رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ساختار پلیمر پلی اتیلن ترفتالات یا به انگلیسی PET به ساختار پلی اتیلن شباهت دارد. چرا که این این مواد در دسته بندی گرید های این پلیمر قرار میگیرد. پلیمرهای پت با کد بازیافت «یک» دارای یکسری از ویژگی هایی است که آن را برای استفاده در ظروف یکبار مصرف آماده میکند. در صورتی که فرآیند تولید محصولات تهیه شده با پلیمر به درستی صورت گیرد، این ماده در رده بندی فود گرید قرار میگیرد. به عبارت دیگر استفاده از آن در ظروف و بطری های یکبار مصرف کاربرد فراوانی دارد. بیشتری استفاده از آن در ساخت بطری های آب معدنی میباشد. به دلیل مواد تشکیل دهنده و اتصلات بین آن ها به طور کلی وزن این ماده در بطری های اولیه بسیار بیشتر از برخی از پلاستیکهای دیگر است.

اما با این حال پس از فرآوری این بطری ها بسیار اندک خواهد شد. به عبارت دیگر ساختار پلیمر های PET پس از فرآوری سبک میباشد. لذا این مورد در برخی از هزینه های بکارگیری این ماده تأثیر نسبی خواهد داشت. در ساختار مواد تشکیل دهنده پلیمر پلی اتیلن ترفتالات از دو ماده تشکیل شده است. پلیمرهای پت تا حدی دارای خصوصیات این دو میباشند. در این مطلب به برسی ساختار این پلیمرها خواهیم پرداخت. پیش از شروع مطلب بهتر است با خود این ماده آشنایی داشته باشید. لذا در ادامه جهت معرفی این پلیمر توضیحاتی داده میشود.

ساختار پلیمر پلی اتیلن ترفتالات PET

معرفی پلیمر PET :

همان طور که در مطلب پلیمر PET چیست گفته شد ، این مواد یکی از انواع پلیمر ها در دسته ترموپلاست میباشد. این ماده به دلیل ساختار خاص آن دارای ویژگی های متعددی بوده که کاربرد آن را تعیین میکند. به طور کلی پلی اتیلن ترفتالات که معمولاً به اختصار PET , PETE یا PETP یا PET-P نوشته می‌شود، رایج‌ترین رزین پلیمری ترموپلاستیک از خانواده پلی استر است و در الیاف لباس، ظروف مایعات و مواد غذایی، و ترموفرمینگ برای تولید، و در ترکیب با الیاف شیشه برای رزین‌های مهندسی کاربرد دارد.

بیشترین کاربرد این ماده در تولید ظروف یکبار مصرف بسته بندی به خصوص بطری های آب معدنی میباشد. پایداری شیمیایی پلیمر های PET نسبتاً بالا بوده و به همین دلیل برای نگهداری مواد مصرفی مانند آب های معدنی در آن به مدت زمان بالا بسیار مناسب میباشد. از این رو کاربرد پلیمرهای پت در این زمینه بسیار گسترده شده است.

معرفی ساختار پلی اتیلن ترفتالات PET :

ساختار پلی اتیلن ترفتالات یا همان پلیمر PET از دو مونومر ایجاد شده است. به عبارت دیگر این ماده از طریق پلیمریزاسیون اتیلن گلایکول و ترفتالیک اسید تهیه و تولید میشود. ساختار این پلیمر با فرمول شیمیاییC10H8O4)n)  یک ترکیب شیمیایی با پایداری بالا میباشد. از نظر ساختار ویسکوزیته این مواد به دو دسته تقسیم میشوند. پلیمر های PET با ویسکوزیته پایین دارای ویسکوزیته کمتر از 0.75 بوده و از این رو به اصطلاح روان تر است. به دلیل وجود این ویژگی این نوع پلیمرهای پت در قالب گیری با سهولت بهتری عمل خواهند آمد. در مقال نوع دیگر پلیمر های PET دارای ویسکوزیته بالا میباشد. این نوع دارای ویسکوزیته 0.9 و یا بالاتر بوده که در نتیجه در مقابل حرکت مقاومت بیشتری دارد. از این رو برای تولید به روش قالبگیری سخت تر از دیگر نوع آن ها صورت میگیرد. ساختار این پلیمر باعث ایجاد ویژگی های بسیاری شده است. در ادامه توضیحاتی در این خصوص به شما داده میشود.

ساختار پلیمر پلی اتیلن ترفتالات PET

ویژگی های ساختار پلیمر PET :

به طور کلی به دلیل استفاده از دو مونومر تولیدی در ساختار پلیمر PET این مواد دارای ویژگی های بسیاری میباشند. به طور کلی این ماده عملا غیر قابل شکستن است ، بی رنگ بوده و دارای وزن کمی میباشد. از طرفی به دلیل آن که این ماده در دسته پلیمرهای شفاف میباشد ، کاربرد های خاصی در صنایع مختلف دارد. یکی دیگر از ویژگی های مهم این ماده میتوان به بازیافت پذیری مناسب آن اشاره کرد.

البته به دلیل تغییر نسبی در ویژگی های شیمیایی پت استفاده از این مواد پس از عملیات بازیافت تفاوت هایی با مواد دست اول میکند. با این حال میتوان از آن ها به دفعات فراوان در زمینه های مختلف استفاده کرد. همچنین یکی دیگر از مهمترین ویژگی های این ماده پایداری شیمیایی پت در مقابل انجام واکنش های شیمیایی میباشد.

 

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام