رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ظروف یکبار مصرف دارای انواع مختلفی بوده که هر یک از آن ها دارای جنس منحصر به فردی میباشد. همچنین یکی از مهمترین مواد مورد استفاده در تولید این ظروف پلاستیک میباشد. با این حال به دلیل نوع استفاده از ظروف یکبار مصرف و حساسیت غذایی تنها میتوان از برخی پلاستیک های مورد تآیید توسط سازمان های جهانی استفاده کرد. کاربرد پلاستیک ها بسیار فراوان بوده و بسته به نوع آن روش های منحصر به فردی برای تولید محصولات با استفاده از این ماده بکارگرفته میشود. اما به طور کلی روش های تولید ظروف یکبار مصرف به دو صورت انجام میگیرید. این موارد عبارتند از روش نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ است. این روش ها هر یک دارای خصوصیات مختلفی میباشند.

جدیدترین روش مورد استفاده برای تولید این ظروف در حال حاضر روش ترموفرمینگ میباشد. این روش از دو دستگاه تولید شده که در مراحل اولیه شباهت بسیاری با تجهیزات نیمه فرمینگ دارد. چرا که در این روش از ورقه های گرم استفاده میشود. در این مطلب جهت برسی و معرفی مختصر روش های تولید ظروف یکبار مصرف توضیحاتی داده میشود. با این حال در صورت تمایل میتوانید از دسته بندی ظروف یکبار مصرف دیدن کنید.

معرفی روش های تولید ظروف یکبار مصرف

معرفی روش های تولید ظروف یکبار مصرف :

همان طور که اشاره شد مهمترین روش های تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از دو روش نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ استفاده میکنند. ( البته مواردی مانند بطری های یکبار مصرف که برای نگهداری از آب و نوشیدنی ها استفاده میشود ، روش های منحصر به فردی برای تولید آن بکار میگیرند. که مقداری با این روش ها تفاوت دارد ) مهمترین و جدیدترین روش بین این دو مورد ترموفرمینگ بوده که از ویژگی های روش قبلی نیز در آن استفاده میشود. هر یک از این روش ها خود دارای مراحل خاص خود هستند. اما در روش دوم در شروع کار از ورقه های گرم استفاده میشود که در نهایت به مراحل بعدی برای تولی محصولات ظروف یکبار مصرف استفاده میکنند. در ادامه به توضیح متصری در خصوص هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

معرفی روش نیمه فرمینگ :

یکی از قدیمی ترین روش های تولید ظروف یکبار مصرف روش نیمه فرمینگ است. در تجهیزات این شیوه تولید ، پس از ورود گرانول های پلاستیک به داخل دستگاه آن ها را به وسیله حرارت مناسب و بخش اکسترودر به ورقه های گرم تبدیل میکند. به دلیل استفاده از مواد ترموپلاستیک در خصوص تولید ظروف یکبار مصرف ، این مواد با کمک گرما گرانروی مناسبی پیدا کرده و از این رو به خوبی قالبگیری میشوند. در ادامه پس از تولید ورقه های گرم توسط تجهیزاتی که در مسیر آنها قرار داده میشود ، قالبگیری شده و پس از سرد شدن به ظروف مورد نظر تبدیل میشود. با این حال به دلیل نوع تولید و تجهیزات به خصوص قالبگیری در این روش تنها میتوان از مواد پلی استایرن چه نوع کریستال و یا هایم پک ، در تولید ظروف یکبار مصرف تولید نمود. از طرفی به دلیل محدودیت های مواد پلی استایرن برای تولید ظروف نگهداری از مواد غذایی این روش در بسیاری از کشور ها محبوبیت بالایی ندارد. در ادامه به روش ترموفرمینگ در تولید ظروف یکبارمصرف توضیحاتی داده میشود.

معرفی روش های تولید ظروف یکبار مصرف

روش ترموفرمینگ در تولید ظروف یکبارمصرف :

روش ترموفرمینگ مهمترین شیوه در تولید ظروف یکبار مصرف میباشد. استفاده از این روش در بسیاری از کشور های دنیا به عنوان روش اصلی انتخاب شده است. در ایران نیز این شیوه محبوبیت بالایی دارد. عملکرد روش ترموفرمینگ شباهت زیادی به شیوه قبلی دارد. این مورد به خصوص در مراحل اولیه خط تولید آن مشاهده میشود. در واقع برای مراحله قالبگیری در این روش به ورقه های گرم نیاز است. به همین دلیل برخی از تجهیزات در این روش ، مشابه روش پیشین میباشد. به طور کلی تجهیزات در این روش به دو دسته تقسیم میشوند. در دستگاه اول که به نام خط تولید ورق می باشد مواد اولیه گرانول به ورق تبدیل و به صورت رول تولید می شود

تجهیزات دسته دوم به نام پرس ترموفرمینگ شناخته میشوند.  در این دستگاه ها ورق آماده تولید شده با عبور از کوره حرارتی و رسیدن به درجه حرارت لازمه برای فرم گیری وارد قسمت پرس شده و در زیر قالب عملیات تولید ظروف انجام می پذیرد. این سیستم نسبت به  نیمه فرمینگ مزایایی هم دارد از جمله میتوان به تولید ظروف از انواع مواد اولیه پلیمری مانند پلی پروپلین(pp)پی وی سی (pvc ) ، پت ( PET)و پلی اتیلن(PE)و حتی گیاهی اشاره کرد. همان طور که مشاهده میکنید ، مواد قابل استفاده در روش های ترموفرمینگ در تولید پلاستیک بسیار گسترده تر از شیوه نیمه فرمینگ میباشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام