. البته در برخی از این مواد به استفاده از مواد غیر سمی و افزایش مقاومت حرارتی برای صنایع بسته بندی مناسب کرده است. با اینحال ملامت حرارتی ظروف ملامینها بسیار بالا میباشد. در به سوالات : آیا ملامین پلاستیک است ؟ و ملامین چه تفاوت هایی با بسیاری از پلاستیک ها دارد ؟ خواهیم پرداخت.

آیا ملامین ها نوعی پلاستیک میباشد ؟

مواد ساخته شده با زین های ملامینها شامل کد هفت از مواد پلاستیکی دسته بندی شده اند. با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت که ملامین ها نیز نوعی پلاستیک میباشند. در ادامه برای معرفی و برسی این ماده توضیحاتی داده شدست.

آیا ملامین همان پلاستیک است ؟ | ایا ظروف ملامین از پلاستیک تهیه شده است ؟| معرفی مواد اولیه ملامین و ویژگی ها و ساختار آنها

 

معرفی ملامینه :

برای معرفی ملامینه باید گفت که این به نوعی از مواد پلاستیکی تهیه میشوند. این مواد از پودر هایی به نام ملامین تهیه میشوند. یک ترکیب آلی با فرمول C3H6N6 و ماده ای جامد سفید رنگ که اصلاح کننده سیانامید است. پودر ملامین مانند سیانامید ، از نظر جرم حاوی 67٪ نیتروژن است و مشتقات آن به دلیل آزاد شدن گاز نیتروژن در هنگام سوختن خاصیت بازدارندگی دارند. ملامین را می توان با فرمالدئید و سایر عوامل برای تولید رزین های ملامین ترکیب کرد.

رزین های ملامین دارای مقاومت حرارتی بسیار بالا میباشند. کاربرد این مواد در ورقه های تزئینی با فشار بالا مانند Formica ، ظروف غذاخوری ملامین ، کفپوش ورقه ورقه و تخته های پاک کن خشک بسیار فراوان است. این رزین ها به نوعی برای تولید پلاستیکهای ترموست استفاده میشوند. مواد ملامینه در دسته کد هفت از پلاستیک ها قرار میگیرند. مواد اولیه این رزین ها توانایی بازیافت به  صورت عادی را ندارد. لذا این پلاستیکها همچون دیگر ترموست ها فرآیندی بازگشت پذیر ندارند.

معرفی ترموست :

پلاستیک ترموست از پلیمر هایی از همین دسته ایجاد میشوند. همان طور که در مطلب ترموست چیست توضیح داده شد، بر خلاف مواد ترموپلاست این محصولات تهیه شده از آنها با ایجاد حرارت شکل خود را از دست نمیدهند. با اینحال بسیاری از آن ها در مقابل حرارت های نسبتاً بالا مواد سمی را به محیط انتشار میدهند. در خصوص روش تولید ترموستها تفاوت زیادی با نوع ترموپلاستها دارد. همچنین معمولاً این مواد غیر قابل بازیافت هستند.

در واقع ترموست یا نام ساده‌ تر آن یعنی گرما سخت به پلیمر هایی گفته می‌ شود که در اثر اعمال حرارت‌ به پیوندهای عرضی واکنش‌ های شیمیایی ایجاد می‌ کنند. نتیجه این فرایند تغییر وزن مولکولی متوسط مواد با رشد رو به بالا و یکپارچه شدن ترکیبات آن است. این رزین‌ ها معمولاً در حالت مایع هستند و در ترکیب با هاردنر یا خشک‌ کن واکنشی غیر قابل ‌برگشت انجام داده و سخت می‌ شوند. از انواع این رزین‌ ها می‌ توان به رزین پلی ‌استر، وینیل استر ، اپوکسی و … اشاره کرد.

آیا ملامین همان پلاستیک است ؟ | ایا ظروف ملامین از پلاستیک تهیه شده است ؟| معرفی مواد اولیه ملامین و ویژگی ها و ساختار آنها

آیا ملامین بهتراست یا مواد پلاستیکی دیگر :

همان طور که گفته شد ملامین ها نوعی پلاستیک ترموست هستند. ترموست ها اغلب کاربردی در صنایع غذایی و بسته بندی ندارند. از این رو برای مصارف روزانه استفاده نمیشوند. از طرفی هم به دلیل مقاومت حرارتی بالای ملامین مواد سمی را به داخل غذا های شما انتشار نمیدهد. در واقع مقاومت این ماده حتی در صورت استفاده برای نگهداری مواد غذایی بسیار داغ بدون مشکل خواهد بود. اما به دلیل استفاده از فرمالدئید ( یکی از مواد بسیار سمی) باید پیش از مصرف نکات استفاده از آن ها را مطالعه نمایید. از طرف دیگر برای استفاده از ظروف پلاستیکی دیگر توجه به کد های آن دارای اهمیت بسیاری است. اغلب موارد مورد استفاده در این خصوص پلاستیک های فود گرید میباشند. بهترین مواد برای استفاده ، پلاستیک های ساخته شده با پلیمر PP میباشد. این پلاستیک ثبات شیمیایی بالایی دارد. از طرفی با مواد غیر سمی ایجاد شده است. لذا برای بدن کاملا بدون خطر میباشد. در نهایت اگر بخواهیم به سوال اینکه آیا ملامین بهتر است یا مواد پلاستیکی ؟ پاسخ بدهیم باید بگوییم که با اختلاف مواد پلاستیکی مناسب سالم تر از ملامین ها میباشند. اگر چه مزایای ملامینها ممکن است در این خصوص بیشتر باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام