رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ترموپلاستیک نشاسته چیست ؟ این مواد پلاستیکی یکی از انواع پلاستیک زیست تخریب پذیر میباشد. بیشترین سهم آلودگی محیط زیست را ظروف یکبار مصرف دارند. از طرفی پلاستیک هایی مانند نشاسته معمولا در تولید ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد. از این رو این پلاستیک ها یکی از راه های حل مشکلات زیست محیطی بوده است. ترموپلاستیک های نشاسته بعد از مدتی تجزیه میشود. همچنین این پلاستیک آلودگی سمی ندارد. از این رو برای استفاده به عنوان ظروف یکبار مصرف نیز کاملا بی خطر است. در ادامه به برسی و معرفی ترموپلاستیک نشاسته میپردازیم.

برای درک بهتر شما در ادامه توضیح مختصری از پلاستیک های تخریب پذیر و ترموپلاستیک ها گفته شده است. جهت شناخت بهترترموپلاستیک نشاسته توصیه میشود که این مطالب را مطاعه نمایید.

معرفی پلاستیک های تخریب پذیر :

پلاستیک زیست تخریب پذیر به گونه ای از موادپلاستیکی گفته میشود که برخلاف مواد شیمیایی بر اثر ماندن در محیط های طبیعی قابل تجذیه باشد. اغلب این مواد پلاستیکی با پلیمر های طبیعی تولید میشوند. یکی از محصولات ساخته شده ترموپلاستیک نشاسته میباشد. در ادامه توضیح کوتاهی در خصوص تاریخچه این پلاستیکها داده شده است.

تاریخچه پلاستیک زیست تخریب پذیر :

واژه زيست تخريب پذير یا به انگلیسی Biodegradable بدين معناست که ساختار يک ماده مي تواند توسط ميکرواورگانيسم هاي موجود در طبيعت شکسته شده، به ريز واحدهاي سازنده خود تجزيه شده و به مواد ساده ­تري تبديل گردد و در نتيجه براي هميشه در طبيعت باقي نماند. ايده توليد پلاستيک­هاي زيست تخريب پذير از اواخر دهه ۸٠ ميلادي مطرح شد. در آن زمان شک و ترديد­ها در مورد کاربرد واقعي اين گونه پلاستيک ها وجود داشت چرا که هنوز معيارهاي اندازه ­گيري و استاندارهاي ويژه­اي در اين رابطه تهيه و تدوين نگرديده بود. در زمان حال ب دلیل پیشرفت تکنولوژی این معیار ها تا حد زیادی قابل کنترل میباشند. باید گفت که یکی از قدیمی ترین پلیمر های شناخته شده در دسته تخریب پذیر ، ترموپلاستیک نشاسته میباشد. در ادامه به معرفی این پلیمر بیشتر توضیح میدهیم.

معرفی پلاستیک های نشاسته :

پلیمر نشاسته یکی از فراوان ترین پلیمر های طبیعی موجود میباشد. از این پلیمر ترموپلاستیک های نشاسته تولید میشود. نشاسته در مقایسه با سایر پلیمرهای طبیعی، فراوان تر است و قیمت کمتری دارد. همچنین ترموپلاستیک های حاصل از آن، بر خلاف سایر پلی ساکاریدها، همچون سلولز و صمغ های گوناگون، قابلیت فرآیند توسط دستکاههای متداول در فرآیند ترموپلاستیک های مصنوعی را دارا می باشند. مجموعه این عوامل باعث گردیده است که نشاسته در میان سایر پلیمرهای طبیعی مورد توجه بیشتری جهت تولید ترموپلاستیک های زیست تخریب قرار گیرد. با انجام یک سری اصلاخات شیمیایی و فیزیکی آن را تیدیل به ترموپلاستیکی می نمایند که نشاسته ترموپلاستیک (TPS) خوانده میشود. در اینجا لازم است پیش از پرداختن به ساختار و ویژکی های این ترموپلاستیک با ماده سازنده آن آشنا شویم.

کاربرد های ترموپلاستیک نشاسته :

همان طور که گفته شد این پلاستیک ها زیست تخریب پذیر میباشند. از این رو با تولید مصارف مختلفی که نیاز به استفاده مناسب و سپس تجذیه در طبیعت دارند از این پلاستیک ها استفاده میشود. برای مثال یکی از پر کاربرد ترین آنها تولید ظروف یکبار مصرف سرو غذا میباشد. این ظروف را اغلب در بیمارستان ها و مکان هایی که به این ظروف به ظدت نیاز دارند خواهید دید. به طور کلی تروترموپلاستیک نشاسته رایج‌ترین بیوپلاستیک در تولیدات میباشد. این ماده عمدتا در تولید کیسه‌های ذخیره‌سازی مواد غذایی و ظروف غذا کاربرد دارد.

روش تولید پلاستیکهای نشاسته :

همان طور که گفته شد این پلاستیکها از مواد طبیعی ساخته میشوند. به طور کلی نشاسته در بسیاری از مواد غذایی یافت میشود. این پلاستیک ها اغلب از نشاسته ذرت ، سیب زمینی و گندم تهیه میشوند. ترموپلاستیک نشاسته از نشاسته‌ی پیوند داده نشده‌ی TPS و نشاسته پیوند داده شده‌ی TPGS که از ترکیب این دو با گرانول‌هایشان و آب، گلیسرول یا سوربیتول در مخلوط کن به‌دست می‌آید. TPS و TPGS به مانند مواد پلاستیکی رفتار می‌کنند و خواص مکانیکی آن‌ها بستگی به نوع استفاده از پلاستیک دارد.

نتیجه گیری :

به دلیل مشکلات به وجود آمده در محیط زیست جهت استفاده از مواد پلاستیکی ظروف یکبار مصرف موادی تحت عنوان پلاستیک های زیست تخریب پذیر تولید شدند. این پلاستیک ها با قرار گیری در شرایط مناسب تخریب و تجذیه میشدند. ترموپلاستیک های نشاسته یکی از پرمصرف ترین پلاستیک های زیست تخریب پذیر و یا همان بیوپلاستیک ها میباشند. در این مقاله به برسی و معرفی پلاستیک های نشاسته پرداخته شد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام