رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

در گذشته ظروف ملامین یکی از مهمترین ظروف برای استفاده به صورت های مختلف بود. امروزه به دلیل گسترش صنعت شیشه ، چینی و… استفاده از این مواد به برای تولید ظروف برای مجالس چندان محبوبیتی ندارد. اما همچنان جهت مصارف روزانه بهترین انتخاب استفاده از این ظروف است. در مواد تشکیل دهنده ملامینه از مواد غیر سمی و اغلب گیاهی استفاده میشود. یکی از مهمترین این مواد سلولز است. سلولز ماده تشکیل دهنده بدنه گیاهان میباشد. با این ظروف را در بین مواد پلاستیکی قرار داد اما تفاوت های بسیاری نیز با آنها دارند. در این مطلب به معرفی و برسی ظروف ملامین برای استفاده به صورت روزانه در کنار سروغذا ها توضیحاتی خواهیم داد. برای درک بهتر در ادامه معرفی این ماده میپردازیم.

معرفی مواد تشکیل دهنده ظروف ملامین :

همان طور که گفته شد این ماده یکی از انواع پلاستیک محسوب میشود. اما دارای خصوصیات بسیار متنوعی نسبت به آن است. مِلامین، ماده‌ای با نقطهٔ ذوب ۳۴۵ سانتی گراد است که با گرم کردن دی سیان دی آمید به تنهایی یا در مجاورت آمونیاک یا سایر بازها و در حلال‌های آلی گوناگون ساخته می‌شود. ملامین ماده مهمی در صنعت پلاستیک است و از تراکم آن با متانال و سایر ترکیبات، رزین‌های گرماسخت تهیه می‌شوند که پایداری چشمگیر در برابر گرما و نور دارند. رزین های ملامین در برابر آب داغ نیز مقاومت نسبی از خود نشان می دهند. لذا این ظروف برای نگهداری از مواد غذایی مانند خورشت ها و آش ها نیز مناسب هستند.

معرفی ظروف ملامین

با معرفی مواد تشکیل دهنده ظروف ملامین متوجه میشویم که این مواد مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به بسیاری از پلاستیک ها دارند. این ویژگی باعث عدم انتشار مواد سمی در مقابل حرارت مشخص به مواد غذایی میشود. از طرفی به دلیل قیمت پایین تر و مقاومت فیزیکی بالاتر از مواردی مانند شیشه و چینی ها استفاده ب صورت روزانه از آن محبوبیت بالایی دارد.

معرفی تاریخچه ظروف ملامین :

ظروف ملامین اولین بار 50 سال پیش در حدود تاریخ 1970 میلادی در ایتالیا ساخته شد. در آن زمان به دلیل مقاومت و عدم محدودیت در تولید آن محبوبیت بالایی در این کشور یافت. بعد از حدود پنج از آن زمان در ایران وارد شد. به دلیل قیمت مناسب و همچنین مقاومت فیزیکی محبوبیت بسیار بالایی در این زمینه یافته اند. به دلیل استقبال زیاد مردم در آن دوره از ظرف های ملامینی تولید کنندگان زیادی دست به تولید آن زدند .در همین راستا موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تهیه استانداردهایی متعدد تلاش نموده است تا با تدوین الگویی مناسب، تولیدات این شرکت ها را به محصولاتی که برای مصرف کنندگان بی زیان است بدل نماید. که استفاده از آن را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهینه کرده است.

بیشترین کاربرد استفاده از ظروف ملامین :

همان طور که گفته شد به دلیل گسترش صنایع شیشه ، چینی و موارد مشابه دیگر ، ظروف ملامین در مجالس کاربرد چندانی ندارد. در واقع بیشترین کاربرد استفاده از ظروف ملامین بیشترین کاربرد آن در مصارف روزانه میباشد. به عبارت دیگر  با پیشرفت تکنولوژی و ورود ظرف هایی با حنی پیرکس , چینی , آرکوپال و … بشقاب ها و دیس های ملامینی دیگر کاربرد خود را در مجالس از دست داده و بیشتر به عنوان ظروفی که به صورت روزانه و عامیانه مصرف می شوند مورد استفاده قرار میگیرند. به دلیل مشکلات احتمالی استفاده از تخته های چوبی به جای ملامین و پلاستیک توصیه میشود. اما برای نگهداری از برنج و مواد غذایی گرم از ملامین ها میتوان با خیال راحت استفاده کرد. این نوع از پلاستیکها مواد سمی را تا حرارت های بسیار بالا منتشر نخواهند کرد.

معرفی ظروف ملامین

معرفی ویژگی های ظروف ملامین :

ویژگی های ظروف ملامین در محبوبیت استفاده از آن ها تأثیر بسیاری داشته است. این ظروف پلاستیکی دارای مقاومت مناسبی در برابر ظربه میبشاند. از این رو در مقابل افتادن و ظربه دچار لب پردگی و صدمات ظاهری نمیشوند. از طرف دیگر وزن این ظروف نسبت به مواد چینی بسیار کمتر است. این مورد به جابه جایی و شستشوی آنها کمک میکند. ویژگی مقاومت حرارتی در ملامین باعث حفظ خصوصیات شیمیایی و عدم انتشار مواد سمی به محیط شده است.  ظروف ملامین دارای قیمتی بسیار کمتر از ظروف چینی به فروش میرسند. از این رو تهیه و تغییر آن نیز محدودیت کمتری دارد. همچنین طراحی و تولید این ظروف پلاستیکی محدودیت بسیار کمتری نسبت به موارد دیگر دارد. لذا تولید کنندگان میتوانند با سهولت بهتر این محصولات را عرضه کنند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام