رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ظروف یکبار مصرف نشاسته ای از یکی از انواع پلاستیک های ساخته شده با مواد گاهی میباشد. پلاستیکهای گیاهی دارای ویژگی زیست تخریب پذیری میباشند. به دلیل نوع مونومر و مواد تشکیل دهنده در این مواد آن ها در مقابل شرایط خاص که به خصوص در طبیعت و فضای بیرون فراهم میشود ، به سرعت در چهند هفته تجزیه میشوند. از ظروف یکبار مصرف نشاسته به دلیل مواد تشکیل دهنده آن ها برخلاف برخی از مواد پلاستیکی در مقابل حرارت و یا شرایط دیگر مواد سمی را به محتویات درون آن ها منتشر نمیکند. این ظروف از دسته پلاستیک های ترموپلاست است.

 

این نوع از پلاستیکها در مقابل حرارت حالت پذیری بالایی پیدا میکنند. این در حالی است که خصوصیات شیمیایی آن ها دچار تغییر نمیشود. این ظروف برای نگهداری از مواد گرم بسیار اهمیت دارد. چرا که در برخی از پلاستیک ها توانایی استفاده در مقابل حرارت نسبتاً بالا را نداشته و باعث ایجاد مسمومیت های غذایی میشوند. از این رو استفاده از ظروف یکبار مصرف نشاسته ای میتواند جایگزین مناسبی برای بکارگیری در مصارف مربوطه باشد. در حال حاضر به خصوص در مراکز درمانی بکارگیری این ظروف جایگزین مواد پلاستیکی دیگر شده است. در این مطلب به معرفی و برسی ظروف یکبار مصرف تولید شده با موادنشاسته خواهیم پرداخت.

ظروف یکبار مصرف نشاسته ای

معرفی ظروف یکبار مصرف نشاسته :

ظروف یکبار مصرف تولید شده با نشاسته معمولا از مواردی مانند ذرت و سیب زمینی ایجاد میشود. این ظروف از دسته پلاستیک های گیاهی است و معمولا دارای علامت فود گرید میباشند. همان طور که گفته شد ، تمامی پلاستیک های گیاهی زیست تخریب پذیر هستند. این خصوصیت ، مشکلات زیست محیطی ایجاد شده توسط پلاستیک ها را به طور کامل رفع میکند. از طرفی این مواد برای بدن بی ضرر هستند.

به طور کلی پلاستیک ها سال هاست که در ظروف یکبار مصرف جایگاه بسیار گسترده ای دارند. با پیشرفت علم و وجود برخی از مشکلات مانند محدودیت استفاده از آن ها در مقابل موادغذایی گرم ، تغییراتی در آن ها ایجاد شد که آن را تحت رده بندی ای به عنوان فود گرید معرفی کردند. در این رده بندی پلاستیک های مورد استفاده به عنوان ظروف یکبار مصرف باید روش ها و موادی ساخته میشدند که برای سلامت انسان مضر نباشند. در ادامه توضح کوتاهی در خصوص ساختار این ظروف داده میشود.

ساختار نشاسته در تولید پلاستیک :

ساختار این ظروف یکبار مصرف از جنس نشاسته های تولید شده از ذرت و سیب زمینی میباشد. این مواد دارای ویژگی های مناسبی جهت تولید پلیمر های زیست تخریب پذیر هستند. یکی از مهمترین خصوصیات آن دسترسی ساده به مواد اولیه برای تولید این نوع پلاستیک است. ذرت در تولید ظروف یکبار مصرف نشاسته ای کاربرد بسیار زیادی دارد. در واقع ذرت یکی از فراوان ترین منابع گیاهی است. همچنین این مورد یکی از در دسترس ترین غلات کشاورزی در جهان شناخته شده است. به همین دلیل این ماده در تولید ظروف نشاسته ای محبوبیت بالایی دارد.

ظروف یکبار مصرف نشاسته ای

نشاسته ذرت فواید بسیار زیادی دارد. مثلاً قوام عالی داشته وظیفه تخریب پذیر می باشد. معمولاً شش نوع ذرت وجود دارد: دنت، سنگ چخماق، پاپ، غلاف، آرد و ذرت شیرین. خواص فیزیکی- شیمیایی این گونه ها به طور قابل توجهی در شرایط محیطی مختلف متفاوت است. بر اساس گزارش Attache Reports USDA، تولید ذرت در سال ۲۰۲۰ حدود ۴/۰۴ میلیارد تن برآورد شد. این رقم ۳۱ درصد از تولید جهانی غلات را تشکیل می دهد و ذرت را به سومین غلات بزرگ غذایی تبدیل می کند. گیاه ذرت از یک یا چند ساقه تشکیل شده است که به یک ریشه کوتاه متصل می شوند. شاخه با گل آذین در هر گره به پایان می رسد. پس از برداشت، قسمت های گیاه تبدیل به زباله می شود. در ادامه ویژگی های مهم ظروف یکبار صمرف نشاسته را مورد برسی قرار می دهیم.

ویژگی های ظروف یکبار مصرف نشاسته :

یکی از مهمترین ویژگی های ظروف یکبار مصرف نشاسته زیست تخریب پذیری بالای آنها میباشد. این مواد به دلیل تشکیل شده از کربوهیدرات ها به سرعت توسط میکروارگانیسم ها تجزیه میشوند. به همین دلیل سرعت تجزیه آن ها بسیار بیشتر از پلاستیک ها میشابه است. از طرف دیگر نشاستها یکی از مواد خوراکی بوده و مصرف ناخواسته آن ها نیز مشکلی برای انسان به وجود نمی آورد. با این حال تحمل حرارت در این ظروف چندان بالا نمیباشد. از این رو استفاده از این پلاستیک ها به طور معمول غیر قابل استفاده در فر میباشند. با این حال امروزه تغییراتی در این پلاستیک ها برای افزایش حمل حرارتی آن ها شکل گرفته که آنها را برای این منظور آماده میکند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام