رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

بطری پت چیست ؟ بطری های پت یا PET بطری های با مواد خامی هستند که توسط آن ها تمامی بطری های موجود را میسازند. به این صورت که با حرارت و دمش با فشار زیاد ، این بطری ها اشکال بزرگ و کوچکی به خود میگیرند که از آن ها در جمع آوری مایعات استافده میشود. برای معرفی بهتر بطری های پت بهتر است که ابتدا با خود کلمه پت یا همان PET بیشتر آشنا شوید.

پت PET چیست :

پت یک پلیمر با نام پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) است. این نام از کلمات PolyEthylene Terephethalate می باشد. این ماده در دسته بندی پلیمرها با زنجیره طولانی و وابسته به خانواده ی پلی استر ها قرار می گیرد. مواد تولید PET عبارتند از: ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گلایکول که هر دوی این ها از مواد خام نفتی مشتق می شوند. از طرفی این نوع پلیمر ها جزء ترموپلاستیک ها میباشند. این پلیمر در صنایع نساجی با نام تجاری پلی استر شناخته می شود. پت ظاهر و شکلی شفاف، پلاستیکی و نیمه کریستالی دارد.

کاربرد پلیمر پت PET :

کاربرد و موارد استفاده از پت ها در سه بخش اصلی به شرح زیر است. در نساجی به عنوان فیبر در تولید پوشاک، به عنوان یک مانع رطوبتی در صنایع بسته بندی و بطری سازی و دیگر صنایع مرتبط با این دو مورد سومین مورد استفاده به عنوان پلاستیکی مهندسی می باشد که از ترکیبات آن با مواد دیگری نظیر فیبر شیشه ، استحکام مواد افزایش می یابد.

بطری پت PET چیست :

بطری پت pet یا همان پلی اتیلن ترفتالات یکی از مشتقات پلیمری (گرما-پلاستیک) می باشد. این بطری ها بیشتر برای آب های معدنی و یا نوشیدنی ها (نوشیدنی های گازدار و غیرگازدار) تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت این نوع از ماده و این نوع از بطری ها، با دیگر مواد پلاستیکی ، سازگار بودن آن با بدن انسان است. مصرف این مواد ، بوییدن و لمس کردن وسایل تولید شده با این مواد برای انسان ها ضرری نداشته و از این رو از آن ها در بسته بندی ها و صنایع خوراکی بسیار استفاده می شود. بطری های پت PET دارای انواع بسیار زیادی هستند که خود آن ها کاربرد های زیادی نیز دارند. این ماده صنایع داروسازی و خوراکی برای ساخت انواع بطری های نگهدارنده محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. از مثال های آن میتوان به بطری های نوشابه و آب معدنی و بطری های نگهدارنده قطره های مصنوعی اشاره کرد. نحوه تولید این بطری های پلاستیکی بسیار ساده است. پس از تولید بطری های پت از پلیمر پت یا همان پلی اتیلن ترفتالات با حرارت و دمش با فشار مناسب آن را به به صورت قالب آن در میآورند.

انواع بطری های PET :

انواع بطری های پت PET به صورت زیر است:

  • بطری پت کتابی
  • بطری پت دارویی
  • بطری پت استوانه ای
  • بطری پت مایع ظرف شویی
  • بطری پت 5لیتری
  • بطری پت یک لیتری
  • بطری پت ادویه
  • بطری پت گلاب

این موارد از بطری های پت دارای ظاهری نسبتا برابر دارند. اما در مواد ساختار آن ها تفاوت هایی وجود دارد که به هر کدام ویژگی های متفاوتی نیز میدهد. همان طور که گفته شد بطری های PET در صنایع مختالف مورد استفاده قرار میگیرد. اما این بطری ها بیشترین استفاده را در صنایع نساجی و مواد غذایی دارند. در ادامه به کاربرد بطری پت در این صنایع بیشتر توضیح داده خواهد شد.

کاربرد پت در صنایع نساجی :

این ماده در صنعت نساجی با نام و عنوان پلی استر شناخته می شود.در گذشته نوع دیگری از پت با نام pet-p در صنعت پوشاک مورد استفاده قرار می گرفت که استفاده از آن امروزه متوقف گردیده.

کاربرد پت در صنایع غذایی :

این ماده در صنعت بسته بندی و غذایی با عنوان pet و یا رزین pet یاد می شود. از این پلیمر برای تولید انواع بطری ها ، انواع بسته بندی آب معدنی ، نوشابه ها، نوشیدنی ها ، بسته بندی برای روغن ها ، بسته بندی برای مواد و وسایل بهداشتی و دارویی و آرایشی استفاده می شود. بطری های پت PET به دلیل فرم پذیری بالا گسترش چشم گیری در این صنعت داشته است. چرا که ویژگی انعطاف پذیری به طراحان اجازه ساخت هر فرمی را میدهد.

نتیجه گیری :

بطری های پت از موادی به نام پت یا همان PET ساخته شده اند. این ماده یکی از انواع پلیمر های ترموپلاستیک میباشند. این بطری ها با استفاده از حرارت و دمش به هر فرم دلخواه قابل تبدیل است. از طرفی به دلیل عدم زیان رساندن به بدن در کاربرد های متفاوت مانند صنایع غذایی و دارویی کاربرد زیادی دارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام