رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

در این مقاله به معرفی انواع پلاستیک های شفاف خواهیم پرداخت. برخی از مواد پلاستیکی مانند پلاستیک های آکریلیکی نور را حتی بهتر از شیشه عبور میدهند. از این رو شفافیت بالایی دارند. این نوع از انواع پلاستیک جزو دسته پلاستیکهای ترموپلاست میباشد. همچنین این ماده بازیافت پذیر بوده و به راحتی میتوان آن را برای استفاده مجدد احیا کرد. این پلاستیک ها به دلیل شفافیت بالا دارای کاربرد های بسیار زیادی هستند. برای مثال در زمینه های پزشکی برای ساخت انواع لنز های طبی استفاده میشود. که به دلیل وزن کم ، قیمت ارزان و شفافیت بالا مورد توجه سازندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

معرفی پلاستیک های شفاف :

پلاستیک های شفاف انواع مختلفی دارند. اما به طور کلی سه دسته اصلی از ان ها عبارت اند از پلاستیک های آکریلیک یا همان پلکسی گلاس ، پلاستیک پلی کربنات و پلاستیک های پلیمر PET میباشد. این موراد دارای شفافیت و خصوصیت متفاوتی میباشند. در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

معرفی پلاستیک آکریلیکی یا همان پلکسی گلاس :

یکی از رایج ترین ترموپلاستیک ها اکریلیک است. نام شیمیایی آن پلی متیل متاکریلات (PMMA)است. آنچه که معمولا به عنوان “Plexiglass” شناخته می شود، واقعا نام تجاری آکریلیک (PMMA)است. در طول سالها، Plexiglass برای پوشش طیف وسیعی از زمینه های کاربردی توسعه یافته است. در طراحی پایه آن کاملا بدون رنگ با خواص اپتیکی بسیار عالی است، اما مواد را می توان در رنگ های نامتناهی رنگ کرد. امروز PMMA dh ilhk “پلکسی گلاس” تحت نام های مختلف نام تجاری مختلف از جمله Acrylite، Lucite و Perspex فروخته می شود.

تاریخچه پلاستیک آکریلیکی :

PMMA در سال ۱۹۳۳ توسط اتو رحم، بنیانگذار شرکت پلاستیک رحم و هااس اختراع شد. رحم سعی کرد لمینیت بین دو صفحه شیشه ای را برای افزایش مقاومت شیشه ای ایجاد کند، اما در عوض او متوجه شد که او یک ماده کاملا شیشه ای مشابه را ایجاد کرده است. ورق های اکریلیک آسان برای چسباندن هستند و برای آسیاب کردن، خم شدن و گرم کردن مناسب هستند و بنابراین یک ماده مناسب برای بسیاری از کاربردهای مختلف است. این ماده برای استفاده تجاری در سال ۱۹۳۶ تحت عنوان Plexiglass تحت علامت تجاری محافظت شده قرار گرفت.

برخی از پلاستیکهای دیگر مانند پلی کربنات خاصیت شفافیت بالایی دارند. از این رو در برخی از موراد مانند صناعی تولید شیشه استفاده میشوند. در ادامه به معرفی این مورد خواهیم پرداخت .

معرفی پلاستیک شفاف پلی کربنات :

سایر پلاستیک های معمولی پلی کربنات (PC) یک ترموپلاستیک شفاف با دوام استثنایی که تحت مارک های مختلف از جمله Makrolon و Lexan فروخته می شود. از آنجا که کارکردن با کامپیوتر آسان است برای کار، قالب و thermoform آن را برای اهداف مختلف، در صنعت ساخت و ساز و شیشه ای ایمنی در میان چیزهای دیگر استفاده می شود. پلساتیک PC بسیار شبیه PMMA یا همان پلکسی گلاس است، اما این پلاستیک قوی تر است. از طرفی این ماده در دمای اتاق خم میشود.

پلاستیک های شفاف PET :

پتگ نوع اصلاح شده PET، با تفاوت های قابل توجهی که PETG حاوی گلیکول است. با تغییر PET به PETG، مواد می توانند بدون دمای کریستال شدن، تبدیل شدن به شکننده و سفید شوند. PETG مقاوم در برابر ضربه است و دارای خواص ترموفرمینگ بسیار خوبی است. PETG همچنین برای چاپ دیجیتال مناسب است و بنابراین یک ماده مناسب برای نمایش محصول، نشانه و نمایش مواد است. اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) یک ترموپلاستیک با استریل آمورف با مقاومت بالا و سختی و خواص خوب برای ترموفرمینگ. این پلاستیک ها نیز یکی دیگر از پلاستیکهای شفاف هستند. البته مقدار عبور نور در این نوع از پلیمر ها بسیار کمتر از انواع گفته شده در بالا میباشد.

نتیجه گیری :

به طور کلی به دلیل چگالی پایین پلاستیک ها دارای وزن بسیار کمی هستند. و از طرفی میتوانند وزن مناسبی را تحمل نمایند. از طرفی برخی از پلاستیک ها نور را بهتر از شیشه عبور میدهند. این مورد باعث شده که استفاده از پلاستیک های شفاف مانند پلاکسی پلس ها و پلاستیک های پلی کربنات بسیار باشد. در این مقاله به معرفی پلاستک های شفاف پرداخته شد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام