رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

به طور کلی تشابه و تفاوتهای ساختاری و ظاهری بسیاری در خصوص انواع پلاستیک وجود دارد. همچنین این مواد در صورت بازیافت آنها به دلیل روند این فرآیند موجب تغییر برخی از خصوصیات آن میشود. از طرف دیگر معمولا پایداری شیمیایی پلاستیک های بازیافت شده نسبتا پایین بوده و از این رو کاربرد محدود تری نسبت به مواد اولیه خود دارد. در واقع تفاوت پلاستیک های بازیافت شده و مواد دسته اول در خصوص ساختار این مواد است. میتوان گفت که برخلاف تصور عموم از عملیات بازیافت پلاستیک ها ، به دلیل تغییر ویژگی پلاستیکها تفاوت به حدی است که در بسیاری از موارد کاربرد این ماده پس از بازیافت آن ، به کل تغییر کرده و نمیتواند از آن دوباره در همان زمینه خاص استفاده کرد. البته کاربرد پلاستیکهای بازیافتی نیز بسیار بوده و در زمینه های مختلف به خوصوص صنعتی ، کاربرد فراوانی دارد.

همچنین یکی از مهمترین کاربرد آن ها در مصارف عمومی تولید پلاستیک های زباله است. باید توجه داشته باشید که رنگ پلاستیک ها تفاوت بسیار زیادی در کیفیت این مواد بازیافتی دارد. پلاستیک های خاکستری و مشکی دارای کم ارزشتر بوده و هر چه مواد بازیافتی رنگ روشن تری داشته باشد کیفیت بالاتری نیز دارد. در ادامه به معرفی و برسی تفاوت پلاستیک های بازیافت شده و مواد دسته اول خواهیم پرداخت. اما پیش از شروع بهتر است با نحوه بازیافت پلاستیک ها اطلاعات بیشتری داشته باشید.

تفاوت های پلاستیک بازیافت شده و مواد دسته اول

نحوه بازیافت پلاستیک :

نحوه بازیافت پلاستیک نقش بسیار زیادی در مقدار تغییر شیمیایی این مواد در هنگام بازیافت دارد. به طور کلی شیوه کار به این صورت است که ، پس از عملیات آماده سازی و حذف آلودگی های احتمالی ، پلاستیک ها را در خصوص نوع آن تقسیم میکنند. ( در ایران به وسیله نوع کاربرد و در کشور های پیشرفته به دلیل وجود تجهیزات خاص در تشخیص ماده سازنده ، بر اساس نوع ماده ) سپس مواد رنگ های نزدیک به هم را جدا کرده و هر یک را جداگانه خرد میکنند.

سپس خرده ها را در تجهیزات خاص با اعمال حرارت و فشار مناسب بازیافت کرده و به گرانول های بازیافتی تبدیل میکنند. هر چه فرآیند فرآیند تفکیک بهتر صورت گیرد پلاستیک های مرغوب تری نیز تولید خواهند شد. چرا که تفاوت پلاستیک های بازیافت شده و مواد دسته اول در میزان ناخالصی هایی میباشد که در هنگام بازیافت آن به پلاستیک وارد میشود. در ادامه به برسی تفاوت های پلاستک های بازیافت شده خواهیم پرداخت.

تفاوت های پلاستیک بازیافت شده و مواد دسته اول

معرفی تفاوت پلاستیک بازیافت شده و مواد دسته اول :

همان طور که گفته شد هر عملیات بازیافتی که بر پلاستیکها اعمال میشود ، باعث تغییر برخی از ویژگی ها و ساختار آن شده و موجب تغییر کاربرد ان میشود. این مورد به دلیل ورود برخی از ناخالصی ها از مواد پلاستیکی ناهمسان صورت میگیرد. در واقع تفکیک زباله تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت مواد بازیافتی دارد. مواد متفرقه از سمت پلاستیکهای متغیر باعث تغییر شیمیایی و تغییر اتصالات مونومر در پلاستیکها شده و در نهایت موجب تغییر شیمیایی و خصوصیات فیزیکی آن میشود. در کشور های پیشرفته به دلیل وجود تجهیزات خاص برای تعیین سریع نوع ساختار پلاستیک تفکیک این مواد با دقت بسیار بالایی انجام میگردد. لذا ورود ناخالصی در گرانول های بازیافتی بسیار کمتر از نوع تشخیص ظاهری آن میباشد.

در ایران به دلیل عدم وجود تجهیزات مناسب از روش های تشخیص ظاهری مانند تفکیک پلاستیک بر اساس نوع کاربرد این مواد صورت گرفته و درصد خطا بسیار بالا میباشد. از این رو کیفیت خروجی مواد بازیافتی در بسیاری از موارد پایین میباشد. از طرفی به دلیل اهمیت بسیار بالا جهت استفاده از آنها در مصارف خاص ، بکارگیری این مواد به دلیل امکان بروز مشکلاتی مانند مسمومیت های غذایی و یا عدم پاسخگویی مناسب به نیاز های موضوع ، کاربرد پلاستیک های بازیافت شده تفاوت بسیاری با مواد دسته اول دارد. با این حال در بسیاری از کشور ها از پلاستیک های بازیافت شده در صورتی که کیفیت مطلوبی داشته باشند ، برای مصارف یکسان در برخی از موارد صنعتی استفاده میشود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام