رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

طراحی قطعات پلاستیکی قبل از شروع مراحل تولید محصولات میشود. این فرآیند از طراحی دستی شروع شده و در انتها با استفاده از نرم افزار های سه بعدی مدل آن را تهیه میکنند. در واقع تولید پلاستیک ها بدون استفاده از مدل های سه بعدی غیر ممکن است. این مورد به دلیل استفاده تجهیزات و دستگاه ها از قالب های آماده میباشد. از طرفی هم قالب ها نیز از مدل های سه بعدی ایجاد شده توسط برنامه های مرتبط تولید میشوند. تولید قالبها با استفاده از روش های دستی تقریبا غیر ممکن است.

به طور کلی روش های دستی بدون طراحی اولیه دقت لازم را نداشته و دارای خطای بسیار بالا میباشد. از این رو میتوان گفت که انجام طراحی قطعات پلاستیکی یکی از مراحل جدایی ناشدنی و مهم در تولید محصولات با پلاستیک است. چرا که یک طراحی خوب در نهایت منجر به یک محصول مناسب خواهد شد. و بالعکس یک طرح نامناسب باعث مشکلات جدی در تمامی مراحل میشود. این زمینه یکی از زیر شاخه های طراحی صنعتی بوده و در آن اطلاعات بسیاری از نظر شیمیایی مواد اولیه تا کاربرد نهایی محصول در نظر گرفته میشود. در این مطلب به برسی و معرفی مرحله طراحی قطعات پلاستیکی در تولید این محصولات خواهیم پرداخت.

معرفی و برسی طراحی قطعات پلاستیکی

معرفی طراحی قطعات پلاستیکی :

همان طور که گفته شد طراحی قطعات پلاستیکی یکی از مراحل مهم در تولید این محصولات میباشد. در واقع این مرحله اولین قدم در تولید یک محصول با ماده پلاستیک است. از طرفی نیز طراحی محصولات پلاستیکی یک کار حرفه ای چند رشته ای میباشد. درک نیازهای مشتریان شما، افزایش تجربه آنها در مورد این نیازها و تبدیل آن ایده به چیزی ملموس از پلاستیک را ترکیب می کند. در این شاخه از طراحی نوع پلاستیک ، نوع مصرف آن پس از تولید ، نوع تجهیزات مورد نیاز برای تولید محصول پلاستیکی و در انتها سهولت در مصرف افراد در نظر گرفته میشود. از طرفی برای کاهش هزینه ها باید تمامی موارد به صورت بهینه صورت بگیرند که در عین عملکرد مناسب هزینه تولید را کاهش دهد. به طور کلی پیش از شروع طراحی باید اطلاعات خاصی را داشته باشید. در ادامه در این خصوص توضیحات بیشتری می دهیم.

اطلاعات مورد نیاز برای شروع فرآیند طراحی :

همان طور که اشاره شد برای شروع فرایند طراح محصولات و قطعات پلاستیکی ما نیاز به جمع آوری یکسری از اطلاعات داریم. این اطلاعات در قالب جواب سوالات زیر بدست خواهد آمد :

  • ضرورت طراحی این محصول پلاستیکی در چیست ؟
  • نیاز های محصول از نظر عملکرد چیست ؟
  • ظاهر آن چگونه به محصول ما کمک خواهد کرد ؟
  • آیا قرار است سایر محصولات موجود را جایگزین کنیم؟
  • آیا قبلاً محصولات مشابهی در بازار وجود دارد؟
  • آیا اختراعات یا طرح های محافظت شده ای وجود دارد که با این طرح جدید در تضاد باشد؟
  • معیارهای استفاده و کاربرد آن چگونه محصول ما را برای مصرف کننده نهایی جذاب می کند؟
  • کاربر بالقوه آن کیست؟
  • آیا احتمال سوء استفاده از محصول من وجود دارد که به کاربر آسیب برساند؟
  • آیا این محصول یک بار مصرف خواهد بود؟ چند کاربرد خواهد داشت؟
  • نوع این محصول در چه دسته بندی قرار خواهد گرفت ؟
  • ظاهر محصول چقدر مهم است ؟

پس از جواب درست به سوالات بالا اطلاعات کافی و شناخت نسبی برای تولید یک محصول مناسب بدست خواهد آمد. پس از این مرحله کار طراحی را آغاز کنیم. در ادامه به مراحل مختلف این فعالیت بیشتر خواهیم پرداخت.

معرفی و برسی طراحی قطعات پلاستیکی

شروع فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی :

فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی بسیار پیچیده بوده و از این رو در این بخش صرفا به صورت خلاصه توضیحات را به شما خواهیم داد. به طور کلی طراحی پلاستیک ترکیبی از هندسه و انتخاب مواد است. این دو عامل با یکدیگر ارتباط متقابل دارند و دانش هر حوزه برای دستیابی به یک طراحی جامع مهم است. برای طراحی پلاستیک، قوانین خاصی در مورد هندسه قطعه وجود دارد که از دستیابی به تجسم مورد نظر پشتیبانی می کند.

برای تولید یک طرح جدید محصول پلاستیکی، تامین کننده شما باید دانش طراحی صنعتی، مواد، صنعتی سازی و مدیریت محصول را پس از پایان چرخه عمر آن داشته باشد. عناصری مانند دیوارها، دنده ها و سوراخ ها نیاز به بررسی دقیق دارند، که دستورالعمل های طراحی کلی و چک لیست ها اصول اولیه را ارائه می دهند. تامین کنندگان مواد خام باید برگه ای از اطلاعات مواد ارائه دهند که شامل داده های آزمایشی در مورد خواص مواد باشد. این اطلاعات بر روی مقادیر استاندارد جمع‌آوری‌شده در آزمایش‌ها متمرکز است، که معمولاً در شرایط ایده‌آل تحت آزمایش‌های کوتاه مدت قرار میگیرد. پس از بدست آوردن اطلاعات لازم از این آزمایش ها مدل سازی سه بعدی آغاز میشود.

مدل سازی سه بعدی با استفاده ازاطلاعات بدست آمده تا این مرحله و با توجه به نیاز های محصول و همچنین ویژگی های مواد اولیه تولید میشود. در نهایت با بکارگیری تجهیزات به خصوص قالب ها از طریق این مدل ها تولید میشود. قالبها نیز در انتها با استفاده از روش هایی متناسب با نوع ماده و فرم ظاهری آن برای تولید محصول پلاستیکی بکارگرفته میشود. از طرفی روش تولید محصولات پلاستیکی و طراحی آن در زمینه های مختلف متفاوت است. برای مثال در خصوص تولید ظروف یکبار مصرف نوع طراحی قطعات پلاستیکی آن تفاوت زیادی با تولید لیوان ها و ظروف پلاستیکی دیگر دارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام