رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

بطری‌های پلاستیکی با قابلیت چند بار استفاده شدن

شفاف بودن این بطری‌ها موجب شده اکثر افراد بعد از اتمام محتوای بطری از آن‌ها مجددا استفاده کنند و برای مصارف دیگری آن‌ها را به کار گیرند؛ اما بایستی توجه نمود که تمامی بطری‌ها قابلیت استفاده مجدد را ندارند. بطری‌هایی که ازمواد زیر ساخته شده‌اند، قابلیت مصرف مجدد را دارند:

  • LEPE
  • PETE
  • HDPE
  • LEPE PP
  • PS
  • V
    به‌علاوه بطری‌هایی که در انتهای آن‌ها علامت‌هایی همچون موارد زیر درج شده یعنی مناسب فریز کردن ودارای قابلیت چندین بار مصرف هستند:
  • PP5
  • LDPE4
  • HDPE2

آیا تمامی بطری‌های پلاستیکی برای استفاده مجدد ایمن هستند؟

در صورتی که از حامیان محیط زیست باشید، احتمالاً ترجیح خواهید داد که از بطری پلاستیکی استفاده نماید تا اینکه بطری پلاستیکی نو خریداری کنید. هرچند که این توجیح قابل درک می‌باشد، اما شاید این کار، چه برای محیط زیست و چه برای سلامتی فردی‌تان انتخاب خوبی نباشد.

 یک منبع معتبر در حیطه مطالعات محیط زیست، آب بطری تولید کنندگان بی شمار در چندین کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. محققان دریافتند که 93 درصد از آنها آلوده به ریزپلاستیک‌ها می‌باشند.

میکروپلاستیک‌ها ذرات ریز پلاستیکی هستند که از ظرفی که در آن قرار دارند به مایع یا به درون غذا نفوذ می‌کنند. استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی با کدهای #1 و #2 احیانا مناسب هستند، اما لازم به ذکر است که باید شرایط و نکات احتیاطی مورد توجه قرار گیرد.

نکات احتیاطی استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی

  • مراقب ترک‌ها و فرورفتگی‌های بطری باشید: ظروف پلاستیکی از هرنوع درصورتی که حتی علائم جزئی ساییدگی همچون ترک خوردگی یا فرورفتگی داشته باشند، نباید مجدداً مورد استفاده قرار گیرند؛ چراکه همین مسئله موجب می‌شود مواد شیمیایی به راحتی از آنها خارج شوند. فراموش نکنید که این پارگی‌ها میکروسکوپی بوده و به سختی قابل مشاهده می‌باشد. این یکی از عللی است که بطری‌های پلاستیکی یکبار مصرف برای استفاده مجدد توصیه نمی‌گردد.
  • ظروف پلاستیکی نباید گرم بشوند: گرم شدن ظروف پلاستیکی خطرناک است. گرم شدن این ظروف به مواد شیمیایی درون آن‌ها اجازه خروج می‌دهد. ظروف پلاستیکی یکبار مصرف که معرض نور مستقیم خورشید قرار میگیرند نیز ممکن است خطرزا باشد.
  • ·         در زمان استفاده با آب گرم و صابون بشویید: بطری‌های پلاستیکی باید بین استفاده مورد شست‌وشو قرار بگیرند تا باکتری‌ها را در خود جای ندهند. از آب ولرم و صابون برای شستشوی بطری‌‌ها و ظروف پلاستیکی استفاده کنید.

آیا کلیه بطری‌های پلاستیکی قابل بازیافت هستند؟

بازیافت بطری‌ها و ظروف پلاستیکی به آنها زندگی دوم می‌بخشد. پلاستیک‌های بازیافتی می‌تواند به کالاهایی نظیر لباس، مبلمان و بطری‌های پلاستیکی جدید تبدیل می‌شوند. بطری‌ها و ظروف پلاستیکی که قابل بازیافت نیستند، به طورمیانگین 450 سال زمان می‌برد تا در محل دفن زباله تجزیه گرند.

با این وجود که اغلب بطری‌ها و ظروف پلاستیکی قابل بازیافت هستند، اما بسیاری از آنها در محل دفن زباله یا زباله سوز به سر می‌برند، چرا که مردم آنها را بازیافت نمی‌کنند. اکثر بطری‌ها و ظروف پلاستیکی که زباله می شوند و اقیانوس‌های ما را مسدود کرده و به زندگی دریایی به شدت آسیب وارد می‌کنند.

آیا نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی مضر است؟

اگر چه که این بطری‌ها در شرایط مطلوبی نگهداری شوند مضر نیستند، ولیکن باید سعی کنید در هنگامی که به شیشه آب دسترسی ندارید ( مانند بیرون منزل) و در زمان ضرورت، از این بطری‌های پلاستیکی استفاده کنید. استفاده مستمر و همیشگی از این بطری‌ها توصیه نمی‌گردد، چراکه متخصصان هشدار دادند نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی یکبار مصرف، خطر داخل شدن مواد شیمیایی وسمی را به درون بدن تا 70 درصد افزایش خواهد داد.

نوشیدن آب از اینگونه بطری‌های یکبار مصرف که از ماده شیمیایی و البته سمی بیسفنول A یا BPA ساخته شده‌اند، میزان مواد شیمیایی و سمی موجود در ادرار را تا حدود 70 درصد افزایش خواهند داد که بدون شک تهدید مهمی برای سلامت و بدن است. این پژوهش بر روی 77 دانشجوی داوطلب انجام گرفت و اثبات کرد که ماده شیمیایی بیسفنول، سیستم هورمونی این اشخاص را مختل می‌کند و در نهایت روی اندام‌ها و توانایی‌های تولید مثلی نیز تأثیر نامطلوب خواهد داشت. همچنین به مغز آسیب جدی وارد می‌کند و باعث بروز بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت می‌گردد.

سخن آخر

بطری‏ های پلاستیکی سال‌هاست که بلای جان طبیعتمان نیز شده است. لازم به یادآوری است که مصرف آب بطری‌شده، 150برابر بیشتر از آب تصویه شده شیر سبب تولید انواع گازهای گلخانه‏ای می‌گردد. ممنوعیت استفاده از این بطری‌ها در بعضی از کشورها همچون کانادا، با تبلیغات گسترده‌‏ای که در این کشورهای پیشرفته برای کنار گذاشتن آنها صورت می‌گیرد همه نشان از نگرانی‌هایی دارد که در چند سال اخیر به کشور ما هم راه یافته است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام