رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

تفاوت های بسیاری در ظاهر دو پلاستیک سخت و نرم دیده نمیشود. در واقع این دو در بسیاری از موارد شبیه به یکدیگر میباشند. به طور کلی تمامی پلاستیکها از موادی به نام پلیمر تهیه میشوند. این مواد به دو صورت طبیعی و مصنوعی تهیه شده است. این پلیمرها خود از اتصال مونومر ها به یکدیگر تشکیل میشود. از طرفی این مونومرها و اتصال بین آنها خواص مواد پلاستیکی را تعیین میکند. از این رو پلاستیک های سخت اغلب با پلیمر های ترموست تهیه میشوند. ساختار ترموستها معمولا دارای مقاومت فشاری و کششی مناسبی هستند. به عبارت عام پلاستیک های سختی هستند که در مقابل حرارت نیز مقاومت مناسبی دارند. این در حالی است که اغلب پلاستیک هایی نرم به صورت ترموپلاست تهیه شده و در مقابل گرما بهسرعت دجار تغییر فیزیکی خواهند شد. در ادامه به برسی تفاوت های پلاستیک نرم و با سخت خواهیم پرداخت.

معرفی تفاوت پلاستیک نرم با سخت :

به طور کلی تفاوت اصلی پلاستیک های نرم با سخت به دلیل اتصال بین مونومر های آن ها صورت میگیرد. این اتصال میتواند خواص فیزیکی را تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر قرار بدهد. یکی دیگر از تفاوت های اصلی این دو در نحوه بازیافت آن ها میباشد. همان طور که گفته شد ساختار و نوع مونومر های پلاستیک های سخت و نرم بسیار مختف است. از طرفی برخی از مواد پلاستیکی سخت قابل مانند بسیار ترموست ها بازیافت پذیر نیستند.

تفاوت پلاستیک نرم و سخت

به دلیل ترکیبات مواد ترموست ها ، اغلب آنها در صنایع غذایی کاربرد چندانی ندارند. این در حالی است که کاربرد پلاستیکهای ترموپلاست در صنایع بسته بندی برای نگهداری مواد غذایی بسیار گسترده میباشد. این تفاوت ها در هر دو باعث ایجاد کاربری مختلف در هر یک از آن ها شده است. از این رو برای بازیافت آن ها بهتر است با شناخت بهتر این مواد تقسیم بندی مناسبی در خصوص هر یک از آن ها انجام دهید.

معرفی پلاستیک سخت :

پلاستیک های سخت که اغلب با مواد گرماسخت ساخته میشوند یکی از انواع پر استفاده در مصارف صنعتی به خصوص ساختمان سازی میباشند. این مواد مقاومت بالایی در مقابل حرارت و عوامل فیزیکی دارند. از طرفی در برخی از آن ها به دلیل انتقال حرارت بسیار اند، به عنوان عایق در مصارف مختلف یک سازه استفاده میشود. پلیمر های گرماسخت با نام دیگر آن ترموست نیز شناخته میشوند. برخی از مهمترین این مواد عبارتند از رزین های فرمالدئیدی ، پلی استرها ، انواع اپوکسی و برخی دیگر از رزین های دیگر مانند پلی استایرن ها که در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارند.

لازم به ذکر است که بازیافت این پلاستیک ها امکان پذیر نیست. در واقع بعد از تولید این پلاستیک ها آن ها توانایی شکل پذیری در مقابل حرارت را ندارند. در حالی که در مقابل گرما سوخته و گاز های سمی از خود عبور میدهند. در ادامه این مطلب برای درک بهتر تفاوت های پلاستیک های نرم با سخت به معرفی پلاستیکهای نرم خواهیم پرداخت.

تفاوت پلاستیک نرم و سخت

معرفی پلاستیک نرم :

پلاستیک های نرم که اغلب از مواد ترموپلاست ساخته میشوند. البته برخی از آن ها که با نام لاستیک شناخته شده اند به وسیله مواد ترموست تهیه شده است. لاستیک ها نیز همانند پلاستیکهای سخت در مقابل حرارت خواص شیمیایی خود را از دست داده و نمیتوان آن ها را بازیافت کرد. به غیر از این مواد ، پلاستیک های نرم هم در مصارف صنعتی و هم جهت استفاده روزمره افراد به دلیل نگهداری از مواد غذایی کاربرد بسیار گسترده ای دارد. در واقع تمامی زنگی انسان را ترموپلاست ها به خود گرفته اند. این مواد با حرارت مناسب شکل پذیری بالایی پیدا میکنند. از این رو تولید آن ها معمولا به روش قالب گیری صورت میگیرد. از طرف دیگر پلیمر های ترموپلاستیک بازیافت پذیر بوده و در صورت جمع آوری مناسب و رعایت افراد مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمیکند. در واقع یکی دیگر از مهمترین تفاوت های پلاستیک های نرم با سخت بازیافت پذیری آن ها میباشد.

نتیجه گیری :

پلاستیک های سخت و نرم دارای تفاوت های بسیاری میباشند. این تفاوت ها کاربرد ان ها را تعیین کرده است. از این رو شناخت آن میتواند در چگونگی رفتار با آن ها تأثیر بسیاری داشته باشد. از این رو در این مطلب به برسی خصوصیات و ویژگی های هر یک از آن ها پرداختیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام