رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

نوع استفاده از پلاستیک ها در یک ساختمان بسیار وسیع است. این ماده به اشکال مختلف در یک ساختمان بکار گرفته میشود. از لولوهای فاضلاب تا لوله کشی آب و کانال های سیم کشی همگی با پلاستیک ها تولید میشود. همچنین درون برخی از بتن ها و مصالح ساختمانی دیگر از این ماده استفاده های زیادی شده است. اما از طرفی به دلیل مشکلات زیستی و از همه مهمتر هزینه های بالای استفاده از پلاستیک دست اول ، در این صنایع از مواد پلاستیکی بازیافتی استفاده میشود.

به طور کلی با بیدار شدن جهان از چالش های زیست محیطی ناشی از مصرف انبوه پلاستیک، صنعت ساخت و ساز در حال کاهش اتکای خود به پلاستیک های یکبار مصرف و افزایش استفاده از پلاستیک های بازیافتی است. در نسخه هفتم مجله ساختمان سازی خود Building Sight، به چگونگی برخورد صنعت ساخت و ساز با مسائل زیست محیطی و کمک به کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دستیابی به اهداف بلندپروازانه نگاه می کنیم. در این مطلب به برسی و معرفی اهمیت پلاستیک در صنایع ساختمان سازی توضیحاتی خواهیم داد. اما پیش از شروع بهتر است در خصوص اهمیت پلاستیک های بازیافتی و کاربرد آن در تمامی صنایع بپردازیم.

اهمیت پلاستیک در صنایع ساختمان سازی

اهمیت پلاستیک بازیافتی در صنایع مختلف :

اهمیت بکارگیری پلاستیک های بازیافتی چه برای محیط زیست و چه برای کاهش هزینه های وارده بر یک صنعت کاربرد زیادی دارد. با اینکه اقلام پلاستیکی ممکن است تا 1000 سال طول بکشد تا در محل دفن زباله تخریب شوند، اما شهرت این مواد بسیار سریعتر از بین رفته است. افزایش آگاهی از اثرات آن بر محیط زیست، مشاغل و افراد را بر آن داشته است تا رابطه خود را با پلاستیک مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. به عنوان مصرف کننده اصلی پلاستیک یکبار مصرف، صنعت ساخت و ساز می تواند با استفاده کمتر و استفاده مجدد بیشتر در قالب مواد بازیافتی، به کاهش چشمگیر ضایعات کمک کند. از طرفی استفاده از مواد بازیافت پذیر به خصوص در ظروف یکبار مصرف ( که یکی از موارد مصرفی انسان در مقادیر بسیار بالا میباشد) باعث شده تا این وضع تا حد زیادی کنترل شود.

اهمیت پلاستیک در صنایع ساختمان سازی :

اهمیت پلاستیک در صنایع ساختمان سازی تقریبا در تمامی مراحل خود را نشان میدهد. این کاربرد پلاستیک های بازیافتی به دلیل ویژگی های بسیار همچون مقاومت آنها نسبت به وزن آن صورت گرفته است. نوع رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده در ساخت و ساز عبارتند از پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و پلی استایرن منبسط شده (EPS). پلاستیک برای کاربردهای مختلفی مانند درزگیرها، پنجره ها و درها، لوله ها، کابل ها، پوشش های کف و عایق استفاده می شود. این صنعت همچنین به طور سنتی از فیلم های پلاستیکی برای بسته بندی استفاده می کند. در جایی که امکانات وجود دارد و سیستم‌هایی برای مدیریت بازیافت وجود دارد، بسته‌بندی را می‌توان به صورت بسته‌بندی کرد و در کارخانه‌های تولید انرژی از زباله سوزاند. بکارگیری از پلاستیک های بازیافتی برای این صنعت مزیت های فراوانی داشته که در ادامه توضیحاتی در این خصوص میدهیم.

اهمیت پلاستیک در صنایع ساختمان سازی

مزیت استفاده از پلاستیک بازیافتی در صنایع ساختمان :

از مزایای مهم در استفاده از پلاستیک های بازیافتی در ساخت و ساز ، وزن سبک و در عین حال مستحکم است که حمل و نقل و جابجایی آن را در اطراف سایت ( منطقه ساخت و ساز ) آسان تر می کند. همچنین این ماده در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم بوده و به دلیل قابلیت آب بندی محکم، از قابلیت آب و هوایی قوی برخوردار است. پلاستیک همچنین می تواند انعطاف پذیر باشد و به راحتی اکسترود، خم، قالب گیری، چاپ سه بعدی و غیره می شود. همچنین می توان پلاستیک را به راحتی جدا کرد و برخی از پلاستیک ها را بازیافت کرد. البته این مواد دارای معایبی نیز میباشند.

معایب پلاستیکها در ساختمان :

معایب پلاستیک این است که محتوای انرژی تجسم یافته بالایی دارد و نیز مدول الاستیسیته آن ها پایین است. به این معنی آن است که به طور کلی برای کاربردهای تحمل بار نامناسب میباشند. اکثر پلاستیک‌ها، اشتعال پذیر هستند. این مواد تنها در صورتی که اصلاح شوند، قابل اشتعال نیستند. از طرفی نرخ انبساط حرارتی در این مواد بالا است. که در صورت استفاده نادرست از آن ها مشکلاتی را ایجاد میکند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام