رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

یکی از مهمترین ویژگی ها و خواص پلی استایرن PS راحتی در تولید و قیمت پایین آن میباشد. از طرفی هم ظروف یکبار مصرف یکی از پر کاربرد ترین مواد مصنوعی ساخت بشر در زندگی کنونی است. از این رو استفاده از یک ماده ارزان قیمت چه برای مصرف کننده و چه برای تولید کننده اهمیت بالایی دارد. ظروف پلاستیکی پلی استایرن PS نسبت به انتقال حرارت مقاوم هستند. مقاومت این مواد تا حدی است که از آن در عایق های حرارتی ساختمان ها استفاده میشود. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص خواص پلی استایرن PS داده میشود.

پلی استایرن چیست :

پلاستیک پلی استایرن از مونومر های استایرن تهیه میشوند. این مونومر یکی از مونومرهای آروماتیک یا همان معطر است که به صورت تجاری از نفت مشتق می‌شود. پلی استایرن یک پلیمر وینیل می‌باشد که از طریق پلیمریزاسیون رادیکال آزاد وینیل، از مونومرهای استایرن ساخته می‌شود. با اینکه نحوه تولید این ماده ساده است ، اما ساختار پیچیده ای دارد. خواص و کاربرد این نوع از پلاستیک ها در صنایع مختلف بسیار بالا است.

تفاوت ویژگی پلاستیک های پلی استایرن PS و PP

ساختار :

پلاستیک یا همان فوم پلی استایرن از فرآیند پلیمریزاسیون مونومر استایرن تولید میشود. این مونومر نیز از خود از مواد نفتتی تهیه میگردد. اگر شما به ساختار شیمیایی پلی استایرن نگاه کنید، خواهید دید که این پلیمر تنها از اتم‌های کربن و هیدروژن تشکیل شده است. بنا بر این در گروه هیدرو کربن‌ها قرار می‌گیرد. اگر پیوندهای موجود در ساختار شیمیایی آن را مشاهده کنید، می‌بینید که اتم‌های کربن توسط پیوند کووالانسی به یک دیگر متصل شده‌اند. در زنجیره‌ی پلی استایرن به هر اتم کربن متناوب، یک گروه فنیل (حلقه‌ی بنزن) متصل شده است. پلی استایرن هیدرو کربنی با زنجیره‌ی بلند است و فرمول شیمیایی آن C8H8)n می‌باشد. آن‌ چه که در زیر مشاهده می‌کنید ساختار شیمیایی پلی استایرن است.

ویژگی های پلی استایرن :

خواص و ویژگی های پلی استایرن PS از لحاظ فیزیکی و شیمیایی با دیگر پلاستیک ها تفاوت زیادی دارد. این مورد به دلیل ساختار پیچیده اتصالات آن میباشد. این اتصالاعات باعث ایجاد حالتی نرم و نسبتا انعطاف پذیر و ظاهری فوم مانند در این پلاستیک ها شده است. در ادامه توضیحاتی در خصوص خواص فیزیکی و شیمیایی پلی استایرن PS داده میشود.

خواص فیزیکی پلی استایرن :

به طور کلی حجم چگالی پلاستیک های پلی استایرن دارای 10 تا 50 کیلو گرم بر متر مکعب متغیر باشد. از طرفی  پلی استایرن پر نشده آمورف (ساختاری بی‌نظم) است و ظاهری شیشه‌ای و درخشان دارد. تا حدی که نام دیگر این پلیمر استایرن کریستالی نیز میباشد. اما یکی از مهمترین ویژگی‌های پلی استایرن اکسترود شده (حجم داده شده) توانایی شناور ماندن آن روی آب است. به این ترتیب این ماده انتخاب مناسبی برای ساخت تخته‌های شناور برای شناگران است.

یکی دیگر از خواص فیزیکی این ماده خاصیت الاستیک آن در هنگام دمای مناسب است. به طور کلی خواص فیزیکی پلی استایرن، از وجود پیوندهای ضعیف واندرولس میان زنجیره‌های پلیمر صورت میگیرد. با افزایش دما، این پیوندها به مراتب ضعیف‌تر شده و زنجیره‌ها به روی یک‌ دیگر می‌لغزند. به این دلیل است که پلی استایرن در دمای بالاتر از انتقال شیشه‌ای‌اش، بسیار الاستیک و نرم می‌شود.

خواص شیمیایی PS :

به طور کلی پلاستیک و فوم  یا PS یا همان پلی استایرن از نظر شیمیایی بی اثر است. این فوم با بسیاری از مواد واکنش نشان نمی‌دهد. البته واکنش پذیری آن با برخی از مواد آلی مانند نفت و دیگر مواد امکان پذیر است. به طور کلی این ماده در برخی از حلال‌های آلی حل می‌شود. پلی استایرن در حلال‌هایی که حاوی استن هستند، مانند اغلب اسپری‌های رنگ آئروسل و چسب‌های ساینو اکریلات حل می‌شود.

یکی از مهمترین خواص و ویژگی های مهم شیمیایی پلی استایرن PS ثبات آن از لحاظ شیمیایی میباشد. به طور کلی دلیل اصلی ثبات شیمیایی پلی استایرن تبدیل اتصالات دوگانه‌ی کربن و کربن به پیوندهای واحدی است که واکنش پذیری کم‌تری دارند. بسیاری از خواص شیمیایی پلی استایرن در نتیجه‌ی خواص منحصر به فرد عنصر کربن است. از طرفی نیز این اتصالات موجب یکی از ضعف های شیمیایی و فیزیکی این ماده شده است. به عبرات دیگر پلی استایرن PS به شدت اشتعال ‌‌زا میباشد. این پلاستیک ها در هنگام سوختن همانند تمامی هیدرو کربن‌های آروماتیک، ذرات کربن تولید می‌کند. و همچنین در اکسیداسیون کامل پلی استایرن، تنها دی اکسید کربن و بخار آب تولید می‌شود. از این رو باید در استفاده از آن ها نهایت دقت را داشته باشیم.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام