رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

با اینکه در ایران شرایط تا حدی متفاوت است اما در بسیاری از کشور ها اقتصاد پلاستیک رشد چشم گیری داشته است. به خصوص در کشور های مختلف به علت افزایش تولید پلاستیک و تقاضای آن رشد بالایی را در زمینه اقتصاد این ماده شاهد بودیم. با این حال به طور کلی به دلیل تولید و تقاضای فراوان رشد اقتصادی در زمینه پلاستیک در این سال و سال گذشته بسیار بالا میباشد. این مورد در خصوص تولیدات مختلف مانند ظروف یکبار مصرف و پلاستیک های بسته بندی بهتر از سایرین دیده میشود.

بر اساس گزارشات ایجاد شده توسط تیم های اقتصادی در کشور های مختلف اعمال اصول اقتصاد دایره ای در جریان جهانی بسته بندی پلاستیکی می تواند اقتصاد پلاستیک را متحول کند و اثرات خارجی منفی مانند نشت به اقیانوس ها را به شدت کاهش دهد. که در سال جاری این مورد به وضوح دیده میشود. در ادامه در خصوص جایگاه اقتصاد پلاستیک در مرداد ماه 1401 را مورد برسی قرار خواهیم داد.

جایگاه پلاستیک در اقتصاد جهانی :

با این که اقتصاد پلاستیک که شش ماه اول سال 2022 انقباض اقتصادی را به همراه داشت که باعث شد تولید از فوریه تا ژوئن به سمت عقب حرکت کند، تولید محصولات پلاستیکی در کشور های مختلف در نیمه دوم شروع خوبی داشت. افزایش 1.2 درصدی تولید پلاستیک که در ماه جولای به نمایش گذاشته شد، یک بهبود بود چرا که 6.3 درصد بیشتر از سال قبل و بالاتر از افزایش 3.2 درصدی در کل تولید کشور های مختلف دارد.

بر اساس داده‌های بیکاری منتشر شده در اوایل ماه جاری که نرخ بیکاری تولید محصولات پلاستیکی و لاستیکی را در ژوئیه 3.0 درصد نشان می‌دهد (از 4.5 درصد در ژوئن کمتر است)، احتمال افزایش تولید پلاستیک در جولای بالا بود. و آخرین برآورد کارشناسان کشور های مربوطه تثبیت این افزایش تولید را تایید می کند.

اقتصاد پلاستیک در سال جاری 2022

پلاستیک رشد کلی اقتصادی را دنبال می کند

صنعت پلاستیک یک صنعت بالغ است، به این معنی که رشد آن رشد اقتصادی کلی را که با تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه گیری می شود، دنبال می کند. نظرسنجی بانک فدرال رزرو فیلادلفیا از پیش بینی کنندگان حرفه ای نشان می دهد که میانگین پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 1.6 درصد برای سال 2022 و 1.3 درصد برای سال 2023 است. بر اساس این پیش بینی های کلان، بعید است که تولید پلاستیک به صورت خطی در ماه های آینده افزایش یابد . نرخ رشد تولید در ماه‌های آینده با توجه به پویایی‌های متفاوت بازارهای پایانی پلاستیک، افزایشی و نزولی متفاوت خواهد بود.

مخارج شخصی بر تولید پلاستیک تأثیر می گذارد

دو سوم تولید ناخالص داخلی را هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) تشکیل می‌دهد و در کندی‌های قبلی اقتصادی، بخش خانوارها اقتصاد را در حرکت نگه داشته است. سطح مشارکت بخش خانگی سرنخ هایی برای مسیر تولید پلاستیک ارائه می دهد. به عنوان مثال، خرده فروشی در ماه جولای کاهش یافت. PCE در سه ماهه دوم سال 2022 با نرخ پایین 1.0 درصد در مقایسه با 1.8 درصد در سه ماهه اول افزایش یافت. PCE در کالاها 4.4 درصد کاهش یافت و PCE در خدمات 4.1 درصد افزایش یافت. شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان با 55.1 برای ماه اوت، 7.0 درصد نسبت به جولای افزایش یافته است، اما 21.6 درصد نسبت به آگوست سال گذشته کاهش یافته است. مصرف‌کنندگان همچنان با تورم بالا و مداوم کنار می‌آیند، که می‌تواند نرخ رشد PCE بالاتر را در حرکت رو به جلو محدود کند.

بخش ساخت و ساز یک عامل مهم در اقتصاد مواد پلاستیکی

برای درک بهتر تأثیر ساخت و ساز بر مواد پلاستیکی باید گفت که افزایش نرخ وام مسکن باعث کاهش فروش مسکن میشود. همانطور که ساخت و ساز خانه کند می شود که در پاسخ به عقب نشینی خرید خانه در اقتصاد ، تقاضای پلاستیک در صنعت خانه سازی نیز کاهش می یابد. چرا که مصرف پلاستیک در این صنعت بسیار گسترده بوده و با اینکه به ظاهر خارج از ذهن است اما این مورد میتواند تأثیر بالایی بر اقتصاد مواد پلاستیکی داشته باشد. شروع مسکن، که تعداد نوسازهای خصوصی را اندازه گیری می کند، در ژوئیه نسبت به یک ماه قبل 9.0 درصد کاهش یافت و در حال حاضر نسبت به ژوئن 2021، 8.1 درصد کاهش یافته است. با نگاهی به آینده، نسبت دادن تولید پلاستیک های فرار گمراه کننده خواهد بود. به یک بازار نهایی خاص در گذشته، تغییرات در تولید پلاستیک مستقل از ماهیت رکود اقتصادی نبود.

اقتصاد پلاستیک در سال جاری 2022

«چرا» توجه به قبل از  رکود مهم است

آخرین رکود کووید-19 یک بحران پزشکی و بهداشتی بود که تقاضا برای محصولات پلاستیکی و پلاستیکی در صنعت مراقبت های بهداشتی را افزایش داد. از تجهیزات حفاظت فردی گرفته تا لوازم پزشکی یکبار مصرف نجات دهنده زندگی، تجهیزات پزشکی – و افزودن کالاهای مصرفی. بسته بندی. در حالی که بیماری همه گیر فعالیت های تجاری در بخش خدمات را کند کرد، بخش تولید همچنان به تقاضای قوی برای کالاهای مصرفی پاسخ می داد.

بیشترین کاهش در تولید پلاستیک در طول رکود COVID-19 در آوریل 2020 بود. تولید 11.2 درصد نسبت به ماه قبل و 11.9 درصد نسبت به آوریل 2019 کاهش یافت. این کاهش به دلیل عقب نشینی تولید به دلیل قرنطینه های اجباری بود، نه کاهش تولید.

با این حال کاهش تقاضای پلاستیک در مقابل، در طول رکود بزرگ 2007-2009، که ترکیبی از بحران های مسکن، مالی و صنعت خودرو در ایران و در برخی کشور های دیگر بود، تولید محصولات پلاستیکی بیشترین کاهش را در ماه دسامبر 2008 به میزان 4.1% داشت که 17.4% کاهش نسبت به سال قبل است. همچنین این وضعیت در این زمان به کاهش خود ادامه داد، به طوری که تا مارس 2008، تولید 21.0 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

با توجه به گفته های بالا در حالی که چشم انداز تولید پلاستیک در سال 2022 هنوز مثبت است، اما با کاهش تولیدات اقتصادی کشور های مختلف به خصوص ایران ، می توان انتظارات منفی قوی تری را در اقتصاد خرد و کلان در این زمینه شاهد باشیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام