رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

روش های بسیاری در تولید گرانول ها استفاده میشود. این مواد در واقع پلیمر های فرم داده شده ای هستند که برای تولید پلاستیک ها مورد استفاده قرار میگیرند. تبدیل پودر پلیمر ها به گرانول برای جا به جایی ساده تر ، عدم هدر رفتن مواد اولیه ، و در نهایت بکارگیری بهتر تولید میشوند. مواد اولیه گرانولها هی تفاوتی با پودر پلیمر نداشته و صرفا فرم هایی برای استفاده ساده تر هستند. در واقع پودر های پلیمر جهت عملکرد ساده تر به گرانول تبدیل میشوند. برای تولید این فرم باید به نوع ماده آن توجه داشت. چرا که هر یک از مواد اولیه انواع پلاستیک دارا خصوصیات و ویژگی های متفاوتی هستند.

همچنین گرانولهای آن نیز معمولاً با یکدیگر تفاوت دارد. به طور کلی این مواد کاربرد بسیاری در تولید تمامی مصارف صنعتی دارد. با این حال در برخی از موارد بکار گیری پودر های پلیمر از گرانول استفاده بیشتری دارد. اما همچنان میتوان گفت که به طور عمومی گرانول ها استفاده از پلیمر را ساده تر کرده و باعث سهولت در تولید محصولات پلاستیکی شده اند. در این مطلب جهت برسی روش های تولید گرانول ها از پودر های پلیمر برای تهیه پلاستیک توضیحاتی داده میشود. پیش از شروع بهتر است با مفهوم گرانول بهتر آشنا باشید. لذا در ادامه به معرفی این فرم خواهیم پرداخت.

روش های تولید گرانول

گرانول چیست :

همان طور که گفته شد گرانول های فرم خاصی از پلیمر هستند. در واقع پس از تهیه پلیمر آن ها را به صورت مستقیم به گرانول تهیه میکنند. به عبارت دیگر این عبارت به معنای شکل و فرمی از پلیمر بوده و برای تولید آن نیز پلیمر ها تغییر شیمیایی پیدا نخواهند کرد. در واقع تصویر غلطی که از گرانول در ذهن برخی از کسانی که آشنایی کمی با حوزه پلیمر و پلاستیک دارند نقش بسته است، این است که این محصول، نوعی ماده پلیمری میباشد.

از طرفی نیز به عنوان مهمترین مورد باید اشاره شود که گرانول اسم پلیمر خاصی نیست و شکلی از پلیمر است که از حالت پودری به شکل دانه‌دانه (مانند تصویر زیر) در آمده است و در کاربردها و مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در برخی از صنایع استفاده از پودر های گرانول استفاده بیشتری دارد که به دلیل نوع استفاده از آن ها از مواد پلیمری میباشد. اما با این حال گرانول ها در بسیاری از زمینه ها باعث افزایش سهولت در تولید محصولات پلاستیکی شده اند. روش های بسیاری در تولید این فرم از پلیمر نقش دارد که در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد به شما دادهع میشود.

روش های تولید گرانول چیست :

روش های تولید گرانول ها با توجه به نوع ماده پلیمری و نوع استفاده از آن ها انتخاب میشود. برخی از این روش ها فرم هایی دانه گرد مانند تولید میکند که توانایی مناسبی در جذب حرارت داشته و همچنین بهتر با یکدیگر ترکیب شوند. از طرف دیگر اندازه فرم ها میتواند بسیار متفاوت باشد برخی از گرانول ها را با توجه به کاربرد آن ها جهت استفاده در دستگاه های خاص بهینه میکنند که این مورد باعث افزایش کارایی آن ها در دستگاه های مربوطه میباشد. لازم به ذکر است که روش تولید گرانول ها برای پلیمر های ترموپلاستیک استفاده میشود. به طور کلی مهمترین کاربرد این گرانول ها در تولید ظروف یکبار مصرف میباشد.

البته به دلیل گستردگی این دسته از پلاستیکها تقریباً می‌ توان گفت که هر پلیمری توانایی تبدیل‌ شدن به این محصول را دارد. این اتفاق که معمولاً بر اساس کاربرد، میزان ویسکوزیته، پلیمریزاسیون و … صورت می‌ پذیرد ساده‌ ترین شکل تولید این محصول است؛ اما این روش نیز بسته به شرایط می‌ تواند پیچیده باشد که نتیجه آن تولید پلیمر در حالت پودر و یا مایع است. جهت معرفی روش های تولید گرانول میتوان به دو روش کلی اشاره کرد. این دو روش عبارتند از تولید رشته ای و روش خشک میباشد در ادامه به معرفی مختصری در خصوص این دو مورد خواهیم پرداخت.

روش های تولید گرانول

تولید رشته ای :

در روش تولید رشته ای گرانول های ایجاد شده توسط تجهیزات ساده تری نسبت به روش دیگر استفاده میشود. از طرفی هزینه های اولیه برای تولید تجهیزات در این روش کم تر بوده و راه اندازی خط تولید کم تر میباشد. عملکرد در شیوه تولید رشته ای به این صورت است که ابتدا طی مراحلی پلیمر ها را به رشته های مذاب از پلاستیک تبدیل میکنند. سپس این رشته ها پس از عبور از استخر آب به آسیاب مخصوص هدایت شده و پس از تکه تکه شدن خشک می شود. گرانول های تولید شده در خطوط رشته ای به صورت خرده پلاستیک تولید میشود.

روش خشک در تولید گرانول :

در روش خشک از تجهیزات بیشتر و سنگین تری استفاده میکنند. همچنین عمکرد آن نیز نسبت به روش دیگر پیچیده تر است. البته با اینکه هزینه راه اندازی خط تولید بیشتر است اما تولید گرانول ها در این روش دارای عملکرد بهتری نسبت به روش دیگر میباشد. به عبارت دیگر  ماشین آلات مورد استفاده در خطوط تولید گرانول خشک پیچیده بوده و از دقت بیشتری برخوردار هستند. در روش تولیدی مذکور پلاستیک های خرد شده که حاصل از مواد بازیافتی هستند پس از ذوب شدن و عبور از صافی های مخصوص توسط تیغه های مخصوص برش داده می شود. که مواد خرد شده توسط یک دستگاه مکنده وارد مسیر لوله ای مخصوص شده و در کوتاه ترین زمان سرد و خشک می گردد. گرانول های حاصل از خطوط تولید گرانول خشک شبیه گرانول های تولید شده توسط صنایع پتروشیمی می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام