رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

با پلیمر ABS ، پلاستیک ABS را تولید میکنند. این ماده یکی از انواع پلیمر ها در دسته بندی ترموپلاست میباشد. این پلیمر به دلیل ساختار و مواد تشکیل دهنده آن ها دارای مقاومت الکتریکی بالایی است. از طرفی به دلیل ویژگی ترمودینامیک این پلیمرها کاربرد بالایی برای استفاده در صنایع الکتریکی دارند. از طرفی این مواد دارای انتقال حرارت مناسبتری نسبت به برخی از پلیمرهای دیگر میباشند. همچنین به دلیل تحمل سرما در این پلاستیک ها کاربرد زیادی در تولید ظروف مورد استفاده در صنایع مختلف دارد. در واقع بسیاری از پلاستیک ها در مقابل سرما دچار تغییر فیزیکی شده و موجب اختلال در عملکرد آن ها میشود.

این درحالی است که پلاستیک های ساخته شده از پلیمر ای بی اس دارای مقاومت مناسبی در خصوص این تغییرات میباشد. همچنین این پلاستیک ها دارای مقاومت کششی مناسبی بوده که این ویژگی به آن در حفظ این تغییرات کمک زیادی میکند. از این رو استفاده از آن ها برای تولید پلاستیک های بکارگرفته شده در تولید بدنه و ظروف مورد نظر جهت قرار گیری در سرمای بالا ، یکی از موارد مهم و پرکاربرد میباشد. در این مقاله جهت معرفی و برسی پلیمر ABS به همراه کاربرد ، ساختار و ویژگی های آن توضیحاتی داده میشود.

معرفی پلیمر های ABS

معرفی پلیمر ABS :

همان طور که گفته شد ، پلیمر های ABS یکی از انواع مواد ترموپلاستیک میباشد. به طور کلی این مواد کاربرد فراوانی در قالبگیری پلاستیک دارند. از طرفی این پلیمر ها برای تولید پلاستیک ها ABS مورد استفاده قرار میگیرند. این مواد نسبت برخی از پلاستیک ها دارای هزینه بالاتر هستند. با این وجود در مقابل مواد دیگر به هزینه بسیار کمتری برای تولید نیاز دارند. از طرفی پلیمر های ای بی اس از سه ماده تشکیل شده که به دلیل اتصالات آن ها دارای ویژگی مشابهی نسبت به آنها میباشد. از طرف دیگر بکارگیری پلیمر های ABS بسیار متداول بوده که در فرآیند تزریق پلاستیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پلیمر درواقع نوعی تری‌پلیمر است که از پلیمریزاسیون سه مونومر به وجود آمده است.  دمای انتقال شیشه‌ای ABS حدودا ۱۰۵ درجه‌ی سانتیگراد است و به دلیل بی‌شکلی، نقطه‌ی ذوب چندان مشخصی ندارد. پلیمر ای بی اس به دلیل داشتن سه جزء با قابلیت‌های خاص، ویژگی‌های هر یک از عناصر پلیمری خود را بروز می‌دهد و می‌تواند این خواص را با شدت بیشتر یا کمتری نشان دهد. این ماده از طریق پلیمریزاسیون مونومر های آکریلونیتریل ، بوتادین و استایرنبه ایجاد شده است. طور کلی ساختار پلیمر های ABS باعث به وجود آمدن ویژگی هایی شده که کاربرد این ماده را تعیین میکند.

معرفی پلیمر های ABS

ساختار پلیمرهای ABS :

این مواد یکی از مهمترین تری پلیمر های تولید شده توسط انسان میباشد. به طور کلی در ساختار پلیمر های ABS سه مونومر وجود دارد. در واقع نام این پلیمرها بر گرفته شده از این مواد است. به عبارت دیگر پلیمر ABS از پلیمریزاسیون سه مونومر به نام‌های استایرن، آکریلونیتریل و بوتادین به وجود آمده است. هر یک از مونومرهای به کار رفته در این ترکیب دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که می‌توانند در ظاهر و ویژگی‌های این پلیمر تغییر ایجاد کنند. مونومر های آکریلونیتریل دارای مقاومت بسیار بالا در برابر دمای زیاد و مواد شیمیایی است.

هرچه میزان این ماده در ساختار ABS بیشتر باشد مقاومت این پلیمر در برابر گرما و واکنش‌های شیمیایی بالاتر خواهد رفت. البته با ترکیب این ماده با دیگر مواد به دلیل برخی از ترکیبات و اتصالات آن امکان تغییراتی در ساختار پلیمر های ABS وجود دارد. همچنین مونومر بوتادین باعث استحکام پلیمر را در برابر فشار افزایش می‌دهد و سختی محصول نهایی را نیز بیشتر خواهد کرد. بنابراین قطعات پلاستیکی ساخته شده از ABS که دارای بوتادین بیشتری در خود هستند، سختی بالاتری دارند و مقاومت خوبی در برابر فشار از خود نشان می‌دهند.

در آخر نیز در خصوص مونومر استایرن میتوان گفت که استایرن بیشتر در ABS به معنای شکل‌پذیری بهتر و سختی بالاتر محصول نهایی است. در واقع با اینکه وجود هر یک از مونومر ها در پلیمر ای بی اس میتواند خصوصیات منحصر به فردی را به این ماده اضافه کند ، اما همچنین نمیتوان از مقادیری بیشتر از اندازه در این ماده استفاده کرد. در واقع به‌طور کلی ساختار ABS به صورت یک زنجیره‌ی طولانی پلی بوتادین است که با رشته‌های کوتاه‌تری از پلی استایرن کو آکرلونتریل قطع شده‌اند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام