رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

به دلیل هزینه ها و مقاومت پلاستیک در مقابل شرایط محیطی و شیمیایی خاص ، مزیت استفاده از ظروف پلاستیکی بسیار فراوان میباشد. برای مثال در تولید ظروف یکبار مصرف این مواد یکی از بهترین گزینه های موجود میباشند. تا حدی که امروزه پلاستیکها به دلیل قیمت ارزان ، وزن کم و همچنین مقاومت مناسب محبوبیت بسیاری در تولید این ظروف داشته است. همچنین این خصوصیات محدودیت در نوع و تولید این مواد را کاهش میدهد. البته برخی از پلاستیکها برای انسان مضر هستند. لذا در صنایع مواد غذایی جایگاهی ندارند. البته برخی از تولید کنندگان سودجو از این مواد در ظروف خود کرده و موجب بدبینی افراد نسبت به این مواد شده اند. در این مطلب به برسی و معرفی مزیت های ظروف پلاستیکی در صنایع مواد غذایی توضیحات بیشتری داده میشود.

مواد پلاستیکی دارای انواع بسیار زیادی میباشند. ظروف ساخته شده از این مواد نیز در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از این موارد در نگهدئاری مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. ادامه به برسی این ظروف پلاستیکی پرداخته میشود.

انواع ظروف پلاستیکی :

یکی از مزیت های استفاده از ظروف پلاستیکی تنوع آن میباشد. به طور کلی بسیاری از پلاستیک ها میتوانند در ظروف مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرند. اما ایمن ترین این موارد شامل پلاستیک های زیر میباشد :

  • پلاستیکهای دسته پلی اتیلن
  • پلاستیک پلی پروپلین
  • پلی استایرن یا همان PS

البته پلی استایرن ها به دلیل مواد سمی به تنها برای انسان خطرساز هستند. اما به علت نوع فرآوری این مواد در ظروف یکبار مصرف برای انسان بی خطر میباشند. البته باید توجه داشت که حتما علامت food grade را در این پلاستیک ها باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت چندان ایمن نخواهد بود.

مزیت ظروف پلاستیکی

منظرو از food grade چیست :

علامتی است که نشان دهنده ایمنی ظروف پلاستیکی مورد نظر برای مصرف غذایی میباشد. در فرآیند تولید ظروف دارای فود گرید از مواد غیر سمی و بی خطر استفاده میشود. از این رو مزیت و اهمیت فود گرید در ظروف پلاستیکی بسیار بالا میباشد. لذا در صورت استفاده از این ظروف جهت نگهداری مواد غذایی حتما به علامت مربوطه دقت کنید.

مزیت استفاده از ظروف پلاستیکی :

یکی از مهمترین مزیت استفاده از ظروف پلاستیکی به قیمت ارزان در مقابل مقاومت فیزیکی و شیمیایی این ماده میباشد. در واقع ثبات شیمیایی پلاستیک ها به غیر از در مواردی بسیار بالا است. این به معنای عدم تغییر شیمیایی در شرایط مختلف محیطی میباشد. البته این مواد در مقابقل حرارت چندان مقاومتی نداشته و در حرارت مشخص باعث تولید مواد سمی میشوند. به طور کلی مزیت استفاده از ظروف پلاستیکی شامل موارد زیر میباشد.

  • دارای مقاومت به مواد خورنده
  • دارای مقاومت فیزیکی بالا به نسبت وزن
  • وزن کم
  • صرف انرژی کمتر برای تولید
  • قابلیت شکل پذیری بالا با گستردگی متفاوت خواص فیزیکی
  • طرح پذیری
  • شفاف بودن
  • مواد اولیه در دسترس
  • کم هزینه

مزیت مقاومت اسیدی در ظروف پلاستیکی :

یکی از مزیت های مهم این مواد مقاومت اسیدی پلاستیک میباشد. در واقع پلاستیکها از معدود موادی هستند که در مقابل مواد خورنده ماننده اسید های مختلف مقاومت بالایی دارند.

مقاومت فیزیکی :

توان تحول در اکثر انواع پلاستیک ها به نسبت وزن آنها بسیار بالا میباشد. این مزیت باعث استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی شده است.

مزیت ظروف پلاستیکی

مزیت وزن کم در ظروف پلاستیکی :

این مزیت از پلاستیک ها باعث کاهش هزینه های انتقال و جابه جایی شده است. همچنین سنک وزنی پلاستیکی موجب افزایش سهولت در تولید محصولا ساخته شده با این مواد میشود.

انرژی کم برای تولید پلاستیک :

در ساخت برخی از ظروف به دلیل نیاز کم به انرژی در مواد پلاستیکی از آن ها استفاده میشود. از طرفی در برخی از مصارف یکی مهمترین مزیت استفاده از ظروف پلاستیکی سرعت در تولید ظروف میباشد. برای مثال برای تولید ظروف در صنایع غذاهای آماده استفاده از مواد پلاستیکی یکی از بخش های جدایی ناپذیر در این صنایع میباشد.

مزیت شکل پذیری بالا در تولید ظروف پلاستیکی :

به طور کلی تقریباً تمامی پلاستیک ها دارای شکل پذیری بالا هستند. در برخی از این مواد به نام ترموپلاست ها خصوصیت شکل پذیری در مقابل حرارت مشخص وجود دارد. به این معنا که با مقدار مشخص و نسبتاً اندکی حرارت میتوان به خوبی این مواد را قالبگیری نمود. این خصوصیت در سهولت و تولید این محصولات کاربرد زیادی داشته است.

مواد اولیه در دسترس :

یکی از مهمترین مزیت های تولید ظروف پلاستیکی ، مواد اولیه در دسترس آن است. با افزایش جمعیت نیاز افراد به ظروف و موارد مشابه دیگر افزایش پیدا کرد. از این رو اهمیت استفاده از مواد اولیه در دسترس برای تولید این موارد بسیار اهمیت دارد. از طرفی به دلیل فراوانی مونومر های طبیعی و مصنوعی میتوان گفت که مواد اولیه در دسترس پلاستیک ها بسیار گسترده میباشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام