رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

برای معرفی پلاستیک ABS میتوان گفت که این ماده یکی از انواع پلاستیک های خانواده ترموپلاستیک میباشد. این ماده دارای قیمتی نسبتاً بالاتر از دیگر مواد پلاستیکی میباشد. از این رو مصارف آن محدود به تولید محصولات خاص است. به صور کلی کاربرد های مهم پلاستیک ABS در صنایع خودروسازی و تولید لوازم خانگی است. این مواد خصوصیات ترموست را به همراه دارند. و به راحتی قابل بازیافت هستند. به دلیل قیمت بالاتر آن فرایند قالب گیری این مواد بیشتر برای تولید محصئلات غیر یکبارمصرف تولید میشود. البته باید گفت که ABS به دلیل قیمت پایین تر از سایر متریال ها و دارا بودن خصوصیات مناسب ، یکی از پر استفاد ترین پلاستیک های مصرفی در صنعت میباشد. توضیحات بیشتر در خصوص این مواد در ادامه داده شده است.

معرفی پلاستیک ABS :

پلاستیک های ABS با پلیمر آکریلونیتریل بوتادین استایرن تولید میشوند. این پلیمر با نام ABSشناخته می‌شود، نوعی پلیمر ترموپلاستیکی بسیار متداول است که در فرآیند تزریق پلاستیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلیمر درواقع نوعی تری‌پلیمر است که از پلیمریزاسیون سه مونومر به وجود آمده است. دمای انتقال شیشه‌ای ABS حدودا ۱۰۵ درجه‌ی سانتیگراد است و به دلیل بی‌شکلی، نقطه‌ی ذوب چندان مشخصی ندارد. پلیمر ABS به دلیل داشتن سه جزء با قابلیت‌های خاص، ویژگی‌های هر یک از عناصر پلیمری خود را بروز می‌دهد و می‌تواند این خواص را با شدت بیشتر یا کمتری نشان دهد. این پلیمر از مونومر های خاصی تولید شده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مونومر های ABS:

همانطور که گفتیم پلیمر ABS از پلیمریزاسیون سه مونومر به نام‌های استایرن، آکریلونیتریل و بوتادین به وجود آمده است. فرمول شیمیایی این پلیمر گرمانرم عبارت اند از (C8H8)x•(C4H6)y•(C3H3N)z) میباشد. هر یک از مونومرهای به کار رفته در این ترکیب دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که می‌توانند در ظاهر و ویژگی‌های این پلیمر تغییر ایجاد کنند.

خصوصیات مونومر های ABS :

خصوصیت مونومر آکریلونیتریل دارای مقاومت بسیار بالا در برابر دمای زیاد و مواد شیمیایی است. هرچه میزان این ماده در ساختار ABS بیشتر باشد مقاومت این پلیمر در برابر گرما و واکنش‌های شیمیایی بالاتر خواهد رفت. از طرفی وجود مونومر بوتادین استحکام پلیمر را در برابر فشار افزایش می‌دهد و سختی محصول نهایی را نیز بیشتر خواهد کرد. بنابراین قطعات پلاستیکی ساخته شده از ABS که دارای بوتادین بیشتری در خود هستند، سختی بالاتری دارند و مقاومت خوبی در برابر فشار از خود نشان می‌دهند. و در آخر استایرن بیشتر در ABS به معنای شکل‌پذیری بهتر و سختی بالاتر محصول نهایی است. هر چه میزان یکی از مونومرهای موجود در پلیمر این نوع پلاستیک بیشتر باشد، خواص آن مونومر خاص به شکل واضح‌تری در ABS بروز پیدا می‌کند، اما به‌طور کلی ساختار این ماده به صورت یک زنجیره‌ی طولانی پلی بوتادین است که با رشته‌های کوتاه‌تری از پلی استایرن کو آکرلونتریل قطع شده‌اند. هر یک از این مونومر ها ویژگی های خاصی را به این نوع از پلاستیک ABS داده اند.

ویژگی های پلاستیک های ABS :

همانطور که قبلا اشاره کردیم، ABS از سه منومر با شاخص‌های متفاوت تشکیل شده است و ترکیب این سه منومر پلیمری ایجاد کرده‌اند که ویژگی های مکانیکی، حرارتی و الکتریکی بسیاری را به این نوع از پلاستیکها داده است. از جمله از مهمترین ویژگی های متعدد پلاستیک ABS میتوان به قیمت مناسب نسبت به متریال های دیگر مانند فلزات و… و تحمل ضربه بالا اشاره کرد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های مهم پلاستیک های ABS را بیان کردیم.

• سفتی
• قیمت مناسب
• ضربه‌پذیری بالا
• ثبات ابعاد و اندازه‌ها
• قابلیت ماشین‌کاری بالا
• عایق بودن نسبت به برق
• قابلیت جوشکاری بسیار خوب
• قابلیت رنگ‌پذیری خوب

کاربرد های پلاستیک ABS :

پلیمر ABS دارای کاربردهای بسیار زیادی است و تقریبا می‌توان در بیشتر صنایع از آن استفاده کرد. استفاده از این پلیمر در فرآیند تزریق پلاستیک بسیار رایج است. از آنجا که ABS پلیمری در دسترس است می‌توان آن را در ساخت نمونه‌های اولیه از محصولی خاص به کار برد. نوع واکنش شیمیایی این ماده با مواد غذایی آن را برای ساخت ظروف نگهدارنده‌ی غذا نیز مناسب می‌سازد. همچنین این ماده در جوشکاری نیز کاربرد دارد.

این مورد در استفاده در صنعت تریق پلاستیک نیز کاربرد بسیاری دارد. به طور کلی پلاستیک های ABS در بسیاری از قطعاتی که طی فرآیند تزریق تولید می‌شوند از جنس ABS هستند. تولید پوشش‌های محافظ، قطعات کامپیوتری همچون بدنه‌ی موس و کیبورد و همچنین ظروف نگهدارنده از جمله کاربردهای این پلیمر ارزان قیمت در صنعت تزریق پلاستیک هستند. به عبارت دیگر یک ماده محبوب برای تولید لوازم الکترونیکی و خانگی پلاستیک های ABS میباشند. که این مورد به دلیل قیمت مناسب و تمل ضربه بالا میباشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام