رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

به طور کلی مراحل ساخت پلاستیک ها بسیار زیاد است. انواع پلاستیک تعداد گسترده ای را شامل میشود. از این رو برای رسیدن به هر کدام از انواع آن ، روش ساخت پلاستیک نیز کاملا متفاوت میباشد. اما به طور کلی عموم این روش ها با فشار و حرارت همراه هستند. با استفاده از گرم کردن دانه های پلیمر برای ایجاد انعطاف مورد نیاز و در انتها ایجاد فشار برای قالب گیری استفاده میشود. اما این روش در مورد پلاستیک های سخت بیشتر استفاده میشود. از پلاستیک هایی مانند مواردی که در انواع چسب ها استفاده میشود روش ساخت کاملا متفاوت است. در ادامه بیشتر به این مراحل و روش های تولید پلاستیکها خواهیم گفت.

ساخت پلاستیک :

موادی که برای ساختن پلاستیک‌ها به کار می‌روند، رزین‌های مصنوعی نام دارند این رزین‌ها به‌شیوه شیمیائی از منابع طبیعی مانند زغال‌سنگ، سنگ آهنک، نفت، نمک و آب ساخته می‌شوند. کارخانه‌داران این رزین‌های شیمیائی را ساخته و آن را به شرکت‌هائی که محصولات پلاستیکی می‌سازند، می‌فروشند. این شرکت‌ها رزین‌ها را به‌شکل اسباب‌بازی، ظروف آشپزخانه، بخش‌هائی از موشک و کالاهای بسیار دیگر در می‌آورند و می‌سازند. هعمان طور که گفته شد روش های و مراحل متعددی برای تولید پلاستیک وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

روش های تولید پلاستیک :

همان طور که گفته شد روش های تولید پلاستیک برای ساخت هر نوع از آن متفاوت است. اما روش های تولید آن شامل قالب گیری تزریقی(injection molding) ، قالب گیری دمشی (blow molding) ، قالب گیری فشاری ( Compression Molding ) و قالب گیری اکستروژنی ( extrusion molding) میباشد. در ادامه سعی شده این موارد به صورت خلاصه براای شما توضیح داده شود.

قالب گیری تزریقی در تولید پلاستیک :

قالب گیری تزریقی یی از موارد بسیار پرکاربرد برای تولید پلاستیک های گرمانرم میباشد. به طور کلی این روش نوعی قالب‌سازی است که برای قالب‌گیری سریع مواد «گرمانرم یا ترموپلاستیک استفاده می‌شود. ترموپلاستیک به پلیمرهایی گفته می‌شود که با افزایش دما بدون تغییر شیمیایی ذوب می‌شوند. اصول کار بدین صورت است که ترموپلاستیک مذاب به قالب تزریق و فشار بالایی روی آن اعمال می‌گردد. نحوه کار این قالب به این صورت است که  موادی را که برای قالب‌گیری استفاده می‌شوند به داخل قیف بارگیری می‌کنند. گرمایش این ناحیه در محدوده دمایی ۱۵۰ تا ۳۷۰ درجه سانتی‌گراد برقرار می‌گردد. ماده ذوب و توسط یک پیستون از طریق نازل در قالب محصور تحت فشار قرار می‌گیرد. دو نوع قالب تزریق وجود دارد که در ادامه بررسی می‌شوند.

روش قالب دمشی برای ساخت پلاستیک :

روشی برای ساخت سریع و آسان پلاستیک ها میباشد. عموم کاربرد این روش در تولید بطری های محصولات از جمله بطری های نوشیدنی بطری های نگهداری مواد دارویی و… میباشد. به عبارت دیگر قالبگیری دمشی یکی از به صرفه ترین و سریع ترین فرایند های تولید انبوه محصولات پلاستیکی است که برای ساخت انواع مختلف پلاستیک ها از جمله پلی اتیلن، پلی اتیلن ترفتالات، پلی وینیل کلراید، پلی پروپیلن، پلی کربنات، نایلون و بسیاری دیگر استفاده می شود. گستره وسیعی از محصولات، از جمله تانک های سوخت، انواع بطری ها، گلدان و چرخ اسباب بازی ها به کمک این فرایند ساخته می شوند.

قالب گیری فشاری :

قالب گیری فشاری یکی از روش های اولیه و قدیمی تولید پلاستیک میباشد. در این روش عملکرد به این صورت است که مواد پلاستیکی در محفظه قالب قرار گرفته و با حرارت و فشار شکل می گیرد. در این قالبها ،معمولا از ترکیبات گرما سخت(ترموست)،بصورت عمده استفاده می شود ولی از محصولات گرما نرم (ترمو پلاستیک)در برخی موارد و به ندرت استفاده می شود. موادی که بعنوان شارژ اینگونه قالبها بکار می رود،دارای اشکالی بصورت پودر ،ساچمه ای ،لایه ای و پیش فرم می باشد. همچنین در این روش مشکلات زیادی از جمله کاهش دقت و مشکلات متعدد در طراحی دقیق میباشد.

قالب گیری اکستروژنی :

این روش قالب پیری برای ساخت و تولید پلاستیک های پیوسته استفاده میشود. برای مثال برای ایجاد لوله های پلاستیکی بکار گرفته میشود.به طور کلی قالب گیری اکستروژنی برای تولید محصولاتی که طول متناوب و پیوسته دارند مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش مذاب پلاستیک توسط مارپیچ به جلو رانده میشود و در هنگام خروج شکل قالب را به خود می گیرد . در این فرآیند پلاستیک پس از شکل گیری به صورت پیوسته از دستگاه خارج میشود. لازم به ذکر است که باید از پلاستیک هایی با mfi پایین در این روش استفاده میشود.

نتیجه گیری :

در این مقاله آموختیم که روش های بسیاری برای تولید پلاستیک وجود دارد. همچنین آموختیم که هر کدام از آن ها برای تولید نوع خاصی از پلاستیک ها استفاده میشوند. و به طور کلی روند تولید پلاستیک ها با فشار و حرارت همراه است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام