رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

همان طور که در معرفی پلاستیک PP گفته شد ، این ماده یکی از انواع پلاستیک در دسته بندی ترموپلاستیک میباشد. ساختار پلاستیک پلی پروپلین تشکیل شده از مونومر های پروپیلن میباشد. نقطه ذوب در این پلاستیکها نسبتاً اندک بوده که به این ترتیب فرآیند قالب گیری و تولید آن با سهولت بیشتری انجام می پذیرد. این در مقابل روغن ها و مایعات مقاوم بوده و پایداری شیمیایی مناسبی دارد. از این رو برای ظروف و برخی از بطری های نگهداری از مواد غذایی کاربرد زیادی دارد. ساختار و ویژگی های این ماده باعث شده که تبدیل به یکی از پرمصرف ترین و پر کاربرد ترین ماده در صنایع مختلف شود. این ماده در صنایع غذایی ، در صنایع دارویی ، ساختمان سازی و دیگر صنایع کاربرد بسیاری داشته و به دلیل پایداری مناسب شیمیایی محبوبیت بالایی در این زمینه دارد.

یکی از خصوصیات مهم ساختار پلاستیک پلی پروپیلن ماهیت کاتالیست‌های زیگلر-ناتا خطی در این ماده میباشد. این ویژگی در اتصالات ماده باعث کاهش نقطه مذاب میشود. به عبارت دیگر برای ذوب این نوع از پلاستیکها به انرژی کمتری نیاز است. از این رو هزینه های تولید آن نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. در این مطلب به برسی ساختار این ماده خواهیم پرداخت. پیش از شروع بهتر است با ماهیت پلاستیک های PP بیشتر آشنا شوید. لذا در ادامه توضیح مختری در خصوص معرفی این ماده داده میشود.

معرفی ساختار پلاستیک پلی پروپیلن PP

معرفی پلاستیک پلی پروپیلن :

پلاستیک های پلی پروپیلن یکی از انواع پلاستیکهای تولید شده در طبقه بندی ترموپلاستیک میباشند. این مواد دارای خصوصیت حالت پذیری مناسب در مقابل یک حرارت مشخص میباشند. به عبارت دیگر در دمای خاص بدون تغییر شیمیایی در ساختار آن ها ، میتوان به راحتی آن ها را حالت داد. که به دلیل این ویژگی در ساختار پلاستیک پلی پروپیلن باعث افزایش سهولت در تولید این ماده شده است. ام این محصول پلی‌پروپیلن (PP) و فرمول شیمیایی آن –[CH2-CH(CH3)]n– می‌باشد. به دلیل ساختار خاص این ماده و ویژگی های غیر سمی و بی بود آن ، باعث استفاده گسترده این ماده شده است.

معرفی ساختار پلاستیک پلی پروپیلن :

ساختار پلاستیک های پلی پروپیلن بسیار خاص میباشد. از طرفی به دلیل فراوانی مناسب مواد اولیه و پایین بودن دمای ذوب این پلاستیک ها ، تولید آن با هزینه بسیار اندکی صورت میگیرد. به طور کلی مولکول پروپیلن دارای ساختار شیمیایی نامتقارن می‌باشد، از این رو فرایند پلیمریزاسیون آن می‌تواند به سه نوع توالی در ساختار پلیمر حاصل منتهی گردد. به دلیل اثرات ناشی از ممانعت فضایی گروه‌های متیل، توالی سر به دم دارای نظم ساختاری بالاتری نسبت به سایر انواع می‌باشد. به عبارت دیگر ساختار پلاستیک های PP از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتاً ملایم و در حضور کاتالیست معروف زیگلر ناتا تشکیل میشود. وجود این کاتالیزور، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می‌دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود ۹۰ درصد است. از طرفی به دلیل ساختار این ماده ، پلی پروپیلن در هنگام سوختن دودی تولید نمیکند. این به معنای عدم انتشار مواد سمی به محیط و محتویات درون آن در شرایط مختلف میباشد. در ادامه توضیح بیشتری در خصوص ویژگی های این ماده داده میشود.

معرفی ساختار پلاستیک پلی پروپیلن PP

ویژگی های ساختار پلاستیک پلی پروپیلن :

یکی از مهمترین ویژگی های ساختار پلاستیک پلی پروپیلن غیر سمی بودن آن میباشد. از این رو به دلیل همین ویژگی از آن در صنایع غذایی و داروسازی استفاده های فراوانی برای تولید ظروف نگهداری و یکبار مصرف استفاده میشود. در واقع  پلی پروپیلن ماده‌ای غیرسمی و بی‌بو است که در هنگام سوختن مانند شمع به قطرات ذوب شده تبدیل می‌شود و شعله‌های آن بدون دود است. از ویژگی‌های PP می‌توان به سبکی، سختی، مقاومت شیمیایی و انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد. به دلیل ویژگی های ذکر شده از مواد PP باعث اهمیت بسیار زیاد آن و همچنین کاربرد گسترده این مواد شده است. در ادامه به برخی از ویژگی های ساختار پلاستیک های پی پروپیلن خواهیم پرداخت.

  • هزینه پایین برای تولید به دلیل سهولت انجام آن
  • هزینه پایین تهیه مواد اولیه پلاستیک های PP
  • سبک بودن و وزن پایین PP
  • عدم انتشار مواد سمی در هنگام سوختن ( سوختن بدون دود )
  • دمای پایین ذوب
  • کاربرد بالا در صنایع خاص مانند لوازم پزشکی و تولید محفظه برای دارو سازی
  • امکان ترکیب این ماده با بسیاری از پلیمر های دیگر

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام