رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

با اینکه تمامی پلاستیکها نسبتاً شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما باز هم ساختار بطری های پلاستیکی نسبت به بسیاری از این مواد دارای خصوصیات و ویژگی های متفاوتی میباشند. به طور کلی این ساختار مواد اولیه در تولید این بطریها از گرید های خاصی از پلیمر پلی اتیلن تهیه میشود. این مواد یکی از پرکاربرد ترین انواع پلاستیک را به خود اختصاص میدهد. از مهمترین ویژگی های مشترک بین تمامی گرید های پلاستیک پلی اتیلن وزن کم و سهولت در تولید محصولات مورد نظر با این پلیمرها میباشد. این مورد باعث افزایش محبوبیت فراوان این پلاستیکها در استفاده از آن ها شده است. تا حدی که یکی از پرکاربرد ترین ساختار بطری پلاستیکی مواد تولید شده توسط پلی اتیلن ها میباشد. از طرفی اهمیت ساختار این ظروف بسیار بالا میباشد.

به دلیل حساسیت بالا در زمینه استفاده از مواد پلاستیکی در مقابل موادغذایی این مورد میتواند مشکلات بسیاری را ایجاد نماید. از این رو برای نگهداری مواد غذایی در این بطریها از پلاستیک های فود گرید استفاده میشود. از این رو تولید این بطری ها تنها گرید های خاصی از پلی اتلین ها را شامل میشود. که مهمترین خصوصیات این مواد باید پایداری شیمیایی آنها باشد. این مورد به علت عدم انتشار مواد سمی به محتویات داخل این ظروف حائز اهمیت است. در این مطلب به برسی ساختار بطری های پلاستیکی خواهیم پرداخت. همچنین در ادامه با واژه پلیمر به دفعات فراوان برخورد میکنید. لذا برای درک بهتر پیش از شروع مطلب به برسی و معرفی پلیمرها در صنایع پلاستیک سازی توضیحاتی داده میشود.

ساختار بطری های پلاستیکی

پلیمر چیست :

همان طور که در مطلب ساختار پلاستیک گفته شد ، پلیمر ها یکی از اجزای تشکیل دهنده انواع مواد پلاستیکی هستند. این ماده خود از مولکول های دیگری به نام مونومر تشکیل میشود. مونومرها تحت تأثیر فرآیندی به نام بسپارش به یکدیگر متصل شده و درشت مولکول ها یا همان پلیمر را به وجود می آورند. به عبارت دیگر پلیمر یا بزرگ مولکول یا بسپار، مولکول های بسیار بزرگی است که از اتصال چند صد مونومر به یکدیگر و تشکیل زنجیره های بلند شکل می گیرد. کلمه polymer  ریشه یونانی دارد و از کلمه “پلی” به معنای چند و “مر” به معنی بخش یا قسمت تشکیل شده است.

در هر یک از کاربردهای مختلف پلاستیکها ، نوع خاصی از پلیمر مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال در ساختار بطری های پلاستیکی از برخی گرید های خاص پلیمر پلی اتیلن استفاده میشود. اما با این حال پلیمرهای ساخت بطری ها تفاوت زیادی با نوع پلی اتیلن خام دارند. در واقع تنها میتوان مونومر های این پلیمر را از دسته اتیلن ها دانست. البته این بطریها انواع مختلفی داشته و در مطلب پیش رو به برسی بطریهای نگهداری مواد خوراکی خواهیم پرداخت. در این بخش به توضیح مختصری از پلیمر ها به عنوان یکی از مواد اولیه ساختار بطری های پلاستیکی داده شد. در ادامه به اطلاعات بیشتری در این زمینه پرداخته میشود.

معرفی ساختار بطری های پلاستیکی :

به طور کلی ساختار بطری های پلاستیکی بسیار گسترده است. همان طور که در متن پیشین گفته شد ، بطری های پلاستیکی دارای انواع بسیار متنوعی هستند. برخی از آنها برای نگهداری مواد اسیدی ،برخی مواد شیمیایی مانند انواع شوینده ها ، و برخی دیگر برا نگهداری مواد غذایی و خوارکی مورد استفاده قرار میگیرند. اما با این حال پلیمر PET یکی از مهمترین ساختار بطری های پلاستیکی برای نگهداری از مواد غذایی میباشد. در استفاده در این زمینه پایداری شیمیایی و عدم انتشار مواد سمی در محتویات درون بطریها دارای اهمیت بالایی است.

ساختار بطری های پلاستیکی

در گذشته به دلیل وجود موادی نامناسب در این زمینه موارد بسیاری مبنی بر مسمومیت غذایی توسط پلاستیک ها ایجاد میشد. لذا بعد ها با شناخت بهتر مواد پلیمری و انجام بهینه سازی های مختلف پلیمر های بسیاری از پلی اتیلن ها تهیه شد. یکی از مهمترین این مواد که امروزه در تولید انواع بطری های پلاستیکی به خصوص بطری آب معدنی کاربرد دارد، پلیمر PET میباشد. در ادامه برای بیان اطلاعات جامع تر ، توضیحاتی جهت معرفی این ماده آورده شده است.

معرفی پلیمر PET در ساختار بطری پلاستیکی :

پلیمر PET با نام دیگر آن پلی اتیلن ترفتالات نیز شناخته میشود. این ماده به عنوان یکی از مهمترین و پرمصرف ترین مواد اولیه در ساخت بطری های پلاستیکی به خصوص در زمینه مواد غذایی مانند بطریهای نوشابه ها و بطری های آب معدنی شناخته شده است. مهمترین خصوصیات ظاهری این پلیمرها شفافیت آن است. از طرفی از نظر شیمیایی پلاستیکهای تولید شده از این مواد ، پایداری بسیار مناسبی دارند. از این رو برای مواد غذایی دارای  اسید مانند برخی از نوشابه ها کاربرد فراوانی دارند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام