رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ظروف یکبار مصرف پلی استایرن تولید شده توسط یکی از انواع پلاستیک با خاصیت ترموپلاستیک میباشد. به طور کلی پلیمر های پلی استایرن سمی بوده و کاربرد محدودی در صنایع غذایی و بسته بندی دارند. با این حال پلاستیک های PS به دلیل یک سری فرآیند در تولید و ساختار آن ها ، جهت مصارف غذایی بهینه میشوند. در واقع در ساختار آن مقاوم تر شده و پایداری شیمیایی بیشتری نیز دارد. از طرفی با ایجاد یک لایه از موادی دیگر از تماس مستقیم مواد غذایی با پلی استایرن جلوگیری میشود. این ماده دارای انتقال حرارت پایین بوده و از این رو جهت نگهداری از نوشیدنی ها و موادغذایی مورد استفاده قرار میگیرد.

در واقع وجود مواد غذایی و نوشیدنی ها در این ظروف باعث گرم ماندن آن ها در مدت زمان بیشتر میشود. از طرف دیگر به علت این خصوصیت پلی استایرن امکان ارسال مواد غذایی را به رستوران ها به مدت زمان بیشتری میدهد. چرا که غذا یا نوشیدنی درون آن گرم مانده و طعم خود را از دست نمیدهد.  از این رو بکارگیری ظروف یکبار مصرف پلی استایرن به خصوص در رستوران و کافه ها وسیع بوده بسیار محبوب میباشد. در این مطلب به معرفی و برسی این ظروف خواهیم پرداخت. پیش از شروع بهتر است با این پلیمر آشنایی کافی داشته باشید.

معرفی ظروف یکبار مصرف پلی استایرن PS

معرفی پلیمر پلی استایرن :

همان طور که در مطلب پلی استایرن چیست گفته شد ، پلی استایرن ها یکی از مونومر های معطر در دسته بندی پلیمرهای ترموپلاست میباشند. این پلیمرها به دلیل ساختار پلی استایرن و همچنین نوع اتصال بین مونومر های استایرن وزن بسیار اندکی دارند. اما در رده هایی از این ماده جهت اضافه کردن برخی از ویژگی ها مانند استحکام بیشتر در مقابل نیروهای فیزیکی و همچنین مقاومت شیمیایی چگالی این ماده را بیشتر میکنند. که در خصوص ظروف یکبار مصرف از پلی استایرن با چگالی بالا استفاده میشود. با اینکه این رده دارای وزنی بیشتر از رده های دیگر میباشد، اما همچنان نسبت به بسیاری از پلاستیکها سبک تر است.

به عبارت دیگر پلی‌استایرن یک پلیمر مصنوعی معطر از مونومر استایرن (یک ماده پتروشیمی) است که به سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی وجود دارد. همچنین در تعریف دیگر این مونومر یکی از هیدروکربن های مایع بوده که در واقع یک ماده مصنوعی تولید شده از مشتقات نفتی میباشد. در ادامه در خصوص معرفی ظروف یکبار مصرف پلی استایرن توضیحاتی خواهیم داد.

معرفی ظروف یکبار مصرف پلی استایرن :

همان طور که گفته شد ظروف یکبار مصرف پلی استایرن به واسطه ویژگی حرارتی آن دارای اهمیت و محبوبیت بسیار بالایی در بین مصرف کنندگان به خصوص رستوران ها و کافه ها دارد. با این حال این ظروف در بسیاری از موارد بازیافت نمیشود. همچنین به دلیل وزن اندک این ماده ( به علت وجود درصد بسیار زیادی از هوا در این پلیمرها) تولید کنندگان میتوانند با سهولت بهتر و همچنین هزینه کمتر این ظروف را تولید کنند. اما از طرفی به دلیل خطرات زیست محیطی استفاده از PS در خصوص تولید این ظروف چندان مناسب نیست.

امروزه پلاستیک های مصنوعی و نیمه مصنوعی بسیاری تولید شده که میتواند به خوبی جایگزین مناسبی برای ظروف یکبار مصرف پلی استایرن باشند. اما همچنین میتوان با تفکیک مناسب زباله ها از خطرات پس از مصرف این ماده در محیط زیست به طور کامل جلوگیری کرد.

معرفی ظروف یکبار مصرف پلی استایرن PS

مزیا و معایب استفاه از پلی استایرن در صنایع غذایی :

به طور کلی هر ماده پلاستیکی دارای ویژگی های بسیار مختلفی میباشد. از این رو هر یک دارای مزایا و معایبی بوده که در نتیجه کاربرد این مواد را تعیین میکند. در زیر توضیحاتی مختصر در خصوص مزایا و معایب استفاده از پلاستیک پلی استایرن آورده شده است :

  • سبک بوده و تولید آن با سهولت بالا صورت میگیرد.
  • هزینه تولید آن اندک است.
  • مواد اولیه این ماده در دسترس میباشد.
  • انتقال حرارت در پلی استایرن بسیار اندک بوده و از این رو به دلیل ویژگی های دیگر آن یک عایق مناسب در صنایع مختلف میباشد.
  • مقاومت فیزیکی مناسب

و در ادامه معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف استایرن عبارتند از :

  • استفاده از مونومر استایرن در این پلیمر که یکی از مواد سمی و خطرناک برای انسان میباشد.
  • به دلیل وجود هوا به مقدار بالا در این ماده به همراه نوع مصرف آن در خصوص ظروف یکبار مصرف ، غیر قابل بازیافت میباشد.
  • تجزیه ناپذیری و عدم تخریب آن در محیط زیست.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام