رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

روش های مختلفی برای تولید مواد پلاستیکی وجود دارد. این روش ها معمولاً با توجه به نوع این مواد متفاوت است. این به معنای وجود انواع بسیار زیاد روش های ساخت مواد پلاستیکی میباشد. قالب گیری فشاری نیز یکی از مهمترین روش ها در تولید پلاستیک میباشد. در این روش از مواد ذوب شده را داخل دستگاه های مخصوص قرار داده و با اعمال فشار مناسب عملیات تولید این مواد را انجام میدهند. این روش عموماً با حرارت و فشار توسط دستگاه های مخصوص پرس صورت میگیرد. در این مطلب به توضیحاتی در خصوص عملیات تولید ظروف پلاستیکی داده میشود.

با اعمال حرارت به برخی از مواد پلاستیکی ، میتوان آن ها را بدون تغییر در ساختار شیمیایی حالت داد. این در حالی است که برخی دیگر از انواع این مواد در مقابل حرارت ساختار آن ها دچار مشکل میشود. لذا در فرآیند تولید هر یک روش به خصوصی  استفاده میشود. لذا پیش از آنکه با این روش بهتر است با ساختار و انواع پلاستیک ها آشنایی داشته باشید.

انواع پلاستیک و ساختار آن ها :

پلاستیکها از مواد کوچک تری به نام پلیمر تهیه میشوند. این مواد خود از مونومر ها تشکیل شدند. انواع پلاستیک ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند. این دو مورد عبارتند از ترموپلاست و ترموست است. روش های قالبگیری فشار در تولید پلاستیک های ترموپلاست استفاده میشود. چرا که ترموپلاستیک ها با ایجاد حرارت انعطاف پذیری بالایی پیدا میکنند. و حالت روان این مواد برای بکارگیری روش قالبگیری پرسی بسیار مناسب است. این در حالیست که ترموست ها اغلب در مقابل حرارت دجار تغییر ویژگی های شیمیایی خواهند شد. لذا نمیتوان از این روش برای تولید آنها استفاده کرد. چرا که خصوصیات آن دچار تغییر میشود.

معرفی روش قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک ها :

قالب گیری فشاری پلاستیک یکی از روش های قالب سازی جهت تولید قطعات پلاستیکی است. با توجه به بالارفتن استفاده از قطعات و لوازم پلاستیکی به دلیل راحتی تولید آن و ارزان تر بودن استفاده از روش های مختلف قالب سازی پلاستیک از جمله قالب گیری فشاری گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه تولیدی ها و کارخانجات بسیاری به دنبال رو ش های ارزان و به صرفه جهت تولید قالب ها و قطعات پلاستیکی هستند. در ادامه این متن قصد داریم درباره قالب گیری فشاری پلاستیک بیشتر بپردازیم.

نحوه عملکرد قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک  :

همان طور که گفته شد نحوه عملکرد قالب گیری فشاری با حرارت و فشار از  جانب دستگاه پرس مخصوص همراه است. به عبارت دیگر در این نوع قالب ها از گرم کردن مواد اولیه استفاده می شود. مواد گرم شده را درون حفره قالب قرار می دهند و سپس فک بالایی با فشار بالا بر روی فک پایین بسته می شود. ترکیب گرما و فشار همزمان به سرد شدن مواد کمک می کند و در نهایت محصول نهایی بهتر خواهد شد. مواد اولیه استفاده شده در روش قالب گیری تحت فشار بیشتر از مواد پلیمری و پلاستیکی مانند رزین فایبرگلاس پلی استر، تورلون، وسیل، پلی بلینین سولفاید و غیره هستند.

نکات استفاده از روش قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک :

  • اندازه گیری مواد به مقدار مناسب
  • استفاده از کمترین میزان انرژی برای گرم کردن مواد اولیه
  • اندازه گیری کمترین زمان موردنیاز برای گرم کردن مواد
  • استفاده از روش گرمایشی مناسب و به صرفه
  • پیش‌بینی نیروها و نیروی مورد نیاز برای پخش مواد در کل قالب
  • طراحی سیستم خنک‌کننده سریع در قالب پس از قالب گیری

مزیت استفاده از روش فالب گیری فشاری در تولید پلاستیک :

  • مناسب برای تولید قطعات دارای انسجام از لحاظ چگالی
  • تنوع در تولید قطعات
  • استهلاک پایین و طول عمر بالا در این قالب گیری فشاری برای تولید پلاستیک
  • هزینه پایین برای تولید ظروف و مواد پلاستیکی نسبت به روش های دیگر
  • ضایعات و تلفات مواد اولیه در این روش به دلیل نداشتن کانال هدایت بسیار کمتر است
  • قالب گیری فشاری پلاستیک را می توان به صورت اتوماتیک یا دستی استفاده کرد

نتیجه گیری :

روش های بسیاری در خصوص تولید ظروف پلاستیکی وجود دارد. یکی از مهمترین این مواد روش قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک میباشد. این شیوه همواره با حرارت و فشار همراه است. لذا استفاده از آن در خصوص تولید پلاستیکهای ترموپلاست محبوبیت های بالایی دارد. در این مطلب به معرفی و برسی ویژگی ها و خصوصیات این روش توضیحاتی داده شد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام