رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

همان طور که قبلا هم گفته شد یکی از مهمترین کاربرد های مواد پلاستیکی در تأمین بهداشت فردی انسان میباشد. در واقع مهمترین تولیدات این ماده ظروف یکبار مصرف بوده که باعث افزایش سطح بهداشت فردی شده است. این مورد به خصوص در زمان های شیوع بیماری ها میتواند تا حد بسیار زیادی از بیماری افراد دیگر در یک محیط جلوگیری کند. اما در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها از این ماده استفاده بسیار بیشتری میشود. پلاستیک های یک بار مصرف حتی در مهمترین بخش های موجود در این زمینه به عنوان یک عنصر جدایی ناپذیر تبدیل شده است. به طور کلی اهمیت پلاستیک برای تأمین بهداشت بیماران به دلیل توانایی استفاده به صورت محدود به یک فرد میباشد.

شاید فکر کنید که شاید بتوان از موادی مانند فلزات نیز استفاده کرد. در مقابل پلاستیک این ماده فراوانی بسیار کمتری داشته و هزینه استفاده آن به صورت یکبار مصرف بسیار بالاتر خواهد بود. از طرفی برای بازگردانی این ماده به صورت یک محصول مشابه برای استفاده مجدد نیز بسیار هزینه بر بوده و به انرژی بسیار زیادی نیز نیاز دارد. با این حال پلاستیک ها فراوانی بسیار زیادی دارند. قالب گیری و فرآیند تولید آن ها با سهولت معجزه آسایی صورت میگیرد. همچنین فرآیند بازگردانی این ماده نیز ساده بوده و نیاز به هزینه بسیار کمتری دارد. از این رو استفاده از آن در این زمان فعلا گزینه بدون جایگزین برای تأمین بهداشت بیماران به خصوص در موارد درمانی میباشد.

علت اهمیت پلاستیک برای تأمین بهداشت بیماران و بیمارستان :

دلایل مختلفی دارد که وجود پلاستیک در این زمینه واجب میکند. در واقع این مواد با حذف وسایل و موارد مصرفی بعد از مصرف اولین نفر از انتقال بیماری ها تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهند کرد. لذا علاوه بر مواردی همچون ظروف غذایی و مصرفی بیماران ، از وسایل و تجهیزات درمانی مصرفی به صورت یکبار مصرف استفاده شده که میتوان گفت که از ضرورت های درمانی و بهداشتی در این زمینه است. در ادامه به مهمترین علت های اهمیت استفاده از پلاستیک در تأمین بهداشت بیماران خواهیم پرداخت.

وسایل پزشکی یکبار مصرف (و قابل بازیافت) :

از نظر تاریخی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در مراقبت‌های بهداشتی، جلوگیری از گسترش بیماری‌ها بوده است. قبل از اواسط قرن بیستم، دستگاه‌های پزشکی از فلز، سرامیک یا شیشه ساخته می‌شدند و برای استفاده چندگانه در نظر گرفته می‌شدند. با معرفی دستگاه‌های یک‌بار مصرف مبتنی بر پلاستیک در مقیاس بزرگ در دهه 1960، به طور ناگهانی امکان حذف بیشتر آلودگی‌های خطرناک بین بیماران و همچنین ایجاد محیط‌های امن‌تر بیمارستان‌ها برای افرادی که در آنجا کار می‌کنند، فراهم شد.

با این حال، یکبار مصرف به معنای غیرقابل بازیافت نیست. اکثر دستگاه‌های پزشکی یکبار مصرف مانند ماسک‌های اکسیژن، لوله‌های پزشکی و کیسه‌های خون از PVC ساخته شده‌اند، ماده ای امن، همه‌کاره و مقرون به صرفه که به راحتی قابل بازیافت است. در چندین بخش از جهان، بیمارستان ها به طور ایمن دستگاه های پزشکی مبتنی بر PVC را جمع آوری کرده و آنها را به محصولات مفید بازیافت می کنند.

مقاومت فیزیکی پلاستیک :

پلاستیک ها به دلیل مقاومت فیزیکی مناسبی که دارند میتوانند علاوه بر استفاده صحیح از بروز حوادث ناخواسته ای که باعث بروز مشکل شود جلوگیری کنند. از طرفی این ویژگی در کنار وزن سبک آن میتواند کمک زیادی در این زمینه انجام دهد. در واقع در گذشته ظروف دارو، خون و سایر مایعات از شیشه ساخته می شد. هنگامی که ظروف پلاستیکی مقاوم در دهه 1950 معرفی شدند، این به معنای جهشی بزرگ برای ایمنی بیمار و همچنین ایمنی کارکنان مراقبت های بهداشتی بود. چرا که به دلیل شکنندگی شیشه در صورتی که میشکست ممکن بود باعث بروز مشکلات در امنیت افراد شود.

اولین باری که پلاستیک ارزش خود را نشان داد در طول جنگ کره بود که کیسه های خون پی وی سی که می توانست در برابر پرتاب شدن از هوا مقاومت کند جان هزاران سرباز را نجات داد. امروزه، کیسه های خون قوی به نجات جان افراد ادامه می دهند. به عنوان مثال، در رواندا، پهپادها خون را در کیسه های خون PVC به نقاط دورافتاده کشور می رسانند.

اهمیت پلاستیک برای تأمین بهداشت بیماران

کمک به بهداشت محیطی :

استفاده از پلاستیک در برخی از مناطق محیطی بیمارستان میتواند به افزایش سطح بهداشت محیط کمک بزرگی کند به طور کلی بهداشت خوب برای هر محیط بیمارستانی ضروری است. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری بیان می‌کند که عفونت‌هایی که در محیط‌های بالینی رخ می‌دهند، تهدیدی جدی برای سلامت عمومی هستند. هر ساله بیش از 4 میلیون بیمار در اتحادیه اروپا به دلیل قرار گرفتن در معرض بیمارستان ها به عفونت مبتلا می شوند و 37000 مرگ غیرضروری به دلیل چنین عفونت هایی رخ می دهد. کفپوش وینیل، پوشش سقف و دیوار در بیمارستان ها گسترده است و به دلیل ویژگی های بهداشتی منحصر به فرد پلیمر، به ایجاد محیط های ایمن کمک می کند.

محدودیت کمتر در طراحی و ساخت :

یکی از اهمیت های مهم در پلاستیک در تأمین بهداشت بیماران توانایی تولید و تطبیق آن میباشد. در واقع این ماده به دلیل این ویژگی توانایی بالایی برای جوابدهی به نیاز ها از خو نشان داده است. چرا که میتوان در تمامی زمینه های بهداشتی از مواد پلاستیکی مناسب استفاده کرد. به طور کلی به دلیل تطبیق پذیری فوق العاده پلاستیک، طراحان گزینه های بی پایانی برای ایجاد محصولات پزشکی نجات بخش برای تشخیص، درمان و مراقبت دارند. از آرایه روزافزون وسایل پزشکی یکبار مصرف بیش از تجهیزات حفاظت شخصی که در طول همه‌گیری ویروس کرونا ضروری شده‌اند تا فضای داخلی بهداشتی بیمارستان‌ها، پلاستیک‌ها اساس هستند. در عین حال، پلاستیک‌ها کلید تجهیزات مبتنی بر کامپیوتر با فناوری پیشرفته هستند که نقش مهم‌تری در مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌کنند.

هزینه کمتر ، دسترسی بهتر :

هزینه تهیه پلاستیک ها بسیار اندک است. فراوانی این ماده در کنار تولید ساده آن باعث افزایش کارایی و توانایی مصرف در تمامی سطوح اجتماعی شده است. از طرفی باید گفت که هزینه مانعی بزرگ برای مراقبت های بهداشتی ایمن و با کیفیت است. از آنجایی که پلاستیک ها به طور کلی، و PVC به طور خاص، مقرون به صرفه و بسیار متنوع هستند، معرفی آنها در مراقبت های بهداشتی در دهه 1960 نقش بزرگی در دسترسی بیشتر و بیشتر مردم در سراسر جهان به مراقبت های بهداشتی ایمن ایفا کرد. با افزایش جمعیت جهانی و تقاضای رو به رشد برای مراقبت های بهداشتی با کیفیت، صرفه جویی در هزینه تنها در دهه های آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام