رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

تفاوت اصلی در پلاستیک های PS و PP در ساختار و اتصالات آن است. اما به طور کلی این هر دو جز دسته پلاستیک های ترموپلاست میباشند. این پلاستیکها دارای خصوصیت انعطاف پذیری در زمان حرارت دیدن را دارند. از این رو قالب گیری در این مواد بسیار ساده بوده و تولید آن ارزان تر از باقی موارد میباشد. این دو ظروف به دلیل خصوصیت مقاومت مناسب در برابر حرارت و عدم انتشار مواد سمی در تولید ظروف یکبار مصرف کاربرد بسیاری دارد.

برای درک بهتر تفاوت پلاستیک های PP و PS توضیحاتی در خصوص هر یک در زیر داده شده است.

معرفی پلاستیک PP :

پلی پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده از کاربردها شامل فیلم و ورق، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌ بندی غذایی، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم می‌باشد. از این رو کاربرد بسیاری در تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به خصوص در موارد اسیدی مانند ظروف نگهداری آب لیمو کاربرد زیادی دارد. یکی از تفاوت های پلاستیک PP و PS در همین مورد است. مقاومت واکنش شیمیایی در پلاستیک های PP بیشتر از سایرین میباشد.

ویژگی های پلاستیک PP

تفاوت ساختار پلاستیک های PP و PS :

مولکول پروپیلن دارای ساختار شیمیایی نامتقارن می‌باشد، از این رو فرایند پلیمریزاسیون آن می‌تواند به سه نوع توالی در ساختار پلیمر حاصل منتهی گردد. به دلیل اثرات ناشی از ممانعت فضایی گروه های متیل، توالی سر به دم دارای نظم ساختاری بالاتری نسبت به سایر انواع می‌باشد. تفاوت اصلی ساختار پلاستیک های PP و PS در نوع اتصال و پلیمر آنها میباشد. در ادامه ویژگی های این پلاستیک را به صورت مختصر گفته ایم.

ویژگی های پلاستیک PP :

  • قیمت پایین برای تولید آن
  • ترکیب راحت با فلز و شیشه
  • قالب گیری راحت
  • سمی و خطرناک نبودن
  • در دسترس بودن مواد اولیه
  • استفاده مجدد پس از بازیافت
  • رنگ پذیری بالا توسط مستربچ ها
  • ترکیب شدن با موادی مانند خاک اره و تولید کامپوزیت

معرفی پلاستیک PS :

پلي استايرن PS يك پلاستيك تقريبا ارزان  و سخت است و به دليل ويژگي هاي خاص خود و كم بودن هزينه ساخت آن در دنياي پيشرفته امروز كاربرد زيادي يافته است. براي مثال ليوان ها و ظروف غذايي يكبار مصرف از پلي استايرن PS هستند و از مشخصات آن محدوده رنگ بسيار مناسب ، شفافيت ، سختي و جذب كم آب است. در ادامه به ساختار پلاستیک پلی استایرن میپردازیم.

تفاوت ویژگی پلاستیک های پلی استایرن PS و PP

ساختار PS :

یکی از تفاوت ساختار پلاستیک های PP نسبت به PS در نحوه ساخت و پلیمر آن است. پلی استایرن معمولا به روش راديكال آزاد از مونومرهاي استايرن تولید میشود. چون واحد استايرني هم ميتواند  به عنوان الكترون دهنده و الترون گيرنده فعاليت كند.مكانيسم هاي ديگري به جز راديكال آزاد ، همچون مكانيسم هاي آنيوني ، كاتيوني و كوئوردينانسيوني استفاده میشوند. روش اصلي توليد صنعتي آن پليمرزاسيون توده اي است كه در دو مرحله انجام ميشود. در مرحله اول پليمرزاسيون در دماي °C 80 رخ ميده و درصد تبديل حدودا 30% به دست مي آيد. سپس مخلوط را وارد راكتور دوم ميكنند جاييكه پليمرزاسيون دردماي C° 200-100 رخ ميدهد . پليمر به دست آمده در صد تبديل بالايي داشته ولي وزن مولكولي با توزيع متفاوتي دارد. پلي استايرن PS سينديوتاكتيك در حال حاضر توسط پليمرزاسيون با كاتالست هاي متالوسن ، توليد ميشود. پلي استايرن PS سينديدتاكتيك ، بلوري است و در دماي °C 270 به جوش مي آيد ولي بسيار گران است . در ادامه در مورد مزایا و خصوصیات پلاستیک های PS توضیح داده شده است.

تفاوت ویژگی های پلاستیک PS و PP :

ویژگی و تفاوت اصلی پلاستیک های PS و PP را شکل میدهد. ظاهر آن هاست به طور کلی پلی استایرن ها به دلیل ویژگی ظاهری و میزان تراکم آن ها انتقال حرارتی بسیار پایینی دارند. از این رو برای ساخت عایق های ساختمانی و ظروف یکبار مصرف غذایی جهت مواد غذایی گرم استفاده میشود. غذاهای قرارگرفته در این ظروف زمان بسیار زیادی گرما و تازگی غذا را حفظ میکنند. از این رو در رستوران ها و موارد مشابه جهت انتقال به مسافت های طولانی از این تفاوت اصلی پلاستیک PP و PS  استفاده میکنند. همچنین پلاستیک های PS دارای مقاومت حرارتی بالایی میباشند. به همین دلیل انتخاب مناسبی برای استفاده از ظروف یکبار مصرف برای نگهداری مواد غذایی گرم میباشد.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام