رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ساختار ظروف پلاستیک پلی اتیلن از نظر پلیمرهای تشکیل دهنده و اتصال مونومر ها در آن بسیار خاص میباشد. این مواد به دلیل طول اتصالات آن ها به انواع مختلفی تقسیم میشوند. به طور کلی تمامی انواع پلاستیک پلی اتیلن برای استفاده به صورت بسیته بندی مواد غذایی مناسب هستند. البته برخی از این مواد کاربرد دیگری نیز دارند. به طور کلی ساختار ظروف پلاستیکی پلی اتیلن از مونومر های اتیلن تشکیل شده است. این مواد تحت فرآیندی به نام بسپارش به پلیمر PE تبدیل میشوند. ساختار این مواد در مقابل حرارت مقاومت نسبی دارند. از این رو میتوان از آن ها در ظروف یکبار مصرف موادغذایی نیز استفاده کرد. از طرفی هم ساختار این مواد به صورت ترموپلاستیک میباشد.

پلیمر :

پلیمر ها مواد اولیه تشکیل دهنده تمامی مواد پلاستیکی طبیعی و مصنوعی هستند. خود این پلیمر ها از اجزای ریزتری به نام مونومر های نیز تشکیل شده اند. با تعریف دیگر پلیمر یا بزرگ مولکول یا بسپار، مولکول های بسیار بزرگی است که از اتصال چند صد مونومر به یکدیگر و تشکیل زنجیره های بلند شکل می گیرد. کلمه polymer  ریشه یونانی دارد و از کلمه “پلی” به معنای چند و “مر” به معنی بخش یا قسمت تشکیل شده است.

معرفی ساختار پلاستیک پلی اتیلن

مونومر :

مونومر ها به مواد اولیه تشکیل دهنده پلیمر ها میگویند. در واقع با اتصال این مواد به یکدیگر و تشکیل یک رشته از مونومر ها پلیمر تهیه میشود. اصطلاح monomer از کلمات یونانی mono به معنی “یک” و meros به معنی “بخش” گرفته شده است. مونومر یا تکپار موادی شکیل شده از مولکولهای واحد هستند؛ که از ترکیب آنها بسپار یا پلیمر به وجود می‌آید. ایزوپرن  CH2=C(CH3)CH=CH2، پروپیلنCH3CH=CH2، کلرید وینیل(وینیل کلرید)  CH2=CHCl چند نمونه از تکپارهایی هستند که در علوم و صنایع پلیمری مورد استفاده هستند. در علوم زیستی هم تک‌ پارهای طبیعی با ترکیب به یکدیگر مولکولهای درشت تری را می‌سازند مثلا گلوکز تک‌پار گلیکوژن و سلولز است یا اسیدآمینه تک‌پار پروتئین است.

معرفی ساختار پلاستیک پلی اتیلن :

همان طور که گفته شد ساختار ظروف پلاستیکی پلی اتیلن ها از جنس مونومر های اتیلن تشکیل شده اند. اتصال بین این مونومر ها باعث تشکیل شدن پلاستیک های گرمانرم میشود. این خصوصیت در ساختار پلی اتیلن هاا باعث سهولت در تولید این مواد شده است. از طرفی هم پلی اتیلن با افزودن یا پلیمریزاسیون رادیکال مونومرهای اتیلن (الفین) ساخته می شود. (فرمول شیمیایی اتیلن – C 2 H 4  است.)

ساختار انواع پلاستیک های پلی اتیلن :

در ادامه به برسی ساختار انواع پلیمر های پلی اتیلن در چگالی مختلف توضیحات بیشتری داده شده است.

معرفی ساختار پلاستیک پلی اتیلن

ساختار PEX :

ساختار پلیمر های PEX از مونومر های اتیلن تهیه میشود. تفاوت عمده در ساختار این مواد در طول اتصال بین مونومر های آن ها است. از طرفی هم PE  با چگالی متوسط ​​و زیاد است که حاوی پیوندهای اتصال متقاطع به ساختار پلیمر است و گرمانرم را به یک ترموست تبدیل می کند. خواص درجه حرارت بالا پلیمر بهبود یافته ، جریان آن کاهش می یابد و مقاومت شیمیایی آن افزایش می یابد.

ساختار LDPE :

به طور کلی در ساختار پلاستیک LDPE نیز از مونومر های اتیلن تهیه شده است. با دامنه چگالی ۰.۹۱۰-۰.۹۴۰ گرم بر سانتی متر مکعب تعریف شده است. پلیمر های پلی اتیلن چگالی کم شامل درجه بالایی از انشعاب های زنجیره ای کوتاه و بلند است . به این معنی که زنجیره ها به ساختار بلوری نیز بسته نمی شوند. نیروهای بین مولکولی قوی تری دارند زیرا جاذبه دو قطبی ناشی از آنزیم دو قطبی کمتر است. این امر منجر به استحکام کششی کمتری و افزایش شکل پذیری می شود.

ساختار پلیمر HDPE پلاستیک پلی اتیلن چگالی بالا :

ساختار پلاستیک پلی اتیلن HDPE به صورت چگالی بالا میباشد. این پلاستیک یک ترموپلاست مقرون به صرفه با ساختار خطی و بدون انشعاب است. به طور کلی پلاستیک HDPE در دمای پایین (70-300 درجه سانتی گراد) و فشار (10-80 بار) تولید می شود. گاز های طبیعی در ساختار پلاستیک پلی اتیلن های سنگین نقش مهمی دارند. منظور از اصلاح گاز طبیعی (متان ، اتان ، مخلوط پروپان) یا شکست کاتالیزوری نفت خام به بنزین میباشد. همچنین به دلیل ساختار این ماده دارای ویژگی های مناسب برای تولی قطعات صنعتی میباشد. به طور کلی پلی اتیلن با چگالی بالا انعطاف پذیر ، شفاف ، مومی و مقاوم در برابر آب و هوا است. همچنین این ماده در دمای بسیار پایین چقرمگی را از خود نشان می دهد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام