رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

در این بخش از رویال پلاستیک در مورد معرفی ظروف پلاستیکی مناسب برای غذاهای گرم توضیحاتی داده میشود. به طور کلی تحمل گرمایی این مواد پایین است. در برخی از انواع پلاستیک ها با شرایط گرمایی خاص مواد سمی را به محیط انتشار میدهند. از این رو بسیاری از این مواد برای استفاده به عنوان ظروف گرم مناسب نیستند. لذا براین گهداری مواد غذایی گرم باید اطلاعات بیشتری را در خصوص انواع این مواد داشته باشید. در ادامه به برسی انواع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای استفاده غذاهای گرم خواهیم پرداخت.

معرفی ظروف پلاستیکی برای غذاهای گرم :

به طور کلی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای غذاهای بسیار گرم مناسب نیستند. تنها پلاستیک مناسب برای استفاده از موادغذایی تا 122 درجه سانتی گراد ظروف PP یا همان پلی پروپیلن میباشد. این مواد مقاومت مناسبی در برابر حرارت دارند. به طوری که میتوان آنها را در فریزر نیز نگهداری کرد. به طور کلی این نوع ظروف پلاستیکی مناسب برای غذا های گرم میباشد. اما با اینحال استفاده از آن در مایکروویو چندان مناسب نیست. حرارت مایکروفر بسیار بالا بوده و امکان انتشار مواد سمی در پلاستیک ها وجود دارد. البته شما میتوانید با مشاهده علامت مناسب برای مایکرو ویو از این پلاستیک ها در دستگاه های مربوطه استفاده نمایید.

در ادامه به برسی مهمترین موارد ظروف پلاستیکی مناسب برای استفاده از غذاهای گرم توضیحات بیشتری داده شدست.

 

انواع ظروف پلاستیک های مناسب برای غذاهای گرم :

به طور کلی سه نوع از ظروف پلاستیکی مناسب برای غذاهای گرم میباشند. این سه مورد عبارتند از پلاستیکهای کد 1 ، 2 و 5 میباشد. این کد ها شامل انواع پلیمر های PET ، HDPE و پلیمر پلی گروپیلن یا همان PP میباشد. این پلیمرها مقاومت مناسبی در برابر مواد غذایی گرم دارند. به همین دلیل از این مواد برای استفاده از ظروف غذایی مانند ظروف یکبار مصرف استفاده میشود.در زیر توضیحات بیشتری در این خصوص داده شده است.

ظروف پلاستیکی پلی پروپیلن :

ظروف پلی پرو پیلن از پلیمر هایی با همین نام تشکیل شده اند. این ظروف پلاستیکی مناسب برای استفاده در حرارت های بالا تا 122 درجه سانتیگراد هستند. از دیگر ویژگی این مواد میتوان به قابلیت استفاده در یخچال های فریزر اشاره کرد. برخی از پلاستیک ها، مانند آن هایی که حاوی BPA یا سایر مواد شیمیایی مضر هستند، می توانند بر بدن ما یا دنیایی که در آن زندگی می کنیم تأثیر منفی بگذارند. پلی پروپیلن، یک پلاستیک پیچیده، به طور کلی برای انسان بی خطر در نظر گرفته می شود. لذا در دسته پلاستیک های دارای food grade قرار میگیرد.

کاربردهای انواع ظروف پلاستیک PP مناسب برای غذاهای گرم :

کاربرد پلاستیک پلی پروپیلن بیشتر در ظروف غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. PP را در ظروف غذایی مانند ظروف حاوی ماست، پنیر خامه ای و محصولات کره پیدا خواهید کرد. از آنجایی که تحمل حرارت بالایی دارد، اغلب در بسته بندی مواد غذایی که می توانند در مایکروویو گرم شوند نیز استفاده می شود. البته باید دقت داشت که در این خصوص حتما بروی پلاستیک علامت مناسب برای مایکروویو وجود داشته باشد. از کاربرد های دیگر این مواد نیز میتوان به برخی از وسایل جراحی و ایمپلنت ها اشاره کرد. همچنین از الیاف پلی پروپیلن معمولاً برای بافتن قالیچه ها استفاده میشود.

 

مواد پلاستیکی PET :

پلیمر PET یکی دیگر از موادی برای ساخت پلاستیک های مناسب برای غذا های گرم میباشد. معمولا از مواد پلاستیکی PET به صورت بطری پلاستیکی استفاده میشود. کاربرد اصلی این مواد در ساخت بطری آب معدنی و نوشدنی های دیگر است. یکی از ویژگی های اصلی پلیمر های پت تحمل دمای پایین میباشد. به همین دلیل از این مواد میتوان برای نگهداری مواد غذایی یخی استفاده کرد.

ساختار پلاستیک PET :

ساختار مواد پلاستیکی PET از هیدروکربن تهیه میشود. به دلیل ساختار این مواد ظروف پلاستیکی تهیه شده از PET مناسب برای نگهداری مواد غذایی گرم میباشد. ظروف پت از ترکیب هیدروکربن های نفت خام شامل اسید ترفتالیک و اتیلن گلیکول تشکیل شده است و با افزودن بعضی از کاتالیزورها در شرایط صنعتی بدست می آیند؛ این مواد با قرار گرفتن در حرارت (معمولا بین دمای ۱۸۰تا ۲۰۰ درجه) شروع به ذوب شدن کرده و فرم الاستیکی را بوجود می‌آورند؛ و سپس توسط دستگاه‌های مخصوص، سرد شده و با توجه به نوع کالای مورد نظر به مواد شکل داده شده و قالب گیری می‌شوند.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

یک پاسخ

  1. سلام. خواستم بدونم چندساعت میشه تو این ظرفها غذای گرم رانگه داشت. میدونم که سرد میشه اما میخوام ازسلامتی غذا مطمئن شم. باتشکر🙋🏼‍♂️💞💞💞

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام