رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

اضافه کردن رنگ ها به مواد پلاستیکی در برخی مواقع باعث تغییرات فیریکی و شیمیایی در آن ها میشود. همان طور که میدانید رنگ ها از موادی شیمیایی تشکیل شده اند. برخی از این مواد ممکن است باعث واکنش با مواد اولیه پلاستیکها شوند. این عمل باعث تغییرات کوچکو بزرگی خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به روشی که رنگدانه ها را به پلاستیک ها اضافه میکنند رنگها میتوانند پایداری متفاوتی داشته باشند. لذا این مورد میتواند بروی کاربرد آن تأثیر زیادی بگذارد. چرا که در مصارف غذایی مانند ظروف یکبار مصرف نمیتوان از پلاستیک هایی با پایداری رنگ پایین استفاده کرد.

البته بهترین نوع استفاده در خصوص مواد غذایی پلاستیک های فود گرید و شفاف میباشند. با این حال میتوان گفت که اضافه کردن رنگ بروی ویژگی های پلاستیکها تأثیر زیادی داشته و میتواند حتی کاربرد آن را تغییر دهد. به همین جهت برای اضافه کردن آن ابتدا موارد بسیار مختلفی را برسی کرده و به نتیجه آن توجه فراوانی میشود. در این مقاله جهت برسی و معرفی این تغییرات در مواد پلاستیکی توضیحات بیشتری داده میشود.

تأثیر اضافه کردن رنگ بروی ویژگی های پلاستیک ها

تأثیر رنگ بر ویژگی های پلاستیک :

امروزه پلیمرهای مصنوعی زیادی وجود دارد که هر کدام خواص منحصر به فرد خود را دارند. برخی نسبت به سایرین در برابر ضربه مقاوم‌تر هستند، برخی مقاومت بیشتری در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند و برخی به جای شکستن بیشتر خم می‌شوند. هرکسی که یک پروژه قالب‌گیری تزریق پلاستیک سفارشی را شروع می‌کند باید با قالب‌گیری تزریقی خود درباره گزینه‌های مواد صحبت کند تا مناسب‌ترین ماده با خواص مورد نیاز برای عملکرد قطعات را انتخاب کند.

یکی از جنبه‌های ویژگی‌های پلیمر که همیشه آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد، افزودن رنگ‌کننده است. باور کنید یا نه، مجموعه علمی کاملی از دانش در مورد روش هایی وجود دارد که افزودن رنگ به پلاستیک می تواند بر خواص رفتاری پلاستیک تأثیر بگذارد. این مقاله نگاهی سطح بالا به برخی از روش‌های متفاوت و شگفت‌انگیز دارد که رنگ‌ها می‌توانند روی پلاستیک‌ها تأثیر بگذارند.

سازگاری :

هنگام توسعه یک بسته رنگی برای هر پلیمر، بسیار مهم است که سازگاری بین شیمی پلیمر و شیمی رنگ‌کننده را در نظر بگیرید. برخی از ترکیبات موجود در رنگ‌ها می‌توانند ترکیب شیمیایی پلیمر را بشکنند و خواص اصلی آن مانند مقاومت در برابر ضربه را تضعیف کنند. گرمای زیاد مورد استفاده در قالب‌گیری تزریقی نیز می‌تواند بر میزان تأثیر رنگ بر روی پلیمر تأثیر بگذارد. خود ماده رنگی نیز باید بتواند در دمای بالا زنده بماند. و یک رنگ خاص ممکن است بر اساس دما بر روی یک پلیمر متفاوت از پلیمر دیگر تأثیر بگذارد، علیرغم اینکه از نظر شیمیایی سازگار است. همچنین شایان ذکر است که برهمکنش بین یک پلیمر و یک رنگ‌کننده نیز می‌تواند تحت تأثیر مواد افزودنی دیگر قرار گیرد. به عنوان مثال، یک پلی کربنات که در غیر این صورت تحت تأثیر یک ماده رنگی قرار نمی گیرد، ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به آن داشته باشد که یک ضد اشتعال به رایانه شخصی اضافه شود.

مقدار رنگ :

حفظ خاصیت پلیمر نیز تابعی از مقدار رنگ آمیزی شده در آن است. اگر رنگ‌ها را به عنوان آلاینده‌ها در نظر می‌گیرید، هرچه بیشتر اضافه کنید، تأثیر منفی بیشتری بر پلاستیک می‌گذارد. افزودن 1 تا 2 درصد رنگ معمولاً بی ضرر است، تا زمانی که مسائل مربوط به سازگاری ذکر شده در بالا مطرح نشود. با افزایش سطح رنگ، احتمال تغییر خواص پلاستیک بیشتر می شود. با اینکه مقدار رنگ اضافه شده میتواند تا حد زیادی باعث تغییر ویژگی ها و خصوصیات پلاستیکها شود اما با این حال علاوه بر آن نوع رنگ نیز میتواند خواص متفاوتی را در پلاستیک ها ایجاد کند.

تأثیر اضافه کردن رنگ بروی ویژگی های پلاستیک ها

رنگ های مختلف، خواص متفاوت :

“وزن مولکولی” و “کریستالینیتی” عواملی در معادله هستند، اما به‌عنوان عامیانه، نکته اصلی این است که رنگ‌های مختلف می‌توانند به طرق مختلف بر پلیمر تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، رنگ های شفاف را می توان با رنگ هایی ساخت که به طور بالقوه تاثیر کمتری بر ساختار پلیمری نسبت به رنگدانه های مورد استفاده در رنگ های مات دارند. رنگدانه ها از ذرات ساخته شده اند و اندازه آن ذرات می تواند بر عملکرد ماده تأثیر بگذارد. قالب‌گیری یک قطعه در رنگ‌های مختلف در واقع می‌تواند به ابعاد متفاوت قطعه منجر شود، که اگر تلرانس‌های بسیار تنگ حیاتی باشد، می‌تواند مهم باشد. البته روش ها ترکیب و اضافه کردن رنگ در ایجاد تغییرات پلاستیک نقش زیادی دارد. در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما با این روش ها توضیحاتی داده شده است.

روش های ترکیب رنگ در پلاستیک :

چندین روش مختلف برای رنگ آمیزی پلاستیک وجود دارد که شامل مستربچ، ترکیب، پوشش سطحی و ترکیب خشک می شود. هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و از نظر هزینه، قوام رنگ و عوامل دیگر متفاوت هستند. روش رنگ آمیزی مورد استفاده می تواند بر خواص مکانیکی پلاستیک تأثیر بگذارد. برای مثال، در روش مستربچ، گلوله‌های رنگ طبیعی با یک «مستربچ» از گلوله‌هایی با محتوای رنگدانه بالا ترکیب می‌شوند. از آنجایی که بیشتر پلیمرها تمایلی به مخلوط شدن خوب با پلیمرهای دیگر ندارند، باید دقت کرد تا از سازگاری مواد اطمینان حاصل شود، در غیر این صورت مخلوط می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

به طور خلاصه، تأثیر رنگ‌ها بر قطعات پلاستیکی تزریقی پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم، و معمولاً در بالای فهرست ملاحظات در برنامه‌ریزی یک پروژه قالب‌گیری تزریقی قرار ندارد. اما مهم است و باید در مرحله انتخاب مواد به آن پرداخته شود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام