رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ساختار پلی استایرن بسیار خاص میباشد. این ماده برای تولید پلاستیک ها و فوم هایی استفاده شده که بسیار کم وزن میباشند. از طرفی به دلیل نوع اتصال بین مواد و مونومر های آن انتقال حرارت ضعیفی دارد. به همین علت یکی از مهمترین کاربرد های این ماده استفاده از آن به عنوان عایق های حرارتی است. تا جایی که از این ماده در بسیاری از صنایع به خصوص ساختمان سازی بکارگرفته میشود. همچنین به دلیل دارا بودن این ویژگی ، پلاستیک PS در تولید ظروف یکبار مصرف برای نگهداری از مواد غذایی گرم مورد استفاده قرار میگیرد.

این مورد تا حدی وسیع میباشد که استفاده از این ماده در کشور جهت تولید ظرو.ف یکبار مصرف ، به عنوان یکی از پرمصرفترین مواد مورد نظر در این زمینه تبدیل شده است.  به طور کلی ساختار پلیمر پلی استایرن از مونومرهای استایرن تهیه میشود. اتصال بین این مواد از طریق فرآیند پلیمریزاسیون صورت میگیرد. در ادامه به برسی و معرفی ساختار این پلیمر توضیحات بیشتری داده میشود. لذا میتوانید جهت درک بهتر ویژگی های این ماده توضیحات این مطلب را مشاهده نمایید. پیش از شروع بهتر است پلیمر PS را معرفی کنیم.

ساختار پلیمر پلی استایرن PS

معرفی پلیمر پلی استایرن PS :

پلیمرهای پلی استایرن یکی از انواع پلیمر ها در دسته بندی ترموپلاست میباشند. روش تولید این ماده به دلیل ویژگی ترموپلاستیک آن ، بیشتر شامل قالبگیری میباشد. از طرفی به دلیل نقطه ذوب نسبتاً پایین تولید این ماده با سهولت بسیار بالایی صورت میگیرد. پلی استایرن به دلیل استفاده از مونومر استایرن در آن به طور ذاتی سمی بوده و استفاده از آن در صنایع غذایی باید تنها با رعایت نکات بسیار زیادی صورت گیرد.پلی استایرن ها دارای سه نوع هستند. این موارد شامل PS  معمولی ، پلی استایرن مقاوم و در انتها ps ابساطی میشوند. پی اس معمولی که با نام اختصاری GPPS بوده که جهت مصرف جهت مصارف عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً بایستی دارای خواص نظیر مقاومت خوب در برابر حرارت، قدرت ضربه پذیری مناسب و سیالیت خوبی در هنگام فرایند باشد.

ساختار پلی استایرن های مقاوم تشابه نسبتاً زیادی با نوع معمولی دارد. با این حال اتصال بین مونومر های این ماده در نوع مقاوم آن مقدار متفاوت است. این ماده نام اختصاری high-impact polystyrene) HIPS) مقاوم به ضربه است و به همین دلیل در ساخت ظروف و بدنهٔ لوازم خانگی کاربرد دارد. همچنین نام تجاری این رده از PS در بازار ایران با نام هایمپک شناخته میشود. در خصوص مورد آخر نیز به دلیل انبساط مواد تشکیل دهنده دارای وزن بالاتری بوده اما با این حال مقاومت فیزیکی بیشتری دارد. همچنین در برخی موارد به عنوان عایق صوتی نیز بکارگرفته میشود. از این رو در تولید برخی از عایق ها مانند ظروف یخدان و عایق های پلاستوفوم در ساختمان ها کاربرد بسیاری دارد..

ساختار پلیمر پلی استایرن PS

معرفی ساختار پلیمر پلی استایرن :

ساختار پلاستیک و فوم های پلی استایرن تشکیل شده از پلیمر هایی بوده که به واسطه پلیمریزاسیون مونومرهای استایرن تولید شده اند. به دلیل نوع اتصال بین این مواد ، پلیمر PS نسبتاً کدر میباشد. به عبارت دیگر مقدار عبور نور در این مواد بسیار اندک است. یکی از مهمترین موارد در خصوص ساختار این ماده ویژگی های شیمیایی آن است. در واقع از نظر شیمیایی، پلی‌استیرن یک هیدروکربن بُلَندزَنجیر است که در آن مراکز متغیر کربنی به گروه‌های فنیل (نامی که به بنزن حلقه‌ای داده می‌شود) متصل اند. فرمول شیمیایی پلی‌استایرن (n(C8H۸ است. این ماده حاوی موله‌های عناصر شیمیایی کربنی و هیدروژن است.

ویژگی های ساختار PS :

ساختار این ماده ویژگی های خاصی را به پلی استایرن داده است. همان طور که گفته شد به دلیل نوع اتصال بین مونومر های استایرن در این ماده ، چگالی آن بسیار کم بوده و در نتیجه وزن آن در تمامی گونه های مختلف تولید شده از این ماده بسیار اندک است. این ویژگی برای سهولت در جابه جایی و در نتیجه کاهش هزینه های دسترسی و تولید این ماده تأثیر بسیار بالایی داشته است. همچنین یکی دیگر از مهمترین ویژگی های ساختار پلی استایرن ها انتقال حرارت اندک در این ماده میباشد. از طرفی به علت اهمیت وزن ماده برای استفاده در یک سازه ، این ویژگی باعث وسعت بکارگیری از پلی استایرن ها به عنوان عایق های حرارتی در ساختمان های مختلف شده است.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام