رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

مواد بسیار متنوعی در انواع بطری های پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیرند. از مهمترین این مواد میتوان به بطری پت PET اشاره کرد. این ماده مقاومت مناسبی در برابر ضربه دارد. با ساتفاده از فرآیند دمشی میتوان قالب کیری این بطری ها را به انجام رساند. به دلیل بی خطر بودن این پلیمر آن ها را در انواع بطری های پلاستیکی استفاده میکنند. البته این بطری ها با مواد دیگری همچون پلیمر پلی اتیلن ساخته میشوند. این ماده از انواع بی خطر و سالم از پلاستیک های ترموپلاست میباشد. در ادامه به برسی و معرفی انواع بطری های پلاستیکی خواهیم پرداخت.

بطری های پلاستیکی :

تمامی انواع بطری های پلاستیکی با پلیمر های خاصی تهیه میشوند. معمولا در تهیه این بطری ها از پلاستیک های قابل بازیافت استفاده میشود. از این رو به وسلیه زباله های این بطری ها پس از مصرف میتوان آن ها را دوباره به چرخه مصرف برگرداند. با این فعالیت به محیط زیست نیز صدمه نخواهد رسید. از طرفی هم تمامی بطری های پلاستیکی ترکیبات ویژه‌ای دارند. این ترکیبات مجموعه‌ای از مواد شیمیایی و آلی آن را تشکیل میدهد. به طور معمول در گذشته به دلیل مشکلات به وجود آمده تغییرات ذاتی بسیاریساختار این بطری ها را تغییر داد. تا جایی که امروزه برای عدم مسمومیت از پلیمر های خاصی جهت استفاده در بطری ها پلاستیکی استفاده میشود.

معرفی انواع بطری های پلاستیکی

ساختار بطری های پلاستیکی :

ساختار بسیاری از بطری های پلاستیکی مربوط به یکی از پلیمر های پت و یا پلی اتیلن میباشد. البته این بطری ها برای با مواد بسیاری ساخته میشوند. به طور کلی نوع کاربرد این بطری ها به ساختار و نوع پلیمر استفاده شده در آن دارد. یکی از انواع بسته ‌بندی‌های  پرکاربرد در جهان، بطری های پلاستیکی هستند که در اشکال و جنس‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی، در سراسر دنیا بطری‌ها در سه جنس فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی موجود هستند که در مقاله امروز به بررسی انواع بطری های پلاستیکی می‌پردازیم. اگر شما هم دوست دارید با دنیای پلاستیک‌های رنگارنگ بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع بطری های پلاستیکی :

به طور کلی بطری های پلاستیکی از لحاظ ساختار دارای انواع متنوعی هستند. برخی از مهمترین بطریها به شرح زیر است :

  • بطری های پلاستیکی پت PET
  • بطری های پلی اتیلن PE
  • بطری های PVC
  • بطری های پلاستیکی PC
  • بطری PS
  • بطری PP

همان طور که مشاهده میکنید بطری های پلاستیکی دارای جنس های بسیار متنوعی هستند. در ادامه توضیحاتی مختصر در خصوص مهمترین بطری های پلاستیکی میدهیم.

بطری های پلاستیکی پت PET :

بطری های ساخته شده با پلیمر پت PET یکی از رایج ترین استفاده ها در بین این بطری ها را دارد. چرا که مزیت استفاده از آن نسبت به هزینه تولید این پلاستیکها بسیار بالا میباشد. از این رو تولید آن چه برای مصرف کننده به دلیل حفظ سلامت و چه برای تولید کننده بسیار مناسب است. به عبارت دیگر این نوع پلی اتیلن از ویژگی‌های خاصی برخوردار است؛ مانند شفافیت، سبک بودن در عین داشتن استحکام و مقاومت بالا، جذب حداقل عطر و طعم و ظاهر زیبا از جمله مشخصاتی است که PET را برای استفاده در صنعت بسته‌بندی از سایر انواع پلاستیک متمایز می‌کند. به همین دلیل، از PET برای ساخت بطری های پلاستیکی استفاده می‌شود.

انواع بطری های پلاستیکی پت PET

مزایای استفاده از بطری های پت :

پلیمر پت PET قیمت به صرفه در بازار نسبت به شیشه و فلز دارد. همچنین به دلیل داشتن درپوش برای استفاده راحت این بطری ها جایگزین بسیار مناسبی برای انواع مواد مشابه خود هستند. با اینکه پلیمر های پت تخریب پذیر نیستند اما همچنان طول تخریب آن ها نسبت به مواد پلاستیکی دیگر کمتر است. از این رو دارای مشخصات پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر هستند. یکی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از آن بازیافت پذیری پت میباشد. این پلاستیک ها با روش های ساده قابل بازیافت میباشند. در اثر حرارت های مشخص کاملا بدون خطر بوده و سمی نمیباشد. همچنین پلیمر های PET مقاومت بالایی از نظر شیمیایی دارند.

انواع بطری های پلاستیکی پلی اتیلن PE :

به طور کلی بطری های پلاستیک پت نیز یکی از مجموعه های پلی اتیلن میباشند. پلی ایتلن یکی از مواد پر استفاده در صنعت پلاستیک است. به طور گسترده انواع پلیمر های PE در صنایع مختلف مانند بسته بندی های غذایی و دارویی مورد استفاده قرار میگیرند. این پلیمر ذات شفافی دارد. از این رو بطری های ایجاد شده به وسیله این پلیمر نور را از خود عبور میدهند. گرچه متناسب با نوع آن میتواند میزان عبور نور متفاوت باشد. پلیمر های HDPE یکی از انواع پلی اتیلن میباشند. که شفافیت کمتری نسبت به پلیمر های LDPE دارند. در ادامه به مزایا بطری های پلاستیکی پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

مزایا بطری های PE :

به دلیل هزینه کم تولید پلیمر های پلی اتیلن ذات این موارد اقتصادی میباشد. از این رو تولید بطری های PE با قیمت ارزانتری صورت میگیرد. این بطری ها مقاومت مناسبی در برابر ضربه دارند. همچنین این ماده سد نفوذ ناپذیر در برابر میکروب‌ها و رطوبت دارد. از این رو محتویات آن با هوا و ترکیبات خارجی در تماس نبوده و سالم می‌مانند. این بطری ها برای نگهداری انواع مواد اسیدی کاربرد بسیاری دارند. چرا که پلی ایتلن سازگاری بالایی با انواع مختلف مواد اسیدی و قابل اشتعال دارد. بطری های پلی اتیلن عملکرد مناسب در دمای زیر نقطه انجماد خواهند داشت.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام