رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

پلاستیک های خوراکی یکی از انواع پلاستیک ها میباشد. اغلب کاربرد این مواد در ضنایع غذایی میباشد. این ماده را در ایجاد انواع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مورد استفاده قرار میدهند. ظروف یکبار مصرف به دلیل حساسیت بالا در استفاده از مواد غیر سمی به دلیل تماس مستقیم با مواد غذایی دارای اهمیت بالایی میباشد. از این استفاده از پلاستیک های خوراکی یکی از بهترین موارد استفاده از این مواد میباشد.

معرفی پلاستیک های خوراکی :

پلاستیک های خوراکی از پلیمرهای خوراکی تشکیل شده اند. به دلیل مزایایی استفاده از این پلیمرها همچون استفاده بعنوان مواد خوراکی، در مقایسه با پلیمرهای مصنوعی مسمومیت ایجاد نمیکنند. البته در پلاستیک های دارای Food Grade مسمومیت به وجود نخواهد آمد. اما با این حال استفاده از پلاستیک های خوراکی در این زمینه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تا حدی که می تواند به کاهش آلودگی محیط زیست کمک کند.

علت استفاده از پلاستیک های خوراکی :

علت اهمیت استفاده از پلاستیک های خوراکی اول برای سلامتی انسان و دوم برای محیط زیست میباشد. این مواد عملآ می توانند بازیافت مواد را بهبود بخشیده و به دلیل زیست سازگار بودن شان، آنها را جایگزین پلاستیکهای مصنوعی کرد. همچنین از کاربردهای صنعتی من جمله دارو رسانی و مهندسی بافت برخوردار هستند. یک پلیمر هیدروژل مصنوعی امکان توسعه فیلم ها، پوشش ها، پلت های قابل اکسترود و نانو پلیمرهای مصنوعی به ویژه در حوزه پزشکی، کشاورزی و صنعت را فراهم می کند.

استفاده از پلیمر های خوارکی در صنایع غذایی :

همان طور که گفته شد مهمترین کاربرد پلاستیک های خوراعلاوه براین، فناوری پلیمر خوراکی به صنایع غذایی کمک می کند تا محصولات جالب و با کیفیتی تولید کنند. مواد خوراکی جدید از منابع متعددی حاصل می شوند که به طور معمول بعنوان مواد دور ریختنی محسوب می شوند. هدف از این مقاله ارائه یک بررسی جامع از پلاستیک های خوراکی با بیان منبع اصلی آنها، خواص و کاربردهای بالقوه شان است.

اهیمت پلاستیک خوراکی برای محیط زیست :

بازیافت ظروف یکبار مصرف و استفاده از پلاستیک های خوراکی برای بسته بندی مواد غذایی به کاهش ضایعات کمک کرده و این چیزی است که اکثر ما آن را می پسندیم. این مواد نوعی مواد پلیمری قابل مصرف برای انسان یا دیگر جانداران هستند و تأثیر منفی بر سلامتی آنها ندارند. از این رو اگربه صورت تصادفی مصرف گردد و یا در صورتی که مواد آن به داخل غذای انسان و یا جانداران دیگر انتقال پیدا کند ، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

کاربرد پلاستیک خوراکی :

از دیگر کاربرد های اصلی پلاستیک خوراکی ، حفظ کیفیت محصولات است. در صورتی که در بسیاری از پلاستیک های مصنوعی با حرارت مشخص باعث انتشار مواد سمی خواهد شد. در واقع این پلاستیکها ممکن است برای حفظ کیفیت و ماندگاری محصول استفاده شود. دلایل متعددی برای استفاده از پلاستیک های خوراکی وجود دارد. یکی از مهمترین کاربرد آنها تولید محصولات غذایی جدید با کیفیت و سالم است.

نحوه حفظ مواد غذایی در این پلاستیکها :

حفظ مواد غذایی در پلاستیک های خوراکی به دلیل ایجاد این مواد با پلیمرهای طبیعی صورت میگیرد. در واقع پوشش های خوراکی عملآ سرعت انتقال اجزای مولکولی محصول را از داخل به بیرون از بسته بندی کنترل کرده و ممکن است واکنش های نامطلوب را که موجب تغییرات نامطلوبی در مواد غذایی می شوند را نیز کاهش دهند. عملکرد پلاستیک خوراکی همچنین با خواص انتقال تودۀ آنها تعیین شد.

کاربرد پلاستیک های خوراکی در صنایع پزشکی :

کنولوژیست ها سیستم های دارورسانی داروی ایمپلنت ساخته شده از بیوپلیمرهای قابل جذب که مقادیر دقیقی از عوامل درمانی را به تدریج در طول زمان آزاد می کنند، توسعه داده و فرموله می کنند. امتزاج های دارویی پلیمر بعنوان محصولات نانوپزشکی در تشخیص و درمان سرطان کاربرد داشتند.به همین دلیل کاربرد های پلاستیک های ساخته شده از این پلیمر ها در این صنایع نیز بسیار بالا میباشد.

کاربرد پلاستیکهای خوراکی در صنایع بسته بندی :

همان طور که گفته شد ، کاربرد اصلی پلاستیک خوارکی در صنایع بسته بندی میباشد. این پلاستیکهای طبیعی می توانند منبع جایگزینی برای توسعه بسته بندی باشند زیرا از قابلیت زیست تخریب پذیری و ماندگاری بالا برخوردار هستند. پلاستیک خوراکی بعنوان جایگزین پلاستیک مصنوعی برای کاربردهای غذایی به بازار وارد شدند و در سال های اخیر به دلیل مزایایی که نسبت به پلیمرهای مصنوعی داشتند، مورد توجه قرار گرفتند.

مزیت اصلی :

به طورکلی مزیت اصلی پلاستیک های خوراکی به دلیل استفاده از مواد طبیعی در ساخت آن میباشد. تفاوت اصلی این مواد طبیعی نسبت به مواد مصنوعی سنتی این است که می توان آنها را با دیگر محصولات به کار برد. پلاستیک های خوراکی منحصراً از مواد تجدید پذیر و خوراکی تولید می شوند و با این حال، پیش بینی می شود که سریع تر از سایر مواد پلیمری تجزیه شوند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام