رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

تمامی انواع پلاستیک های رنگی با کمک رنگدانه های مناسب تولید میشوند. این رنگدانه ها اغلب دارای پایه شیمیایی هستند. برخی دیر از آن ها نیز با کمک مواد معدنی تولید میشود. این به معنای تولید رنگ از سنگ ها و گیاهان خاص است. با کمک این موارد و با استفاده از فرآیند نسبتاً پیچیده ای رنگدانه های پلاستیک تولید میشود. این مواد را به صورت های مختلف در مراحل آغازین تولید پلاستیکها به آن اضافه میشود. البته به دلیل امکان تغییر رنگ آنها تثبیت کننده ها برای عدم تغییر رنگ مواد پلاستیکی استفاده میشود. این رخداد به دلیل واکنش های شیمیایی رنگدانه ها با مواد اولیه پلاستیک صورت میگیرد. البته نوع رنگدانه های پلاستیک و روشس اضافه کردن آن به مواد اولیه میتواند تفاوت های بسیاری داشته باشد. این تفاوت ها به دلیل ساختار شیمیایی هر یک از این مواد است. در ادامه به برسی و معرفی انواع رنگدانه های مورد استفاده در صنایع پلاستیک خواهیم پرداخت.

ساختار پلاستیک و ارتباط آن با رنگدانه ها :

به دلیل ساختار برخی از پلاستیک ها ، در مقابل حرارت مواد تشکیل دهنده رنگ ها را که در برخی از موارد بسیار سمی هستند ، به محیط انتشار میدهد. در واقع مواد خام و طبیعی تشکل دهنده پلاستیک با نام هیدرو کربن ها شناخته می شود. این ماده شامل مواد معرو ف و شناخته شده ای است مانند گاز طبیعی، زغال سنگ، سنگ آهک و … است. این مواد همگی در طبیعت به راحتی یافت می شوند. مواد و محصولات فرآوری شده از هیدروکربن ها موجب ایجاد زنجیره بلندی از مولکول ها می شود؛ سپس این زنجیرها مواد پلاستیکی را به وجود می آورند که به عنوان پرکاربردترین ماده در جهان شده است. برای تولید انواع رنگ ها در این پلاستیکها از رنگدانه ها استافده میشود. در ادامه به برسی این مواد خواهیم پرداخت.

رنگدانه های پلاستیک

معرفی رنگدانه های پلاستیک :

همان طور که گفتته شد رانگدانه های موجود در این صنایع برای ایجاد پلاستیک های رنگی مورد استفاده قرار میگیرد. این موادی به صورت معدنی و یا شیمیایی تهیه میشوند. به عبارت دیگر رنگدانه ها ذرات آلی یا غیرآلی نامحلول هستند که به پلیمر اضافه می شوند تا رنگ خاصی به پلاستیک بدهند. رنگدانه هایی که ماهیت آلی دارند، به سختی پراکنده می شوند و تمایل به تشکیل آلگومرا (توده های ذرات رنگدانه) دارند. این ترکیبات می توانند باعث ایجاد لکه هایی در محصول نهایی شوند. از طرف دیگر، رنگدانه های غیرآلی مانند، اکسیدهای فلز، سولفیدها، کربن سیاه و … به راحتی در رزین پراکنده می شوند. در میان رنگدانه های غیرآلی، دی اکسید تیتانیوم بیش ترین استفاده را در صنعت پلاستیک دارد.

انواع رنگدانه های پلاستیک :

رنگدانه های پلاستیک دارای انواع بسیار زیادی میباشند. با اینکه این مواد معمولا به صورت غیر آلی تهیه میشوند، اما نوع آلی این رنگدانها نیز بسیار قابل توجه هستند. به طور کلی انواع این رنگدانه باید از نظر حرارت و نور پایدار باشند، قابلیت پراکندگی خوبی داشته و در فرمولاسیون سازگار قرار بگیرند. هم چنین ممکن است لازم باشد مقررات خاصی را که شامل موارد مصرف نهایی است، در تولید و مصرف این مواد رعایت کرد. به عنوان مثال تماس با غذا، اسباب بازی و بسیاری دیگر که در روابط مصارف حساس میباشند، باید با توجه به قوانین و مقررات مربوط به آن ها استفاده شود. در ادامه برای برسی انواع رنگدانه های آلی و غیرآلی پلاستیک توضیجات بیشتری میدهیم.

رنگدانه های پلاستیک

معرفی رنگدانه های غیرآلی :

پایدار ترین رنگدانه های مورد استفاده برای صنایع پلاستیک ، موارد غیرآلی آنها میباشد. ثبات رنگی پلاستیکهای مورد استفاده در این مواد بسیار بالا است. از این رو این مواد کاربرد بسیاری در مصارف حساس دارد. به طور کلی رنگدانه های غیرآلی، اکسید ها و نمک های فلزات و هم چنین مواد غیرآلی پیچیده هستند. رنگدانه های غیرآلی در برابر گرما پایدار هستند، ارزان ترند اما در مقایسه با رنگدانه های آلی، قدرت رنگ و روشنایی ندارند. مهم ترین آن دی اکسید تیتانیوم است که رنگدانه اصلی سفید کننده در پلاستیک می باشد.

معرفی رنگدانه های آلی :

رنگدانه های آلی محدودیت بسیار کمتری در خصوص انتخاب نوع رنگ دارند. به طور کلی بهترین گزینه برای ایجاد طیف گسترده ای از رنگها موارد آلی در بین این مواد میباشد. رنگدانه های آلی دارای قدرت رنگ آمیزی بالا همراه با درخشش سایه هستند. همچنین آن ها تقریبا کل طیف رنگ را پوشش می دهند. این مواد به طور معمول در ترکیب با رنگدانه های غیرآلی، به ویژه TiO2، که باعث کدری میباشد، استفاده می شوند. البته این مواد ثبات کمتری داشته و برای مصارف حساس چندان کاربرد ندارند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام