رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

نوع جنس در طبقه بندی انواع ظروف بسته بندی بسیار تأثیر گذار میباشد. چرا که ساختار ظروف با کاربرد آن ها در ارتباط مستقیم میباشد. برای مثال ظروف یکبار مصرف فلزی ( فویل های فلزی ) مقاومت مناسبی در برابر حرارت دارند. از این رو در بسته بندی برخی از رستوران ها جهت ارسال مواد غذایی گرم مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین ظروف یکبار مصرف پلی استایرن انتقال حرارت پاینی داشته و برای گرم ماندن مواد غذایی داغ در زمان طولانی تر کاربرد بسیاری دارد. از انواع ظروف بسته بندی گیاهی زیست تخریب پذیر هستند. این موارد با اینکه دارای هزینه و قیمتی بالاتر از ظروف پلاستیکی هستند ، اما میتوان از آن ها در موقعیت های خاص استفاه کرد. در این مطلب برای برسی انواع ظروف بسته بندی توضیحاتی داد میشود.

معرفی انواع ظروف بسته بندی :

تنواع در بین ظروف بسته بندی بسیار زیاد میباشد. برخی از این ظروف جهت استفاده به صورت یکبار مصرف طراحی و تولید شده و برخی دیگر قابلیت استفاده به صورت چندبار مصرف را نیز دارند. این موارد در بسیاری از مصارف مورد استفاده قرار میگیرد. اما به طور کلی کاربرد آنها جهت نگهداری مواد غذایی با مدت زمان کوتاه و یا بلند میباشد. ساختار انواع ظروف بسته بندی شباهت زیادی با انواع ظروف یکبار مصرف دارد. البته به دلیل نیاز به نگهداری با مدت زمان بیشتر از ساختار کاملا متفاوتی استفاده میشود. در زیر برخی از مهمترین این ظروف آورده شده است :

  • ظروف بسته بندی فلزی
  • ظروف شیشه ای
  • ظروف سلولزی
  • انواع ظروف بسته بندی پلاستیکی

این موارد مهمترین عناصر بسته بندی در تمامی صنایع مختلف را تشکیل میدهند. یکی از مهمترین کاربرد های این موارد در ظروف بسته بندی مواد غذایی میباشد. در ادامه به برسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

انواع ظروف بسته بندی

ظروف بسته بندی فلزی :

با اینکه فلز در صنایع ابزار آلات و موارد مشابه دیگر کاربرد بالایی دارد اما نمیتوان نقش آن را در مواد غذایی نادیده گرفت. جالب است بدانید که پس از پلاستیک ، شیشه و فلز دو ماده پر استفاده در صنایع بسته بندی میباشند. احتیاج به داشتن یک  بسته بندی مقاوم تر باعث شد تا ظروف فلزی به وجود آیند. در سال ۱۸۰ میلادی شخصی به نام نیکلا اپرت به طور تجربی توانست با کمک فناوری ساخت قوطی کمکی به نگهداری در انواع ظروف بسته بندی مواد غذایی کند. در همان زمان و در قرن بیستم این بسته بندی به شکل بهداشتی و با کمک تجهیزات به روز و مدرن تولید و رواج یافت. اما در کشور ما آغاز ساخت قوطی فلزی از سال ۱۳۰۷ شمسی توسط درخشان برای بسته بندی نخود سبز و… انجام شد.

فواید انواع ظروف بسته بندی شیشه ای :

ظروف بسته بندی شیشه ای به دلیل عدم ایجاد مسمومیت ، توان حرارت مناسب ، عدم محدودیت در استفاده دارای اهمیت بسیار زیادی میباشند. با این که انتقال شیشه ها به دلیل وزن و حساسیت بالا هزینه ها را افزایش میدهد اما همچنین یکی دیگر از مواد پر استفاده برای تولید این ظروف میباشد. یکی از قدیمی ترین مواد در بسته بندی، ظروف شیشه ای بوده که دارای قدمتی بیش از هفت هزار سال قبل از میلاد است و یکی از صنایع مهم به حساب می آید. قبل از اواخر قرن نوزدهم ترشی، آب معدنی، مربا و محصولات دیگر که به صورت آزاد فروخته می شدند در ظرف های شیشه ای که بسیار روشی قدیمی بود تولید و بسته بندی می شدند. اما در با گذشت قرن های متمادی تولید ظروف شیشه ای با کیفیت بهتر و بالاتری انجام می شود.

انواع ظروف بسته بندی

مواد سلولزی :

یکی دیگر از انواع ظروف بسته بندی مواد سلولزی میباشند. همان طور که شاید اطلاع داشته باشید ، گیاهان از سلولز تشکیل میشوند. از این رو میتوان گفت تمامی ظروف ساخته شده از سلولز پایه گیاهی دارد. به همین دلیل برای انسان و محیط زیست کاملا بدون خطر است. این مواد را می توان به کاغذ، چوب، مقوا و… که از بین آنها مقوا و کاغذ در بسته بندی دارای کاربرد بیشتری هستند. تاریخچه ی بسته بندی با مقوا و کاغذ به زمان ساخت کاغذ یعنی در حدود سه هزار سال قبل از میلاد و موقعی که مصریان از پاپیروس برای نوشتن کمک گرفتن، برمی گردد. در سال ۱۳۲۸ در کهریزک اولین کارخانه کاغذ سازی در کشور احداث شد که از کاغذ های باطله برای تولید مقوا و کاغذ استفاده می کرد.

انواع ظروف بسته بندی پلاستیکی :

به طور کلی انواع گسترده ای از ظروف بسته بندی از جنس پلاستیک وجود دارد. در واقع بیشترین مصرف در صنعت بسته بندی از مواد پلاستیکی میباشد. توسعه ی صنعت پلاستیک در سال ۱۸۶۳ اتفاق افتاد. زمانی که یک جراح آفریقایی توانست با کمک مواد اولیه ی کائوچو دسته ی مناسبی برای چاقو درست کند و بعد از آن یک شرکت به نام  Gutta Percha به وجود آمد که توپ بیلیارد و جوهردان را تهیه می کرد. در دسامبر سال ۱۹۳۵ شیمیدان های انگلستان وقتی تحت فشار زیاد از خود واکنش هایی نشان دادن ، توانستند با تغییر دادن مقدار، ماده ی جدیدی به اسم اتیلن دست یابند که دارای ویژگی عایق حرارتی مناسبی بود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام