رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

علت شفافیت پلاستیک ها میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از مواد اولیه در ساخت پلاستیکها خود شفاف میباشند. برخی دیگر برای رسیدن به شفافیت لازم در کنار حفظ خصوصیات مواد تشکیل دهنده آن ، در هنگام تولید از افزودنی هایی استفاده میشود. این افزودنی ها موادی هستند که ویژگی عبور نور را در بعضی از مواد پلاستیکی ممکن میکنند. به عبارت دیگر بر خلاف بسیاری از مواد دیگر ، ویژگی شفافیت در این این مواد ، میتواند کسبی نیز باشد. به عنوان مثال در صورتی که دو ویژگی شفافیت و مقاومت در پلاستیک ها مورد انتظار باشد، برای رسیدن به شفافیت مورد نظر در پلاستیک های دارای مقاومت فیزکی مناسب از افزودنی های خاصی استافده میکنند.

این افزودنی ها توانایی ایجاد نسبی عبور نور و در نتیجه شفافیت مناسبی به این مواد را دارند. البته علت شفافیت تا حد زیادی به نوع پلیمر های سازنده این پلاستیک ها دارد. در واقع به دلیل هزینه ها و محدودیت های فراوان در استافده از افزودنی ها ، معمولا از ویژگی ذاتی مواد پلاستیکی استفاده میشود. از این رو تنها در برخی از مصارف صنعتی که نیاز به عبور نور در برخی از مواد پلاستیکی مورد نظر وجود دارد از این روشها استفاده میگردد. در ادامه جهت معرفی علت شفافیت پلاستیک توضیحات بیشتری داده ایم.

علت شفافیت پلاستیک ها

علت شفافیت پلاستیک :

علت شفافیت ذاتی پلاستیک ها به دلیل نحوه قرار گیری مولکول های سازنده آن است. برخی از انواع پلاستیک دارای ساختاری هستند که اجازه میدهد نور از آن ها عبور کند. این عمل باعث  ایجاد شفافیت در این مواد شده است. بعضی از پلاستیکها تا دارای میزان عبور نور بسیار بالایی میبشاند. تا حدی که از این مواد در عینک ها و لنز استفاده میشود. این مواد حتی از بسیاری از شیشه های مختلف نور بییشتری از خود عبور میدهد. در مقابل برخی دیگر از مواد پلاستیکی به صورت ذاتی نور را عبور نداده و در نتیجه به اصطلاح کدر هستند. در برخی از مصارف به دلیل نیاز به حفظ خصوصیات این مواد به آن ها افزودنی هایی برای ایجاد شفافیت نسبی در ان میشود.

این افزودنی ها باعث تغییر موقعیت ساختار پلاستیک شده و در نتیجه اجازه عبور نور را در آن ها میدهد. البته میزان عبور نور همچنان در مقابل انواع ذاتی آن بسیار کمتر است. لذا نمیتوان از این شیوه به عنوان یک روش مطلق جهت ایجاد شفافیت استفاده کرد. از طرفی در بسیاری از پلاستیک ها این مواد باعث ایجاد تغییرات ناخواسته میشود. که در نهایت موجب تغییر ویژگی های پلاستیک خواهد شد. لذا نمیتوان در بسیاری از مواد پلاستیکی از این روش استافده کرد. به همین علت معمولاً از انواع پلاستیکهای شفاف متناسب با مصارف مورد نظر استفاده میشود.

علت شفافیت پلاستیک ها

معرفی پلیمر های شفاف :

هماان طور که در مقاله معرفی پلاستیک شفاف گفته شد ، پلاستیک های بسیاری تا حدی نور را از خود عبور میدهند. البته تنها برخی از آن ها را میتوان به عنوان پلاستیک های شفاف معرفی کرد. به طور کلی پلاستیک های PET ، PC و پلاستیک های پلکسی گلاس میباشد. در بین این سه مورد پلکسی گلاس از مهمترین مواد شفاف در بین پلاستیک های شفاف میباشد. البته توجه داشته باشید که این عنوان یک نام تجاری است. در واقع این ماده از پلیمر های مربوط به مواد آکریلیک تشکیل میشود. موقعیت قرار گیری و اتصالات این پلاستیکها تا حد زیادی به آن ها اجازه عبور نور را میدهد.تا حدی که از بسیاری از شیشه های بی رنگ مرغوب میتوانند نور بیشتری را عبور دهند. از این رو کاربرد این پلاستیک ها در صنایع عینک سازی ، پنجره های خاص ، برخی از شیشه های ضد ضربه بسیار گسترده میباشد. البته همان طور که در علت شفافیت پلاستیک ها اشاره کردیم ، میتوان در دیگر پلیمر ها جهت ایجاد شفافیت افزودنی هایی را در هنگام تولید آن با آن ها ترکیب کنیم. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص معرفی افزودنی های شفاف کننده پلاستیک داده میشود.

افزودنی ها :

افزودنی های شفاف کننده جهت افزودن ویژگی شفافیت در پلاستیک های کدر مورد استفاده قرار میگیرد. اما همچنان از این ماده برای افزایش شفافیت در این مواد نیز کاربرد زیادی دارد. برای مثال پلاستیک های pp خود میتوانند تا حدی نور را از خود عبور دهند. اما همچنین میتوان از افزودنی های هسته زا یا همان شفاف کننده ها در این پلیمر ها برای افزایش عبور نور در پلاستیک های pp استفاده کرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام