رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

جنس بطری های پلاستیکی میتواند از انواع پلاستیک تهیه شود. اما از طرفی به دلیل ایجاد مشکلات فراوان باید از دسته خاصی از این مواد برای نگهداری مواد غذایی استفاده شود. بطریهای آب هم شامل همین مورد میشود. در واقع به دلیل محدودیت های بسیاری که در صنایع بسته بندی و موادغذایی در خصوص استفاده از پلاستیک ها وجود دارد، باید از دسته خاصی از پلاستیکها که به بدن انسان صدمه ای وارد نمیکنند، استفاده شود. با این حال این بطریها دارای انواع مختلفی میباشند. هر یک از آن ها دارای کاربرد خاصی است.

برخی از جنس بطری های پلاستیکی مناسب برای استفاده در صنایع داروسازی میباشند. ( استفاده از آن ها برای نگهداری داروهای مختلف). برخی دیگر برای نگهداری مواد شیمیایی بکارگرفته میشود. اما ما در این مطلب به برسی جنس بطری های پلاستیکی مورد استفاده شده در صنایع غذایی و بسته بندی میپردازیم. مهمترین تفاوت این بطریها نسبت به موارد مشابهنوع پلاستیک موجود در آن میباشد. معمولا برای جلوگیری از مشکل از پلاستیک های food grade در جنس بطری های پلاستیکی استفاده میشود.

جنس بطری های پلاستیکی

جنس بطری های پلاستیکی مواد غذایی :

همان طور که گفته شد برای موارد مربوط به نگهداری مواد غذایی مانند انواع نوشیدنی ها و روغنها باید از پلاستیک های مخصوصی استفاده شود. جنس این بطری ها باید به گونه ای باشد که در شرایط مختلف محیطی مواد سمی را به مواد غذایی انتشار ندهند. همچنین باید دازای پایداری شیمیایی مناسب یبوده که در تماس با برخی از مواد غذایی دارای اسید مانند ترشی ها باعث مسمومیت غذایی نشوند. از این رو قوانین و مجوز هایی از سوی سازمان های جهانی در این مورد تشکیل شد. در این قوانین به وضوح جنس بطری های پلاستیکی و موارد دیگر برای نگهداری موادغذایی مشخص شده است. نام این مجوز food grade میباشد. در ادامه جهت آشنایی بیشتر با بطری های فود گرید توضیحاتی داده میشود.

بطری های فود گرید :

به طور کلی این بطری ها خود از پلاستیک های مناسب برای نگهداری از مواد غذایی تهیه شدند. مواد تشکیل دهنده در پلاستیکها دارای موارد غیر سمی بوده و همچنین معمولا دارای ثبات شیمیایی بالایی هستند. برخی از این مواد مقاومت بالایی در مقابل حرارت و گرما دارند. این ویژگی به از جنس بطری های پلاستیکی به عدم انتشار مواد سمی در مواد غذایی کمک بزرگی میکند. به عبارت دیگر پلاستیک درجه غذایی یا همان فود گرید به بهترین وجه به عنوان پلاستیکهای ایمن برای نگهداری و در تماس با مواد غذایی تعریف شدند.

میتوان گفت جنس بطری های پلاستیکی دارای علامت food grade برای نگهداری تمامی نوشیدنی ها و مواد غذایی اسیدی و … بسیار مناسب هستند. در واقع این اصطلاح به هر پلاستیک مناسب برای تماس با مواد غذایی یا نوشیدنی قابل مصرف اشاره دارد. از آنجایی که برخی از غذا ها یا مایعات اسیدی می توانند مواد شیمیایی را از ظروف خود خارج کنند، مهم است که در ظروف مناسب نگهداری شوند.  یکی از پر استفاده ترین جنس در بطری های پلاستیکی ، ظروف تولید شده توسط پلیمر PET میباشد.

جنس بطری های پلاستیکی

ظروف PET چیست :

ظروف پت که اغلب به صورت بطری تولید میشود ، تشکیل شده از پلیمر های پت ( یا به انگلیسی PET ) میباشد. این کلمه مخفف پلیمر پلی اتیلن ترفتالات است. در واقع این پلیمرها از انواع مواد تشکیل شده از پلی اتیلن هستند. البته به دلیل شرایط خاص ایجاد شده در فرآیند تولید خود کاربرد و ویژگی های بسیار متفاوتی نیز با این پلاستیکها دارند. با این حال این پلیمر یکی از انواع مهم جنس بطری های پلاستیکی میباشد. بیشترین کار برد این ماده در بطریهای آب معدنی دیده میشود. اگر چه کاربرد این ماده بسیار گسترده تر از تنها این مورد است.

به طور کلی ماده اولیه پلاستیکهای پت پلیمری به همین نام است. عنوان دیگر این ماده پلی اتیلن ترفتالات Polyethylene terephthalate میباشد. در واقع پت ها را از یک رزین پلی استر ترموپلاستیک  با فرمول شیمیایی C10H8O4)n) تولید میکنند. با اینکه PET از مواد کاملا شیمیایی تهیه میشوند ، اما همچنان به دلیل رعایت نکات و قوانین ایجاد شده در مجوز های مربوط به علامت فودگرید میتوان برای بدن انسان در شرایط عادی کاملا بی خطر هستند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام