رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

تفاوت پلیمر با پلاستیک در ساختار این ماده است. در واقع پلیمرها مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی میباشند. این ماده خود از طریق فرایند پلیمرزاسیون مونومر ها تولید میشوند. در ساخت انواع پلاستیک از انواع مختلف پلیمرها استفاده میشود. در واقع هر یک از این مواد دارای اتصالات دارای خواص بسیار متنوعی هستند که با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارد. نوع اتصلات در بین این مواد بسیار با اهمیت است. چرا که در واقع تفاوت اصلی پلیمر ها با ساخت انواع پلاستیک توسط این اتصالات تعیین میشود.

برای مثال در پلاستیک های LDPE و HDPE و یا PET هر سه از پلیمر های اتیلن تهیه میشوند. این در حالی است که هر یک از آن ها دارای ویژگی های بسیار مختلفی هستند. از طرفی هم این تفاوت ها تنها در اتصالات و نحوه تولید این مواد ایجاد شده است. انواع این مواد در ساخت پلاستیک هایی با کارایی مختلف بکارگرفته میشود. لذا میتوان گفتت که کاربری این مواد نسبتاً از یکدیگر جدا میباشد. در این مطلب توضیحاتی برای شناخت تفاوت های پلیمر و پلاستیک توضیحاتی داده میشود. در ادامه به برسی این مورد بیشتر خواهیم پرداخت.

تفاوت های پلیمر با پلاستیک

 تفاوت پلیمر با پلاستیک :

همان طور که گفته شد مواد پلاستیکی ساخته شده با پلیمرها میباشند. در واقع برای بین درست تفاوت پلیمر ها با پلاستیک باید گفت که این مواد نوع اولیه پلاستیکها میباشند. شاید از خود بپرسید پس پلیمر همان پلاستیک است؟ خیر . آیا پلیمر میتواند مستقیم به عنوان پلاستیک استفاده شود؟ خیر این مواد به فرآیندی نسبتاً پیچیده اما کم هزینه برای استفاده نیاز دارد. از این رو میتوان نتیجه گرفت که پلیمر به تنهایی قابل استفاده نمی‌باشد و باید با واسطه‌هایی دیگری ترکیب شده تا بتواند به شکل یک محصول قابل استفاده در بیاید. در نهایت با اینکه پلیمر ها و پلاستیکها اسامی هستند که استفاده از آن ها در زمینه های مرتبط گاهی به جای یکدیگر استافده میشوند ، اما تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند.

به طور کلی تفاوت پلیمر ها و پلاستیک را میتوان با معرفی هر یک از این مواد به صورت جداگانه بهتر شناخت. پلیمرها می‌توانند به صورت طبیعی و ارگانیک موجود باشند و یا به صورت ترکیبی ساخته شوند و از زنجیره ‌ای از مولکول های تکی یا مونومرها ساخته شدند و این درحالی است که پلاستیک ها دسته ای از بلورها بوده که از زنجیره های پلیمری ساخته شده اند و ممکن است بخشی از آنها ارگانیک بوده و یا به طور کامل ترکیبی باشد. به صورت خلاصه می‌توان عنوان کرد که همه پلاستیک ها پلیمر هستند اما همه پلیمرها جز مواد پلاستیکی قرار نمی‌گیرند. در ادامه برای درک بهتر تفاوت بین این مواد ، به معرفی پلیمر های پلاستیک خواهیم پرداخت.

معرفی پلیمر :

همان طور که در مطلب پیشین در پلیمر چیست گفته شد ، این مواد یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده پلاستیک میباشند. پلیمرها خود طی فرایندی به نام بسپارش ( یا به صورت تخصصی پلیمریزاسیون ) تهیه میشوند. اجزای تشکیل دهنده این مواد مونومر ها بوده که طی این فرآیند به عناصری به نام درشت مولکول تبدیل میشوند. این عناصر همان پلیمر است. به عبارت ساده تر پلیمر یا بزرگ مولکول یا بسپار، مولکول های بسیار بزرگی است که از اتصال چند صد مونومر به یکدیگر و تشکیل زنجیره های بلند شکل می گیرد.

تفاوت های پلیمر با پلاستیک

معنی کلمه پلیمر ریشه یونانی دارد و از کلمه پلی به معنای چند و مر به معنای یک بخش ساخته شده است. از طرفی پلیمرها از انواع مختلفی از مونومر ها تهیه میشوند. در واقع هر یک از آن ها از مونومر به خوصصی تهیه میشود. البته به غیر از مواردی که از یک دسته بندی خاص هستند. مانند پلیمرهای اتیلن که دارای انواع بسیار متنوعی ساخته شده اند. تا این بخش از مطلب برسی تفاوت پلیمر ها و با پلاستیک به معرفی پلیمرها پرداختیم. در ادامه جهت درک بهتر به برسی مونومر ها میپردازیم.

معرفی مونومر :

مونومر ها موادی است از ترکیبات شیمیایی و یا طبیعی تشکیل میشود. در موارد مصنوعی آن برای تولید پلیمر طی فرآیندی به نام بسپارش مونومر مصنوعی را به پلیمر ها تبدیل میکنند. به عبارت دیگر طبق تعریف تفاوت پلیمر با پلاستیک میتوان گفت که مونومر ها کوچک ترین اجزای پلاستیک ها را تشکلیل میدهند. همان طور که گفته شد اتصالات بین مونومر ها نقش بسیار با اهمیتی در خصوصیات مواد پلاستیکی ایفا میکند. مونومر ها از انواع بسیار متفاوتی تهیه شده اند که هر یک از آن ها دارای خصوصیات مختلفی میباشد. از این رو تفاوت این مواد ، تفاوت انواع پلاستیک ها و پلیمر ها را تشکیل میدهند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام