رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ظروف یکبار مصرف از مواد پلاستیکی ساخته میشوند. انواع پلاستیک برای ساخت ظروف مناسب برای نگهداری مصارف مختلفی دارد. از این رو برای مصرف بهتر ، باید ظروف یکبار مصرف را بهتر بشناسید. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی این مواد پلاستیکی بیشتر بپردازیم.

معرفی جنس ظروف مواد پلاستیکی :

تقریبا در تمامی موارد، ظروف یکبار مصرف از مواد پلاستیکی ساخته میشود. اما در برخی موارد از پلیمر های طبیعی مانند نشاسته تهیه میشود. به طور کلی پلاستیک ‌ها، پلیمر هایی هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. در برخی موارد در ساخت مود پلاستیکی از مواد سمی تهیه میشود. در این موارد با اعمال حرارت باعث مسمومیت خواهد شد.

اهمیت نحوه ساخت ظروف یکبار مصرف :

اهمت نحوه ساخت پلاستیک ها در ظروف یکبار مصرف بسیار بالا میباشد. چرا که در ساخت غیر اصولی پلیمر ها ، معمولاً در فرایند تهیه مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. برای همین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود و در ضمن به هرنوع پلاستِیکی نباید مجوز بسته بندی مواد غذایی داده شود.

یکی از راه های جایگزین استفاده از ظروف گیاهی میباشد. ظروف یکبار مصرف گیاهی باعث بروز مسمومیت های غذایی نمیشوند. خوشبختانه چند سالی است که با تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی و تجزیه پذیر خیلی از مشکلات نا سالم بودن استفاده از ظروف یکبار مصرف در شرایط خاص و حتی دور ریز آن ها بعنوان زباله و خطرشان برای طبیعت و محیط زیست، مرتفع گردیده است.

نحوه تشخیص :

به دلیل استفاده از پلیمر های غیر استاندارد ، نمیتوان انواع این ظروف را به درستی تشخیص داد. روش های تشخیص نیز صرفاً با استفاده از آزمایش های خاصی صورت میگیرد. البته به دلیل دستور وزارت بهداشت تا حدی از بروز مشکلات جلوگیری شده است. طبق دستور این وزارت ، کاخانه های تولید پلاستیک از کاخانه های تولید ظروف یکبار مصرف جدا شده اند. با این روش نظارت بر ظروف دارای food grade را بدرستی شناخت.

ظروف یکبار مصرف را تنها یکبار استفاده نمایید :

همان طور که از نام این ظروف پیداست اصولاً ظروف یکبار مصرف برای یک بار استفاده ساخته شده‌اند. از این رو در صورت تکرار شیارهای بسیار کوچکی که قابل رویت هم نیستند در آنها به وجود می‌آید که علاوه بر مستعد کردن شخص به عفونت‌های دستگاه گوارش به علت آزاد کردن مولکول‌های آلی و صنعتی به داخل آب یا غذا، انسان را در معرض انواع سرطان قرار می‌دهند. چرا در برخی از این ظروف لایه رویه از جنس خاص تهیه میشود که با مواد داخلی تفاوت دارد. با صدمه دیدن این لایه مواد الی نفتی میتوانند باعث صدمه به شما شوند.

معرفی تجزیه پذیری ظروف یکبار مصرف :

به دلیل تجزیه ناپذیری این مواد ، بازیافت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بسیار با اهمت است. به طور کلی طبیعت با باکتری ها و موجودات دیگر برای ثبات در چرخش خود تجزیه میکند. از طرفی هیچ باکتری و موجود زنده ای قادر به تجزیه این ظروف نمی باشند. در برخی از این مواد پلاستیکی حتی امکان بازیافت نیز وجود ندارد. البته در سال های اخیر به دلیل مشکلات به وجود آمده برای تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد بازیافت پذیر استفاده میشود. البته در ظروف یکبار مصرف گیاهی برعکس است. این ظروف در مدت زمان مشخصی در شرایط خاص محیطی تجزیه میشوند.

عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف در شرایط دمایی بالا :

استفاده از آن داخل قابلمه و یا فر ها بسیار مضر است. چرا که دود حاصل از سوختن برخی از مواد پلاستیکی بسیار سمی میباشد. از طرفی هم ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مقاومت حرارتی بسیار پایینی دارند. لذا فقط میتوانند دمای یک غذای گرم را برای زمان مشخص تحمل کنند.

انواع ظروف یکبار مصرف :

ظروف یکبار مصرف دارای انواع بسیار متنوعی میباشند. این ظروف با مواد مختلفی تولید میشود. در زیر برخی از مهمترین این مواد آورده شده است.

  • ظرف یکبار مصرف پلاستیکی
  • ظرف یکبار مصرف گیاهی
  • ظروف یکبار مصرف کاغذی
  • ظروف یکبار مصرف آلومینیومی
  • ظرف یکبار مصرف فومی

نتیجه گیری :

ظروف یکبار مصرف بیشترین سهم تولیدات مصنوعی را به خود اختصاص میدهد. این ظروف برای مصارف مختلف عموما با مواد پلاستیکی تهیه میشوند. البته به دلیل شرایط استفاده در برخی موارد استفاده از این ظروف کنترل شده است. در این مطلب به معرفی ظروف یکبار مصرف پرداختیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام