رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

تفاوت بین پلاستیک پلی استایرن و پلی اتیلن در زمینه ساختار این ماده میباشد. این مورد باعث ایجاد ویژگی های بسیار ناهمسان شده است. به طور کلی میتوان گفت که پلاستیکهای PS و PE هر یک دارای کاربرد بسیار مختلفی میباشند. معمولا پلیمر های پلی استایرن داری کاربرد صنعتی داشته و برای مصارف خانگی و روزمره تنها برای تولید برخی از ظروف یکبار مصرف ایجاد میشود. با این حال به دلیل وجود مونومر های استایرن در این ماده ، محدودیت بسیاری در خصوص استفاده از آن دارد. این مونومر به طور ذاتی باعث ایجاد مسمومیت های غذایی میشود. همچنین در صورت نزدیکی به حرارت به دلیل انتشار مونومرهای آن ، این ماده در دسته پلاستیک های سرطان زا قرار میگیرد.

این مورد به دلیل پایداری ضعیف پلی استایرن در مقابل حرارت است. با این حال به دلیل انتقال بسیار کم حرارت در این ماده ، استفاده از آن در مصارف صنعتی به خصوص صنعت ساختمان محبوبیت بالایی دارد.از طرف دیگر پلاستیک هایی که از پلی اتیلن تشکیل میشوند ، دارای پایداری شیمیایی بالاتری هستند. تا حدی که برخی از گرید های این مواد در دسته بندی فود گرید قرار داده شده است. از طرفی برخی دیگر نیز به صورت خاص برای تولید بطری های پلاستیکی آب معدنی استفاده میشوند. در این مطلب به برسی تفاوت ها بین دو پلاستیک پلی استایرن و پلی اتیلن توضیحاتی داده میشود.

تفاوت های بین پلاستیک های پلی استایرن و پلی اتیلن

برسی تفاوت پلیمر و پلاستیک پلی استایرن و پلی اتیلن :

امکان دارد که برخی از افراد به دلیل شباهت نسبی اسامی این دو ماده آن ها را یکدیگر اشتباه بگیرد. اما تفاوت های زیادی بین پلیمر های ساخته شده در پلاستیک پلی استایرن و پلی اتیلن وجود دارد. همان طور که گفته شد ساختار هر یک از این دو با دیگر بسیار متفاوت بوده و از این رو دارای کاربرد و ویژگی های کاملا مختلفی میباشد. پلی استایرن در حالت فوم یکی از بهترین مواد برای ایجاد عایض بوده و به علت چگالی اندک آن دارای وزن سبک تر نسبت به سایر پلیمر ها میباشد. از این رو در صنایع مختلف و به طور خاص در بین لایه های دیوار یک سازه از این ماده استفاده میشود.

این در حالی است که به دلیل انتشار مونومر ها و مواد اولیه در استایرن ها استفاده از آن ها در مصارف غذایی و بسته بندی توصیه نشده و استفاده بسیار محدودی دارد. از طرف دیگر پلاستیک های پلی اتیلن دارای مقاومت و پایداری شیمیایی زیادی هستند. از این رو مواد اولیه آن ها به محیط منتشر نمیشوند. از طرف دیگر برخی از آن ها دارای مقاومت بسیاری در خصوص حرارت بوده و از این رو برای استفاده به عنوان ظروف نگهداری از مواد غذایی گرم استفاده زیادی میشود. در ادامه جهت برسی دقیق تر تفاوت بین دو پلاستیک پلی استایرن و پلی اتیلن آن ها را به صورت مجزا معرفی خواهیم کرد.

معرفی پلیمر PS :

همان طور که در مطلب پلی استایرذن گفته شد این ماده یکی از پلیمر های صنعتی مهم در دسته بندی ترموست ها قرارمیگیرد. در واقع این مواد  یکی از خاص‌ترین زنجیره‌های شیمیایی در صنایع پلاستیک سازی را به خود اختصاص میدهد. این زنجیره یکی از طولانی‌ترین صف‌های کربنی در مواد شیمیایی است و در دسته فنیل‌ها قرار می‌گیرد. پلی استایرن حاوی اکثر کربن‌ها و هیدروژن‌های عناصر شیمیایی است و با فرمول n(C8H8) شناخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی پلی استایرن تلفیق پیوند واندروالسی در کوتاه‌ترین مدت‌زمان ممکن در زنجیره‌های پلیمرهاست. هرچقدر که این زنجیره‌های کربنی طولانی‌تر شوند نیرو کششیان آن‌ها هم بیشتر می‌شود و این موضوع دقیقاً همان نکته‌ای‌ است که باعث کارآمد شدن پلی استایرن می‌شود.

تفاوت های بین پلاستیک های پلی استایرن و پلی اتیلن

در صورتی که بخواهیم این ماده را به صورت عامیانه تر توصیف کنیم باید گفت پلی استایرن ترکیبی شیمیایی به عنوان مواد اولیه یک پلاستیک بسیار سخت است. این ترکیب بر عکس تمام توضیحات پیچیده‌ای که در مورد آن گفته شد ، بسیار ساده تولید می‌شود و یکی از کارآمدترین پلاستیک‌های ساخته شده توسط بشر است. همان طور که اشاره شد کاربرد پی اس نسب به پلیمر های دیگر جنبه صنعتی داشته و امروزه کمتر در مصارف دیگر دیده میشود. البته نوع فوم آن در تولید ظروف یکبار مصرف را نمیتوان نادیده گرفت. در ادامه جهت برسی و درک بهتر تفاوت بین دو پلیمر PS و PE به معرفی پلیمر پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

معرفی پلیمر PE :

پلیمر های پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین مواد مورد استفاده در تمامی صنایع مختلف است. این ماده دارای انواع بسیاری بوده که هر یک از آن ها دارای کاربرد خاصی میباشند. از این رو در بسیاری از مصارف مختلف رد پای پلیمر پلی اتیلن را میتوان مشاهده کرد. از طرفی پلی اتیلن‌ محبوب ترین پلاستیکی برای تولید بسیاری از محصولات مختلف در زمینه های گوناگون میباشد. به طوری نام دیگر این ماده معمولاً به اختصار PE نوشته می‌شود. پلی‌اتیلن نوعی پلیمر است که در درجه اول در صنعت بسته‌بندی جهت تولید اقلامی از قبیل کیسه‌های پلاستیکی، فیلم‌های پلاستیکی، ژئوممبران و ظروف از جمله بطری‌ها و غیره استفاده می‌شود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام