رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

به طور کلی مواد پلاستیکی با اینکه در مقابل اسید ها بسیار مقاوم هستند، اما با این جال با استفاده از موادی حلال برای رقیق کردن آن ها بکار گرفته میشود. البته توحه داشته باشید که حلال های پلاستیک ها مانند مواد دیگر نیستند. در حالی که این مواد به دلیل ساختار کاملا متفاوت نسبت به یکدیگر حلال های مختلفی دارند. در واقع حلال های مواد پلاستیکی ارتباط بسیار زیادی با ترکیبات شیمیایی موجود در پلاستیک دارد. انواع پلاستیک بسیار گسترده میباشد. همچنین هر یک از این مواد خود از پلیمر های متفاوتی تاشکیل شده اند.

به طور کلی پلیمرها از اجزای ریزی به نام مونومر تهیه میشوند. این ماده از عناصر کاملا متفاوتی تهیه شده است. انتخاب حلال مناسب برای پلاستیک ها ، با توجه به ساختار مواد اولیه موجود در آن ها صورت میگیرد. استفاده از حلال ها برای مصارف صنعتی بسیار کاربرد دارد. در ادامه به معرفی و برسی حلال های پلاستیک ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که در این مطلب عبارات پلیمر و مونومر ها به دفعات زیاد تکرار میشود. از این رو بهتر است پیش از شروع به معرفی این دو عبارت بپردازیم.

معرفی حلال های پلاستیک

معرفی پلیمر ها :

د مطلب پلیمر چیست آموختیم که پلیمر ها مواد اولیه در تولید پلاستیک میباشند. این مواد در فرآیند پلیمریزاسیون از موادی دیگر به نام مونومرها تهیه میشوند. از پلیمر یا بسپار در تولید انواع پلاستیکها ، لاستیکها ، رنگها و انواع رزین استفاده های زیادی میشود. البته کاربرد پلیمر ها بسیاری  گسترده بوده و موارد دیگر را نیز شامل میشود. است که در زندگی روزمره کاربرد دارند. این مواد در قرن بیستم وارد زندگی بشر شده و موجب تغییرات گسترده ای در پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی بشر شده است.

در واقع پلیمر با نام فارسی آن ، بسپار یا درشت مولکول تشکیل شده از اتصال یک واحد از مولکول های تکرار شونده میباشد. این واحد تکرار شونده به نام مونومر شناخته میشوند. که در نهایت برای تشخیص و معرفی حلال های مناسب برای پلاستیک ها با توجه به این واحد تکرار شونده صورت میگیرد. در ادامه به برسی و معرفی مونومر های خواهیم پرداخت.

معرفی مونومر ها :

همان طور که در مطلب مونومر چیست بیان شد که این مواد یکی از اجزای تشکیل دهنده پلاستیک ها میباشند. مونومر ها متشکر از چند ماده شیمیایی هستند. این مواد شیمیایی با اتصالات خاص مولکول های مونومر را ایجاد میکنند. همان طور که گفته شد ، مونومر ها با استفاده از فرآیندی به نام بسپارش به زنخیره های طولانی تبدیل میشوند که در نهایت پلیمر ، بسپار یا همان درشت مولکول را ایجاد میکنند. نوع مواد شیمیایی این مونومر ها ، در انتخاب نوع حلال های پلاستیک استفاده های زیادی دارد. در واقع نوع حلال هر یک از پلیمر ها با توجه به ساختار مونومر آنها صورت میگیرد. در ادامه برای درک بهتر این موضوع به معرفی حلال های پلاستیک میپردازیم.

معرفی حلال پلاستیک :

حلال های پلاستیک مواد شیمیایی هستند که به مواد پلاستیکی افزوده شده و آن را رقیق میکنند. همان طور که به دفعات تکرار شد ، این مواد باید با توجه به نوع پلیمر و ساختار مواد پلاستیکی استفاده شود. رقیق کننده ها در تولید پلاستیک نقش بسیار مهمی دارند. در واقع برای تولید ساده تر محصولات از آن ها استفاده میشود. لذا بکارگیری این مواد در کاربری عمومی در صنعتی پلاستیک به غیر موارد نادر چندان استفاده ای ندارد. اما با این حال برای تولید بسیاری از پلاستیک ها در صنایع مختلف پلاستیک سازی از آنها استفاده میکنند. در ادامه به معرفی انواع حلال های پلاستیک و و اهمیت ساختار این مواد در انتخاب آن ها توضیحات بیشتری داده میشود.

معرفی حلال های پلاستیک

اهمیت ساختار پلاستیک در انتخاب حلال مناسب :

به طور کلی به دلیل ویژگی های شیمیایی متفاوت در مواد اولیه پلاستیکها، برای رقیق کردن این مواد نیاز به حلال هایی متناسب با ساختار آنها داریم. البته به علت برخی از خصوصیات شیمیایی یکسان در بعضی از پلیمر ها ، از حلال های یکسان در آنها استافده میشوند. در زیر طبقه بندی مواد پلاستیکی و نوع استفاده از حلال های پلاستیک در آنها را به صورت مختصر نام برده ایم :

  • مواد پلاستیکی ساخته شده با فنول : در آنها حلال های اتانول و استون استفاده میشود.
  • مواد ساخته شده با رزین های کومارون و کومارون ایندن : نفت، بنزن، استر برای رقیق کردن آنها استفاده میشود.
  • مواد تشکیل شده از رزین های آمینی : آب و آنیلین دو حلال مهم در این رابطه میباشد.
  • پلاستیک های ساخته شده از پلی اولفین : حلال آن ها شامل دکا یا تترا هیدرو نفتالن است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر بنده دنبال یک حلال پلی اتیلن و پلی ونیل کلراید هستم موجود داربد یا میتونید بسازید؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام