رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

برای معرفی ظروف بسته بندی باید گفت که معمولاً جنس آنها از مواد پلاستیکی تهیه میشود. این ظرفها به صورت ظروف یکبار مصرف استفاده میشود. چرا که کاربرد های این دو تا حد بسیار زیادی به یکدیگر شباهت دارند. لذا در برخی از مصارف از موادی مشابه با یکدیگر استفاده میشوند. اما در ظروف بسته بندی به دلیل نیاز به نگهداری به صورت دراز مدت ، نیاز به اجرای برخی نکات در آن وجود دارد. برای مثال این ظروف ضخامت بالایی دارند. از این رو برای حمل و نقل آن مشکلی برای محصول به وجود نخواهد آمد. همچنین عموماً از پلاستیک های فریزری استفاده میشود. در ادامه به معرفی و برسی خصوصیات و ویژگی های ظروف بسته بندی پلاستیکی توضیحاتی را برای شما آمده کرده ایم.

معرفی ظروف بسته بندی پلاستیکی :

ظرف بسته بندی پلاستیکی به ظروفی مقاوم برای نگهداری مواد غذایی گفته میشود. با اینکه عمل نگهداری از مواد غذایی به نظر ساده می آید اما چنین نیست. پلاستیک ها در دمای مشخص ممکن است باعث انتشار مواد سمی شوند.لذا تنها دبرخی از آن ها که از دسته پلاستیک های فود گرید هستند ، توان نگهداری موادغذایی را به صورت سالم دارند. عموما این ظروف بسته بندی اغلب با استفاده از پلاستیک های مقاوم به دمای پایین ساخته میشود. در ادامه به برسی و معرفی انواع ظروف بسته بندی میپردازیم.

انواع ظروف بسته بندی :

انواع ظروف بسته بندی از جنس های مختلفی تهیه میشوند. همان طور که گفته شد بسیاری از این ظروف یکبار مصرف هستند. اما برخی از ظروف بسته به نیاز ظروف میتوانند از جنس شیشه و یا پلاستیک های مقاوم چند بار مصرف نیز استفاده شوند. برای مثال ظروف بسته بندی انواع سس ها را میتوان چندین بار استفاده کرد. چرا که هم از جنس مواد غیر سمی تشکیل شده اند ، ه مقاومت مناسبی دارند. به صورت کلی جنس انواع ظروف بسته بندی به صورت زیر است.

  • فلزی
  • شیشه ای
  • سلولزی
  • مواد پتروشیمی

ظروف فلزی معمولا برای نگهداری مواد غذایی با وزن نسبتاً سنگین و یا برخی از در ادامه به برسی هر یک از این ظروف بسته بندی خواهیم پرداخت.

ظروف بسته بندی فلزی :

برای نگهداری برخی از مواد غذایی کنسروی به ظروف بسته بندی فلزی نیاز میباشد. به دلیل نیاز به حرارت در هنگام استفاده از این مواد باید قبل از مصرف باید جوشانده شود. لذا برای مواد غذایی کنسروی از ظروف بسته بندی فلزی استفاده میشود. احتیاج به داشتن یک  بسته بندی مقاوم تر باعث شد تا ظروف فلزی به وجود آیند. در سال ۱۸۰ میلادی شخصی به نام نیکلا اپرت به طور تجربی توانست با کمک فناوری ساخت قوطی کمکی به نگهداری در انواع ظروف بسته بندی مواد غذایی کند. در همان زمان و در قرن بیستم این بسته بندی به شکل بهداشتی و با کمک تجهیزات به روز و مدرن تولید و رواج یافت. اما در کشور ما آغاز ساخت قوطی فلزی از سال ۱۳۰۷ شمسی توسط درخشان برای بسته بندی نخود سبز و… انجام شد.

معرفی ظروف بسته بندی شیشه ای :

یکی از قدیمی ترین مواد در بسته بندی، ظروف شیشه ای بوده که دارای قدمتی بیش از هفت هزار سال قبل از میلاد است و یکی از صنایع مهم به حساب می آید. قبل از اواخر قرن نوزدهم ترشی، آب معدنی، مربا و محصولات دیگر که به صورت آزاد فروخته می شدند در ظرف های شیشه ای که بسیار روشی قدیمی بود تولید و بسته بندی می شدند. اما در با گذشت قرن های متمادی تولید ظروف شیشه ای با کیفیت بهتر و بالاتری انجام می شود.

معرفی ظروف سلولزی بسته بندی :

ظروف سلولزی شامل تمامی مواردی است که که از طریق گیاهان تهیه میشود. این مواد را می توان به کاغذ، چوب، مقوا و… که از بین آنها مقوا و کاغذ در بسته بندی دارای کاربرد بیشتری هستند. تاریخچه ی بسته بندی با مقوا و کاغذ به زمان ساخت کاغذ یعنی در حدود سه هزار سال قبل از میلاد و موقعی که مصریان از پاپیروس برای نوشتن کمک گرفتن، برمی گردد. در سال ۱۳۲۸ در کهریزک اولین کارخانه کاغذ سازی در کشور احداث شد که از کاغذ های باطله برای تولید مقوا و کاغذ استفاده می کرد. این موارد برخلاف ظروف پلاستیک از مقاومت بسیار کمتری بروردار هستند. همچنین در مقابل رطوبت بسیار آسیب پذیر هستند. لذا در بسیاری از موارد برای نگهداری ظروف بسته بندی مواد غذایی به جای این موارد از انواع پلاستیک ها استفاده میکنند.

ظروف پلاستیکی :

بیشترین استفاده در خصوص تهیه ظروف بسته بندی استفاده از مواد پلاستیکی میباشد. ظروف پلاستیکی برای بسته بندی برخلاف تصور دارای قدمت بسیار زیادی است. توسعه ی صنعت پلاستیک در سال ۱۸۶۳ اتفاق افتاد. زمانی که یک جراح آفریقایی توانست با کمک مواد اولیه ی کائوچو دسته ی مناسبی برای چاقو درست کند و بعد از آن یک شرکت به نام  Gutta Percha به وجود آمد که توپ بیلیارد و جوهردان را تهیه می کرد. در دسامبر سال ۱۹۳۵ شیمیدان های انگلستان وقتی تحت فشار زیاد از خود واکنش هایی نشان دادن ، توانستند با تغییر دادن مقدار، ماده ی جدیدی به اسم اتیلن دست یابند که دارای ویژگی عایق حرارتی مناسبی بود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام