رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

صنایع بسته بندی موضوعات بسیاری را شامل میشود. چرا که برای نگهداری هر یک از محصولات نیاز به نوع خاصی از ظروف دارند. در واقع هر یک از انواع بسته بندی دارای ویژگی های به خصوص خود هستند که نوع استفاده و کاربرد آن را مشخص میکند. یکی از مهمترین این مواد ، پلاستیک است. مزایا و معایب بسیاری برای بسته بندی های پلاستیکی آورده شده است. این موارد به دلیل خصوصیات پلاستیک به عنوان یک ماده ارزان ولی تجزیه ناپذیر صورت گرفته است. اما با اینحال مزایای استفاده از این ظروف بسیاری بیشتر از معایب آن است. در واقع مشکل زیست محیطی این ماده نیز با عملیات بازیافت پلاستیک قابل حل خواهد بود. در ادامه به توضیح در اینباره پرداختیم.

معرفی پلاستیک :

پلاستیک ها دسته ای از مواد سازه ای هستند که به دو صورت مصنوعی و نیمه مصنوعی وجود دارند. این مواد از پلیمر و خود پلیمرها از مونومر تشکیل میشوند. مونومرها نیز خود به دو صورت طبیعی و شیمیایی به دست می آیند. امروزه دسته دیگر از این مواد به نام پلاستیکهای طبیعی تشکیل شده است. البته این مواد نیز با مواد شیمیایی دیگر فرآوری میشود. که میتوان گفت این مواد نیز از دسته نیمه مصنوعی میباشند. به طور کلی انواع پلاستیک در زمینه های بسیاری کاربرد دارد. یکی از مهمترین استفاده ها از این ماده در صنایع بسته بندی است. در واقع به دلیل ویژگی های منحصر به فرد ، مواد پلیمری محبوبیت بالایی در این زمینه دارند. به طور کلی مزایا و معایب بسته بندی پلاستیکی با خواص این ماده در ارتباط مستقیم میباشد.

مزایا و معایب ظروف بسته بندی

معرفی مزایا و معایب بسته بندی پلاستیکی :

برای شناخت بهتر مزایا و معایب بسته بندی پلاستیکی باید با ویژگی های مواد اولیه آن ها آشنایی کافی داشته باشید. برخی از این مواد دارای مقاومت حرارتی بالا تر دیگری میباشند. برخی دیگر مقاومت فیزیکی بالایی در مقابل ضربه و یا تحمل وزن بالایی دارند. برخی دیگر عایق حرارت مناسبی هستند. در ادامه به مزایا پلاستیک ها خواهیم پرداخت.

مزایا پلاستیک :

همان طور که گفته شد مزایا و معایب بسته بندی های پلاستیکی ارتباط مستقیم خواص این مواد دارد. در زیر برخی از ویژگی های پلاستیکها را مشاهده میکنید :

  • مقاومت خورندگی و شیمیایی
  • بسیار سبک
  • خواص عایق حرارتی و الکتریکی خوب
  • سهولت فراورش و تبدیل به محصول (دارای خواص متفاوت در جهات مختلف)
  • نسبت مقاومت به وزن خوب است
  • قابل دسترس بودن در شکلهای گوناگون
  • امکان تهیه به صورت شفاف، نیمه شفاف، و مات
  • قابلیت رنگ پذیری در طیف وسیعی از رنگها

بسته بندی های پلاستیکی نیز ویژگی های ذکر شده را دارا میباشند. البته به دلیل محدودیت این ماده باید از هر یک از انواع آن در مصارف مخصوص به خود استفاده کرد. چرا که همچون تمامی مواد موجود ، پلاستیک نیز برای ساخت بسته بندی ها دارای مزایا و معایب بسیاری دارد.

مزایا و معایب ظروف بسته بندی

مهمترین مزایا بسته بندی های پلاستیکی :

قیمت ارزان یکی از مهمترین مزایا بسته بندی های پلاستیکی میباشد. این مورد باعث کاهش قیمت نهایی و ایجاد یک محصول در دسترس برای همه میباشد. در واقع به دلیل وجود منابع بی نهایت از مواد اولیه پلاستیکها یکی از در دسترس ترین مواد موجود برای تولید محصولات بسیاری هستند. به طوری میتوان از بسیاری از گیاهان و منابع گیاهی و شیمیایی این ماده را تهیه و فرآوری کرد. در زیر مزایا و معایب بسته بندی پلاستیکی را مورد برسی قرار دادیم.

مزایا :

  • وزن سبک و کاهش هزینه های حمل و نقل و نگهداری پلاستیک
  • ویژگی شکل پذیری بالا در نتیجه کاهش هزینه های تولید و نیاز به انرژی کمتری برای بازیافت در آنها
  • عدم وجود محدودیت در طراحی و تولید به دلیل ویژگی انعطاف پذیرتری پلاستیک
  • و…

معایب :

مهمترین مشکل در بسته بندی های پلاستیکی عدم تجزیه پذیری آن میباشد. این ماده به دلیل مقاومت شیمیایی بالا و عدم خورندگی توسط مواد و جانوران دیگر میتواند تا مدت زمان بسیار زیادی در محیط باقی بماند. تحقیقات زیادی روی تاثیر پلاستیک بر روی محیط زیست صورت گرفته است و بدون شک یک معضل بزرگ پیش رو ضایعات بسته بندی است. بقایای پلاستیک تهدید بزرگی برای سیستم زیست محیطی ما، پر کردن اقیانوس ها و مسمومیت حیات وحش است. با این وجود، تولید کنندگان در بسیاری از موارد، پلاستیک را انتخاب می‌کنند نه شیشه را. چرا اینطور است؟ همانطور که معلوم است، تنها دلیل آن صرفه جویی نیست. در واقع این مشکل بزرگ  ماد پلاستیکی را میتوان با طرز برخورد با زباله های پلاستیکی حل کرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام